Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 10)

Gratulerer med nytt akvarium. Når du skal overføre fisk fra 75 literen til 240 literen, kan du samtidig flytte over begge filtrene. De har klart oppgaven med å bryte ned avfallsstoffer fra de fiskene du har i 75 literen og vil klare det i det store karet også. Da trenger du ikke kjøre inn med Salmi. Du bør sette inn fisk og filtre samtidig. Filter uten fisk gir bakteriedød pga. næringsmangel og fisk uten filter gir ammoniakk og nitritt i vannet.

Du trenger ikke tenke på å fjerne medisin nå. Den er borte for lengst hvis du har sørget for normale vannbytter, hvilket jeg tror du har. Parasittene er også borte, ellers ville du fortsatt hatt hvitprikk.

Om det er innvendige filtre du har nå, vil jeg anbefale å kjøpe et utvendig filter, beregnet for et akvarium på ca 500 liter. Det kan du la gå samtidig med de to innvendige i ca 4 uker, så kan du ta ut det ene og etter en uke kan du også ta ut det andre. Hvis du også skal bruke 75 literen etter at du har overført fiskene til det store karet, kan du sette filtrene tilbake i det lille etterhvert som du ta dem ut. Da bør du også enten sette inn noen fisk eller andre dyr, eller fore bakteriene med 0,5 til 1,0 milliliter Salmi daglig til du skal bruke karet. Hvis det skal stå i lang tid, trenger du ikke dette. Om du skal bruke det senere, kan du rengjøre filtrene nå og heller kickstarte dem med filtergrums fra 250 literen siden.
Tusen takk for raskt svar og gode tips! Nå har du spart meg for masse arbeid. Kjempetakknemlig for det. Jeg gleder meg sååå mye til å sette igang.
Jeg satte opp det nye akvariet mitt i går, det er en 50 liter. Jeg gikk til innkjøp av noe som heter flytende filtermedium og noe som heter bactozym, er det noen andre som har erfaring fra disse??

Også lurte jeg på om man skal bytte vannet under innkjøringen, eller bare la det stå?
Ingen som vet? Hadde vært greit å vite, det har gått en uke siden jeg satte det opp nå

tusen takk for svar!
Mange på dette forumet er svært negativ til slike produkter.
Jeg har tidligere hatt ok erfaring med slike produkter, de fungerer ikke optimalt, men de fungerer.
Du skal ikke bytte vannet under innkjøring. Husk å gi noe mat til filterbakteriene
Anne82
For en tid siden (ca 2 mnd) behandlet jeg fiskene mine for hvite prikker. På akvariebutikken sa de at jeg burde sette inn kull etter endt behandling for å fjerne medisinen, men har helt glemt det bort. Bør jeg gjøre dette før jeg evt. bruker "guffe" og filtermasse fra disse pumpene i det nye akvariet?

Har du ikke byttet vann siden du medisinerte for to mnd siden?
Jo, mange ganger, men jeg har ikke satt inn kull. Fikk beskjed av dyrebutikken at jeg måtte gjøre det for at medisinen skulle forsvinne helt fra vannet.
Du kan bruke kull for å fjerne medisinen raskt, men den forsvinner også med vannbytter. Derom du bruker sterke medisiner som kan svekke fisk over tid kan det være lurt å bruke kull når medisineringen er over.
Jeg har nå brukt denne innkjøringsmetoden i halvannen uke i mitt nye 26-liters akvarium. Som jeg ser av "oppskriften" skal man tilsette salmiakk til man får et godt utslag av Nitritt.
Jeg startet litt forsiktig men har økt til ca 1 ml Salmi hver dag. Da jeg bruker Tetras testsett kan jeg bare måle nitritt ikke ammoniakk.

De første dagene lå nitritt-målingene på 0,3 eller under. Tredje dagen var det oppe i 0,8, men etter dette har det stabilisert seg nede på 0,3 eller mindre igjen.
Var den lille toppen der nok? Filteret er vel ikke innkjørt allerede?


pH har stort sett ligget på 7,5.

Samtidig har jeg hatt problemer med å få plantene til å vokse. De første døde iløpet av noen dager noe jeg tror skyldes den finkornede sanden jeg startet opp med. Rett og slett for vanskelig for røttene å vokse i. De nye plantene står nå i Dekoline grus med Terralit-næring under. De ser ut til å klare seg bedre men en del av bladene på Hydrocotyle leucocephala'en begynner å bli ganske gjennomsiktige og Cuba-mosen ser ikke særlig pen ut.
En hel ml er en kraftg dose i et så lite akvarium. "Normal"dosen er ca 1 ml pr 100 liter. For høy konsentrasjon av ammoniakk kan være årsaken til at plantene har problemer.

Du bør spandere en test for ammoniakk og en for nitrat i tillegg til dem du har. Grunnen er at du da har kontroll på alle stegene i prosessen.

Etter at du har testet for ammoniakk og eventuelt funnet at den er for høy, bør du ta et solid vannbytte og ikke gi mer Salmi før du er nede på ca 5 i NH3/4.

Jeg tviler på at nitrittoppen er nådd allerede, men uten å vite konsentrasjonene i stadiene før og etter nitritt, er det vanskelig å vurdere dette.
Sto
Mange på dette forumet er svært negativ til slike produkter. Jeg har tidligere hatt ok erfaring med slike produkter, de fungerer ikke optimalt, men de fungerer. Du skal ikke bytte vannet under innkjøring. Husk å gi noe mat til filterbakteriene :)


tusen takk Er det noen som kan anbefale en fiskemat fremfor en annen en...Jeg vet jo ikke helt hva slags fisk jeg skal ha i akvariet enda bortsett fra Ancistrus, så sikkert litt dumt å kjøpe mat beregna på ciklider foreks
Det er fint om du starter en ny tråd for slike spørsmål, slik at denne tråden kan være reservert for spørsmål som har med innkjøring å gjøre .
Etter eit langt opphold med akvariehold, har eg no begynt igjen
Starta opp eit 110 liters akvarie forrige lørdag. Og eg har aldri satt igang akvarier med bruk av salmi, men vurderer å gjere det denne gangen...

men før eg evt. gjer det lurer eg på følgande:

Dersom eg evt supplerer med eit Fluvalfilter eg har i eit 63 liters akvarie eg har oppe og går idag(uten fisk), kor lenge kan eg rekne med at det Juwelfilteret som står i hovedakvariet er innkøyrt?

Og vil det vere "dårligare"/mindre bakterieflora i Juwelfilteret når eg tek ut "oppstarts"filteret enn kva det vil vere om eg skulle "kickstarte" det originale med salmi?

*Tove*
Dersom 63 literen er innkjørt fra før kan du bare ta filteret fra dette akvariet over i det nye og du vil ha en etablert filterkultur.
Mao: du kan hive litt fisk i med en gang.
Tove S
Dersom eg evt supplerer med eit Fluvalfilter eg har i eit 63 liters akvarie eg har oppe og går idag(uten fisk), kor lenge kan eg rekne med at det Juwelfilteret som står i hovedakvariet er innkøyrt? Og vil det vere "dårligare"/mindre bakterieflora i Juwelfilteret når eg tek ut "oppstarts"filteret enn kva det vil vere om eg skulle "kickstarte" det originale med salmi?


Slik jeg forstår deg, er det innvendige Fluvalfilteret ikke innkjørt (ikke fisk i karet). Om du har kjørt inn dette med fiskefor, kan det være greit å bruke det sammen med det andre filteret i hovedkaret. Du kan sjekke om Fluval er innkjørt ved f.eks. å ha i 0,5 ml Salmi i 63 - literen. Om både ammonaikk og nitritt er null dagen etter, er filteret innkjørt.

Om du da setter begge sammen, vil de dele på den næringen du tilfører, enten det er i form av fisk eller Salmi. Etter 4 til 5 uker, vil det være etablert en bakteriekoloni i begge filterne som tilsammen klarer å ta seg av den biologiske belastningen i karet. Når du da tar ut Fluvalen, tar du samtidig ut endel av bakteriene og da må du være svært påpasselig med å teste for både NH3/4 og NO2. Ved tegn til disse, må du starte med vannbytter inntil filteret er innkjørt.

Du kan kombinere bruk av Fluvalen med Salmi for å bygge opp en større mengde bakterier enn du trenger, slik at det er nok tilbake i hovedfiletert når du tar ut Fluvalen Da må du imidlertid vente med fisk. PÅ den anen side vil da begge filterne være godt innkjørt når du ser at den daglige dosen Salmi er brutt helt ned neste dag.

Hvis du skal bruke karet med Fluval med en gang etterpå, er det viktig at du vedlikeholder bakteriefloraen i 63 literen, enten ved å sette inn fisk eller ved å bruke fiskefor, eller selvsagt: Salmi.

Lykke til som "born again" akvarist!
Tusen takk for utfyllande svar!
63 literen har vore oppe og gått i eit par år no, kun siste tiden det ikkje har vore fisk i det.
Då trur eg faktisk at eg berre satsar på det innvendige standardfilteret og få det ordentlig igang, så får det heller ta den ekstra tiden
Det tror jeg er lurt, for i det innvendige filteret er det ikke eller svært lite bakterier ettersom det har stått uten fisk en stund. Et par tre dager vil nok være ok, men lenger enn det, neppe.
Rengjøring av utvendig filter?
Hei.
Virker som du er ekspert på filter og rengjøring så jeg lurer på en ting her? Jeg har byttet til et større filter til mit 190 liter kar, det er et Eheim 2073 for 350 liter. Filterkassene er store i forhold til det gamle filteret mit som var et Fluval 205 til 200 liter. Det jeg lurer på hvor ofte man egentlig trenger og gå inn og rengjøre filteret? Har lest at man kan gjøre dette vær 6 mnd??
Jeg skal innkjøre et akvarie på ca 20 liter snart,har kjøpt sånn aquasafe for å ha oppi vannet og skal ikke ha pumper eller noe sånt fordi det skal brukes til reker og snegler.
Jeg tenkte på å fylle karet med vann,ha oppi aquasafe idag og ta oppi planter til uken.Må jeg skifte vann de 5 ukene det skal innkjøres eller hvordan er dette?
Tony Kristoffersen
Det jeg lurer på hvor ofte man egentlig trenger og gå inn og rengjøre filteret? Har lest at man kan gjøre dette vær 6 mnd??


Hei,
beklager sent svar. Det er ingen klar regel for hvor ofte man bør rengjøre filteret. Du ser når vannstrømmen begynner å bli dårlig, da er det tid for å skylle filtermediet lett i en bøtte med akvarievann. Ingen kraftig rengjøring, da fjerner du for mange av de gode bakteriene.
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap