Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 13)

Om jeg har misforstått så beklager jeg
Kenneth L
noen prøvd ut dette i stedet for salmi? http://www.drtimsaquatics.com/resources/fishless-cycling


Er det ikke salmi-innkjøring som er beskrevet i den linken?
Bården
[QUOTE=Kenneth L]noen prøvd ut dette i stedet for salmi? http://www.drtimsaquatics.com/resources/fishless-cycling


Er det ikke salmi-innkjøring som er beskrevet i den linken?

Joda, det er det. Metoden er bare lagt opp slik at du ikke behøver å skjønne hva du driver med..
Limbeck
Om jeg har misforstått så beklager jeg

Beklager jeg også.
Ble bare litt irritert pga facebook folket som råttet seg sammen mot ammoniakk innkjøringen og mente at det var årsaken til at fiskene døde. De ble ikke noe bedre etter jeg linket til denne tråden og andre tråder, de forsto fortsatt ikke poenget.


litt o.t. her nå, men har nylig blitt med i nevnte FB gruppe. Der er det mange rare råd som blir gitt. Tydelig at det er råd fra folk som ikke er veldig oppegående selv.
Mange av disse FB-gruppene er ikke så sunne for fiskenes velferd, nei. Folk hiver ofte ut råd uten den minste peiling. Hvis noen prøver å ymte om at dette er feil, får vedkommende huden full om at han/hun er nedlatende/slem/overlegen og tror h*n er så mye bedre enn alle andre. Vedkommende forsvinner følgelig raskt fra gruppa. OG så fortsetter alt som før, og alle har det såååå hyggelig...bortsett fra fiskene
Flott lesing
Hei her var det mye nytt og nyttig. Har satt opp mitt kar på 125 l med sand, vann. Varme og pumpe. Dette satte jeg opp i går, har lyst å få dette i gang snarest. Så trur jeg prøver meg på dette. Men lurer på hvordan utregning på mengde salmiak er?
Viviann Lorentzen
Men lurer på hvordan utregning på mengde salmiak er?


Kalkulatoren finner du her.
Ville tro du kommer langt med 4.5 ml. Tilsett dette, og mål NH4 etter en times tid. Hvis du da ligger på ca 4-5 ppm, er det greit. Ellers kan du tilsette en dash til.

Husk også på at du ikke skal bruke dette fast hver dag, det er kun startdosen. Regn med at ikke så mye skjer på ca. en uke. Deretter er det om å gjøre å holde konsentrasjonen så jevn som mulig, etter hvert som NH4 forbrukes.
Hei! (Hjelp!)

Nå har jeg også forsøkt meg på Salmi-metoden. Tror jeg skjønner det ganske greit i teorien, men praksis er det kanskje verre med.

Jeg har et Rio 180l, med litt sand i bare enn så lenge, tenkte å vente med innredning til etter innkjøring.

Fikk NH4 og NO3 testene fra JBL jeg bestilte på mandag og har før det bare hatt i 1,5 til 2 ml Salmi daglig i håp om at det er bedre enn ikke noe.

Jeg har i tillegg en PH og NO2-test jeg kjøpte på den lokale dyrebutikken, men jeg er litt tvilende til kvaliteten på de.

Altså begynte jeg å forsøke meg på innkjøringen fra mandag egentlig. :P

Meen her er altså forløpet så langt, skjønner ikke så mye nå.

20.01
18:00: NH4=
Innkjøringen har nok da begynt å komme igang...men du sier ikke noe om hvor lenge du har tilsatt 2 ml daglig ?
Hovedsaken nå er å få en korrekt verdi for ammoniakk (NH3/NH4). Deretter regner du ut hvor mye du må tilsette for å komme opp i et "funksjonelt" ammoniakk-nivå, som er 3.5-5 ppm.
Bortsett fra denne tråden her finner du også info i min tråd om Salmi-kalkulatoren.
Mindre enn-tegnet lagde litt krøll.. :/
Tom Kristian Mentzoni
Hei! (Hjelp!) Nå har jeg også forsøkt meg på Salmi-metoden. Tror jeg skjønner det ganske greit i teorien, men praksis er det kanskje verre med. :) Jeg har et Rio 180l, med litt sand i bare enn så lenge, tenkte å vente med innredning til etter innkjøring. Fikk NH4 og NO3 testene fra JBL jeg bestilte på mandag og har før det bare hatt i 1,5 til 2 ml Salmi daglig i håp om at det er bedre enn ikke noe. Jeg har i tillegg en PH og NO2-test jeg kjøpte på den lokale dyrebutikken, men jeg er litt tvilende til kvaliteten på de. Altså begynte jeg å forsøke meg på innkjøringen fra mandag egentlig. :P Meen her er altså forløpet så langt, skjønner ikke så mye nå. 20.01 18:00: NH4=

Hmm, halve innlegget ble jo borte. :o
Prøver på nytt..

20.01
18:00: NH4=mindre enn 0,05. Som forventet, tilsetter 1,5 ml Salmi.
20:00: NH4=mindre enn 0,05; NO3=10. Tydeligvis for lite, tilsetter 4 ml Salmi til.

21.01
16:00: NH4=mindre enn 0,05. Rart, nekter å tro at bakteriekulturen er oppe og går enda. Tilsetter 8 ml Salmi.
18:00: NH4=mindre enn 0,05, jøss, hvor blir det av Salmien? Måler PH til ca 9. Høyt! :O
19:00: NO2=0; NO3=10, mistenker at jeg hadde målt samme resultat rett fra krana. :P

At Salmien ikke blir brutt ned til NO2 og NO3 er vel helt normalt, men hvorfor i all verden måler jeg ikke NH4? Er ikke det et direkte resultat av tilført Salmi?
Tør ikke tilsette mer siden PHen er på tur gjennom taket..

Fluval 203 eksternt filter, alt kjøpt brukt, men det går vann inn og vann ut. Det lover vel bra. :P
I tillegg fikk jeg noe pynt til akvariet i 30-årsgave av eldstedattra, så "måtte" jo ha en luftpumpe til de. Er det litt dumt?

Varmekolbe har jeg ei, det vil si, jeg har, men den funker ei. Jeg ble litt lurt av temp.måleren jeg hadde først som viste 26 grader, den "analoge" jeg kjøpte fra Aquamanias viser 21 grader, det er kanskje ikke helt heldig?
SilverShaded
Innkjøringen har nok da begynt å komme igang...men du sier ikke noe om hvor lenge du har tilsatt 2 ml daglig ? Hovedsaken nå er å få en korrekt verdi for ammoniakk (NH3/NH4). Deretter regner du ut hvor mye du må tilsette for å komme opp i et "funksjonelt" ammoniakk-nivå, som er 3.5-5 ppm. Bortsett fra denne tråden her finner du også info i min tråd om Salmi-kalkulatoren.


Hei!

Takk for svar, en del av innlegget mitt ble ikke med på grunn av tekstformateringstull.

Jeg har lest tråden min, og regnet ut "start-dosen" Mener jeg kom på ca 13 ml, dette tilsatte jeg 8. januar, og har tilsatt 1,5 til 2 ml daglig. Med unntak av noen dager innimellom jeg ikke har vært hjemme.
Sjekka kalenderen, 13, 14, 16, og 17. tilsatte jeg 1,5 ml, med unntak av 16, da var det 1,8 ml. (Jeg så i tråden til Sigmund at han ventet en stund etter "start-dosen", derfor tilsatte jeg ikke før 13.)

Mener jeg har lest et sted at 1 ml per 100L vann er en tommelfingerregel? Derav dosering på 1,5.
Farlig å drive med salmi-tilsetning uten å samtidig gjøre målinger. For høy konsentrasjon virker mot sin hensikt. Etter startdosen fra kalkulatoren skal det KUN tilsettes nok hver dag til at ammoniakk-konsentrasjonen holder seg jevn på 3.5-5 ! Det medfører at man MÅ måle hver dag før man tilsetter noe. Og fremdeles vet du ikke hvilken konsentrasjon du har nå ?
SilverShaded
Farlig å drive med salmi-tilsetning uten å samtidig gjøre målinger. For høy konsentrasjon virker mot sin hensikt. Etter startdosen fra kalkulatoren skal det KUN tilsettes nok hver dag til at ammoniakk-konsentrasjonen holder seg jevn på 3.5-5 ! Det medfører at man MÅ måle hver dag før man tilsetter noe. Og fremdeles vet du ikke hvilken konsentrasjon du har nå ?


Ja, det er derfor jeg har tilsatt lite og sjeldent.
Men konsentrasjonen når jeg måler nå er tilnærmet lik null.
f.eks. i dag klokken 16 tilsatte jeg 8 ml, målte to timer sener, da er fortsatt NO4 tilnærmet lik null.. :S
Si meg...mener du NH4 eller mener du NO2 ?? NO4 finnes ikke...
SilverShaded
Si meg...mener du NH4 eller mener du NO2 ?? NO4 finnes ikke...


Oi, mente NH4 ja. En liten tastefeil der.
Ok. Da foreslår jeg at tilsetter nok Salmi til at du får ca. 4ppm, venter 24 timer, og måler igjen. Samtidig måler du nitrittnivåene.
Du har nok fått igang ammoniakk-spiserne, men de trenger å formere seg. Du trenger tydeligvis å måle etter at du har tilsatt Salmi, for å sjekke at du har tilsatt nok til 4ppm. Et par ml i 180 liter er ikke rare greiene, og ikke nok til at kolonien kan vokse.

Hvis NH4 forbrukes, bør du ha utslag på nitritt også !

I tillegg bør du nok sjekke datostemplingen på testene...hvis de er "gamle", funker de ikke.
SilverShaded
Ok. Da foreslår jeg at tilsetter nok Salmi til at du får ca. [B]4ppm[/B], venter 24 timer, og måler igjen. Samtidig måler du nitrittnivåene. Du har nok fått igang ammoniakk-spiserne, men de trenger å formere seg. Du trenger tydeligvis å måle etter at du har tilsatt Salmi, for å sjekke at du har tilsatt nok til 4ppm. Et par ml i 180 liter er ikke rare greiene, og ikke nok til at kolonien kan vokse. Hvis NH4 forbrukes, bør du ha utslag på nitritt også ! I tillegg bør du nok sjekke datostemplingen på testene...hvis de er "gamle", funker de ikke.


OK, skal prøve det. Hvor lenge etter bør jeg måle? I dag målte jeg 2 timer etter jeg tilsatte 8 ml.

Datostemplinga sjekket jeg, og den er grei NH4 og NO3-testene jeg kjøpte sist (aquamanias) går ut i august 2015, testene jeg kjøpte på den lokale sjappa har heller ikke gått ut, men jeg blir å bestille nye uansett. JBL sine virker som de er mye bedre.

Tusen takk for svar! I morgen blir det mer testing.
Lurer på om jeg skal kjøpe ny salmi og, for å være på den sikre siden..
Hvis jeg skal kontrollmåle etter tilsetning, lar jeg det gjerne gå 30-45 minutter, ikke mer.

Hva slags Salmi-merke er det du har, og hvilken styrke ? Det burde ikke være noe i veien med den, men snu den opp ned et par ganger for sikkerhets skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap