Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 14)

SilverShaded
Hvis jeg skal kontrollmåle etter tilsetning, lar jeg det gjerne gå 30-45 minutter, ikke mer. Hva slags Salmi-merke er det du har, og hvilken styrke ? Det burde ikke være noe i veien med den, men snu den opp ned et par ganger for sikkerhets skyld.


Lillebror Salmi, 5-10%.

Klokken 19 tilsatte jeg 5 ml salmi, målte etter 30 minutter null NH4.
Tilsatte nye 4 ml, samtidig fylte jeg festglade med 4ml vann og 1 ml salmi, tenkte at nå skal vel testen slå ut, men Neida. Like lite utslag?! Konkluderer med at det enten blir for mye for testen eller så er salmien rett og slett gått ut på dato.. (Eller noe helt annet, langt utenfor mitt fagfelt så her er jeg langt ute på vidda..)

Kjøpte ny salmi, denne med ny design og ni prosent ammoniakk. :P
Regna ut med hjelp av kalkulatoren din at 7 ml er grei dose. Tilsetter det og måler etter 45 minutter, fortsatt ingen utslag..

Så da sitter jeg mest sannsynlig med en defekt test og et kar fullt av NH4..
Ja, noe er opplagt galt. Som sagt tror jeg ikke det er mangel på NH4, men heller noe galt med testen eller måten du utfører den på.

Har aldri hørt om Lillebror Salmi, men det er suspekt at konsentrasjonen oppgis til 5-10 %, det er alt for bredt. Har du prøvd å riste på flaska og se om det blir skum på den ? Eventuelt hell litt i et glass og pisk med en gaffel.Salmi med tilsatt såpe er nemlig helt ubrukelig til vårt formål. Hvis det er såpe i den, kan du bare avbryte hele prosjektet, og akvariet må tømmes og omhyggelig rengjøres og skylles. Sand og planter bør kastes.

Er det Lilleborg, den nye du har kjøpt ? Den er iallfall sikker




SilverShaded
Har aldri hørt om Lillebror Salmi, men det er suspekt at konsentrasjonen oppgis til 5-10 %, det er alt for bredt.


Lilleborg Salmi ble tidligere oppgitt med 5-10% konsentrasjon på flaska (se Sigmunds post nr 7 i denne tråden). Er nok bare ei gammel flaske han har brukt, er ikke såpe i den heller. Lilleborg blir for øvrig til Lillebror hvis du skriver med mobiltelefon
Hahaha... så Lillebror er Lilleborg, ja. Da er det nok ikke såpe i den. Men da må den flaska være ganske gammel.

Jeg sender ikke av gårde meldinger uten å sjekke først...særlig med 'uvanlige' ord og navn. Kan bli mye surr ut av det, gitt...
Ting jeg skrev til min mor før jeg fikk slått av den funksjonen...
Det var nok ordboka som spilte meg et puss, trodde jeg fikk retta opp alle feilene, men det var visst noen som snek seg unna gitt.
At det kan bli surr av sånt har vi sett tydelig nå..

LilleBORG salmi både den nye og den gamle ja.

Noen som vet hvordan disse testene holder seg i forhold til frost? Pakken lå jo noen timer i postkassa før jeg kom hjem fra jobb. :/
Jeg har fått tester fra Tyskland midt på vinteren. De lå ikke i postkassa, men tror ikke akkurat det er sommervarmt i lasterommet på fly, eller på Bring's lastebiler.
Nei, det er vel neppe det som er problemet.

Men nå har jeg bestilt ny NH4-test og NO2-test fra Aquamanias.
Håper posten er kjappe nå..
Og der fikk jeg utslag på No2, vanskelig skala men ca 0,5-1..

Så da er prosessen i gang, og det er i hvertfall NH4 i vannet, selv om testen ikke reagerer.

Burde jeg kutte all Salmi inntil jeg får testet? Det høres i hvertfall lurt ut, men samtidig stopper vel alt opp og bakteriene dør? :/

Jeg føler jeg følger testoppskriften nøye, men det eneste jeg er usikker på er om lokket på glasset skal være av eller på mens man venter? Har forsåvidt prøvd begge måter uten hell..
Jeg har opplevd å få null utslag på NH3/4 selv om det var høyere konsentrasjon enn ønskelig. Nytt testsett avslørte de høye verdiene.

Legg gjerne lokket på. Jeg bruker alltid dekkglass, ellers blir det for mye fordamping og for høy luftfuktighet her. På den annen side, Linda og jeg har i fellesskap funnet at dersom akvariet er for tett, kan nitrogensyklusen ga i retur for å si det litt enkelt. Denne prosessen, som altså biologisk renser vannet, bruker oksygen så la det derfor komme til litt luft.

Jeg tror du har fylt på rikelig med Salmi og jeg ville ventet med å ha i mer til testsettet ditt kommer. Forutsetter at det bare tar to - tre dager. Hvis lenger, kan du gi karet et par ml, så du er sikker på at det er noe næring til de bakteriene du har fått fram. De e nok ikke mange ok ennå til å bryte ned store doser ammoniakk.
Jeg tenkte mer på lokket til testglasset, ikke akvariet.
På akvariet er vel åpningen til slange inn og ut romslige nok til at det kommer tilstrekkelig med luft.

Venter med å tilsette da. Er i utlandet fra mandag til onsdag, håper jeg før testene til jeg kommer hjem.
Ellers har NO3-konsentrasjonen gått opp. På testen er det to skalaer, ifølge den ene har jeg ca 15, og den andre rundt 20 ca. :P
Tom Kristian Mentzoni
På testen er det to skalaer, ifølge den ene har jeg ca 15, og den andre rundt 20 ca. :P

Har du JBL-test? Da er det en skala for ferskvann og en for saltvann.
McSteen
[QUOTE=Tom Kristian Mentzoni]På testen er det to skalaer, ifølge den ene har jeg ca 15, og den andre rundt 20 ca. :P

Har du JBL-test? Da er det en skala for ferskvann og en for saltvann.

Jepp, har JBL ja. Jeg hadde en mistanke om noe sånt ja. Men har ikke nok peil til å se forskjell på ferskvanns- og saltvannsfisk.. :P
Tom Kristian Mentzoni
Jepp, har JBL ja. Jeg hadde en mistanke om noe sånt ja. Men har ikke nok peil til å se forskjell på ferskvanns- og saltvannsfisk.. :P


Hvorfor JBL har valgt fisk som symboler - den øverste er i alle fall en saltvannsfisk. De to nederste er ferskvann, men hvorfor Diskus tåler mer nitrat enn Koi (eller hva den nederste nå skal forestille) virker det snodig at en hverdagsakvarist skal vite noe om. De har ingen forklaring jeg har funnet i den tykke boka si heller. Grønt lys på 20 er mye dersom karet ikke er veldig tett beplantet med sultne hurtigvoksende egentlig. Men fargeskalaen stemmer jo uansett
På grunn av jobbreise og familiære forhold har jeg ikke vært hjemme før nå, så akvariet har fått gå sin skjeve gang på egen hånd. Men nå er ny NH4-test i hus.

Status i dag er som følger.
NH4 og NO2 er maksa på skalaen og PH er ca fem, så da er vel prosessen stoppet opp? Det er ihvertfall nok Salmi i karet.
NH4 er max på skalaen ?? Hvis den mye over 5ppm, så bør du skifte vann of få verdien ned, ellers tror jeg det skjærer seg.
Hvis du leser på denne tråden: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=75626

så ser du dag for dag når jeg kjører inn mitt 330 liters akvarie.

Har fått MEGET god hjelp av SilverShaded og Sigmund ex- 530.

Det ble vannbytte i dag ja, byttet ca 100 liter vann. 3/4 deler av vannmengden ca.

PH gikk opp til 6,5 ca.
NO2 er fortsatt utenfor skalaen
NO3 et sted mellom 50 og 120.
NH4 et sted mellom 1 og 3, ca midt mellom.

Avvente Salmi til NH4 er under 1?

Magnus: Takk for tipset, mange gode erfaring og tips å hente!
Jeg ville ventet til i morgen med mer Salmi for å se utviklingen, ikke bare en enkelt status. Det er viktig å se hva som skjer, ikke bare nå-situasjonen.

Om NH3/4 går ned til i morgen, fyll opp til nær 5 igjen. Med vannbytte 75% har du, hvis målingen for ammoniakk er ca. 2, hatt ca. 8 så prosessen hadde nok stoppet siden så mye er akkumulert, i alle fall første trinn fra ammoniakk til nitritt. Nitritt utenfor maks også etter vannbytte, kan tyde på at det siste trinnet, fra nitritt til nitrat fortsatte. Dette er altså ren spekulasjon.

Hold pH over 6 (eller der du vil ha den permanent for de fiskene du skal ha) og la ikke NH3/4 synke mye under 1 og ikke stige over 5 så kommer dette til å gå bra.

NO3 er ikke noe problem nå, men den har jo vært temmelig høy!
Enig med Sigmund...ikke fyll på med Salmi før den ramler til ca. 1ppm.

Har du ingen planter i karet, siden NO3 er gått så voldsomt i været ? Blir utrolig mye vannbytting på slutten for å få denne ned på "levelig" nivå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap