Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 18)

hei
Mulig detta er ett dumt spørsmål, men jeg er helt fersk i detta gamet. Har fått hjem akvarium, har fylt det med vann og planter, men det viste seg at pumpa osv er defekt, så venter på ny pumpe. Er det noe vits å begynne med salmi før jeg har fått ny pumpe?
Nei, det ville jeg ikke gjort. 
Er jo i all hovedsak i filteret vi vil at bakteriene skal dannes. 
Verdiene i akvariet er ph=7,5, NH4=1+ (Nårmere 1 enn 3 på teste)
Der ble det noe rart med det jeg skrev. Riktig er PH=7,5 , NH4=<0,05 , NO2=0,05 og NO3=1+ (nærmere 1 enn 3 i farge på jbl test)
Har et 240 liters kar jeg holder på å  kjøre inn med denne metoden. Startet 4. Juli. Har kjørt med 8 ml. Det gikk ikke lenge før salmiakken var på rundt 0 etter ett døgn. Men nitritt verdiene er fremdeles over skala. Er jeg utålmodig? Burde det ikke snart gå ned? Ph er på ca 7.
Nå har jeg lest igjennom 13år med innhold i denne tråden :O
Ser ut som denne tråden startet rundt den tiden jeg sluttet med akvarie, har kranglet med meg selv det siste året om jeg skulle prøvd igjen eller ikke.
Husker denne metoden ble snakket om da jeg ga meg sist, men har aldri prøvd den selv da mitt kar var innkjørt for lenge siden.

Slik jeg forstår det, er litt av disse bakteriene som spiser NH3/4 selv i springvann og overalt, litt som vist man lager surdeig, villgjær er litt overalt.
Plussmedlem
Velkommen tilbake!

Ja, det er ikke en ueffen sammenlikning det nei. De finnes overalt der forholdene ligger til rette for det. Så også i kranvann. 
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap