Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 2)

Tenkte jeg skulle lage en ny tråd, men så at det var en så skrev et innlegg her istede

Min situasjon er sånn at jeg har for mange fisker i ALT for små kar..
"lurt" av dyrebutikken, på en måte : /

Ja, og da har jeg kjøpt et nytt større kar på 63 l, som jeg må kjøre inn. Problemet var jo at denne prosessen bør gå litt fort, for fiskene kan ikke leve lenge i det lille 5.5 l akvariet sitt Derfor fikk jeg med en tablett som hun dama i butikken sa innholdt naturlige akvarie-bakterier, de som man trenger for å bryte ned avfallstoffer.
Den skulle visst virke på 24 timer, men dama sa at jeg burde vente i hvertfall en uke.

Noen som har erfaring med slite "kapsler" med pulver i?
Hei

vi fikk noen sånne godt brukte ullfiltre som en kompis tok ut av sitt filter, og la litt i hver hylle i filteret. dekket vel 30-40% i hver etasje med dette..... Dette var svært vellykka, og har hatt flotte verdier på vannet fra dag en....

Jeg vil anta dette er en bedre måte å starte på, enn en talett..... det er jeg mer skeptisk til, men tabetter er kansje bedre enn ikke noe.... men det er det så mange andre her som vet bedre enn meg...
De virker sjeldent som de skal. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. 99% av gangene ikke, kan det virke som. Det overrasker ikke, siden disse bakteriene trenger oksygen for å overleve, noe de får lite av i en kapsel. Men det er verdt forsøket hvis du først har kjøpt. Bare test grundig for ammoniakk og nitritt til du er sikker på at alt er bra.

Om du allerede har akvarier med filtere som fungerer så kan du ta filtergrums fra disse for å kickstarte filteret ditt. Du overfører da en startkultur av bakterier til filteret, og kan ha i fisk etter bare en da eller to (også her kan ting gå galt, men det er heller sjeldent, sjekk for nitritt etc.).

Kickstart how-to:
Ta litt akvarievann i en bøtte. Klem filtermediet til et innkjørt filter forsiktig til vannet er godt og grumsete. Dette grumset er filterbakterier Sett det nye filteret i bøtta og la det gå til vannet er tilnærmet rent, mest mulig av grumset skal inn i filtermediet til det nye filteret. Noen filtere har fine kasser som du rett og slett kan helle alt grumset oppi, bare pass på at det ikek kommer i akvariet, det blir veldig skitete.
Vegard Ulset
Hei vi fikk noen sånne godt brukte ullfiltre som en kompis tok ut av sitt filter, og la litt i hver hylle i filteret. dekket vel 30-40% i hver etasje med dette..... Dette var svært vellykka, og har hatt flotte verdier på vannet fra dag en.... Jeg vil anta dette er en bedre måte å starte på, enn en talett..... det er jeg mer skeptisk til, men tabetter er kansje bedre enn ikke noe.... men det er det så mange andre her som vet bedre enn meg...


Det er en variant av kickstart det også Mye brukt, men siden få nybegynnere kjenner folk med innkjørte filtere så blir metoden sjeldent nevnt.
kan nok bli en smule vanskelig siden ingen jeg kjenner har akvarium og mine andre akvarium har bare slike bittesmå filter :o men skal prøve så godt jeg kan..!

Tror jeg har gjort mye feil ved i ikke melde meg inn i et forum før jeg gikk i dyrebutikken :o som om de skulle være noe bedre på fisk enn kaniner, liksom(driver med kaniner, og ser mye dyrebutikk-elendighet).

for å prøve å rette på feilene mine da, hadde jeg oppi tabletten i dag, og tok nesten alt det gamle vannet fra de andre akvariene oppi det nye( ca. 10 liter).

hadde nå for ca. en halvtime siden oppi 5 av neontetraene mine, siden det var så utrolig trangt på de andre fiskene.. håper bare dette går bra.

I og med at jeg har tenkt å bytte ut tetraene med en annen type fisk (de vil ikke gå med guppyene mine) fra før av, så blir jeg ikke så lei meg om de dør her, men det er jo dyreplageri OG det får akvariet mitt forgiftet, noe jeg har hørt er vanskelig å rette opp igjen... På en annen side er det jo dyreplageri å la de stå så trang i det lille 5.5l akvariet også :o
Hei,

Hvis jeg har forstått deg riktig, har du noen svært små akvarier, men med filtre?

Summen av de filtrene du har, har til nå, såvidt jeg vet, klart å bryte ned de avfallstoffene som fiskene dine produserer. Problemet du ser er at filteret i det nye karet ikke er innkjørt og du vil gi fiskene dine mer plass.

Forslag: Sett alle fiskene dine inn i det nye karet sammen med alle de små filterne fra de små karene. Ettersom de har klart oppgaven hver for seg, vil de også klare den sammen, såfremt du ikke samtidig øker antall fisk.

Etter et par tre uker, kan du ta ut et filter og etter nye to tre uker et til osv. til det ene store filteret klarer oppgaven på egen hånd.

Ikke øk antall fisk før du har tatt ut alle de små filterne og latt det ene gå et par uker alene. Mål gjerne ammoniakk og nitritt underveis for å unngå eventuelle problemer, men jeg er temmelig sikker på at dette skal gå bra.

De tablettene du kjøpte, vil ikke plutselig øke bakteriemengden, men de kan inneholde sporstoffer og næring som gjør at de bakteriene du allerede har, får litt bedre vekstbetingelser og at prosessen derfor går noe raskere.

nå har jeg fulgt rådet ditt fullt ut, og de gamle filtrene var fulle av "guffe" selvom de ikke har stått veldig lenge

Fiskene begynnte å svømme rundt det store karet og kose seg med en gang Og tetraene har nesten begynnt å svømme i stim også

Fryder meg å se på når jeg virkelig har jobbet hardt den siste uka for å rette opp det dyrebutikken sa til meg :o Så, nå skal jeg sove med god samvittighet for fiskene, og bare håpe på det beste
Heisann!

Jeg skal sette opp et karantene kar, og tenkte å bruke salmi-metoden Men siden jeg er en av de som liker å få ting inn med teskje (!) da jeg er redd for å gjøre noe galt, så lurer jeg på hvor mye salmi som tilsettes pr 10 liter vann?

Jeg har lest igjennom hele innkjørings-metoden, men klarer bare ikke å finne ut av dette :-S
For å svare på direkte på spørsmålet ditt først finner jeg, med mine legendarisk dårlige mattekunnskaper, denne formelen under innlegg 7 om praktisk gjennomføring:
20ml salmi delt på 490 liter (490 000ml)vann noe som gir 0,00004 pr liter vann.
Det ser ut som det stemmer, men det hadde vært fint om noen kunne sjekke det

Karantenekar skiller seg endel ut fra vanlige kar da de ofte står tomme såpass lenge at filterbakteriene ikke får nok mat til å vedlikeholdes mellom hver gang det skal være fisk i karantene samtidig som de skal være klare til å huse fisk på kort varsel.

Den enkleste og sikreste metoden er å ha et filter i et av de ordinære karene som settes inn i karantene karet når dette er i bruk. Om fisk har vært i karantene på grunn av sykdom ville jeg vært forsiktig med å sette filteret rett tilbake i hovedkaret
etter at fisken er friskmeldt eller død.

Den nest beste metoden er å benytte den før nevnte kickstart-metoden, som regel uten salmi da karet ofte vil benyttes på kort varsel.
Planter og bunnsubstrat gir bedre livsbetingelser for å vedlikeholde gode filterbakterier, noen har også et par småfisk i karantenekaret nettopp for å opprettholde bakteriefloraen. Det negative med denne metoden er at karet drar strøm uten at det er i bruk.
Andre bruker BB tanker, altså helt tomme kar kun med pumpe og evt noen gjemmesteder slik at det er lett å rengjøre mellom bruk. Karet kan også slås helt av når det ikke benyttes. Rent praktisk er det enkelt å helle over store mengder flyteplanter ved innsetting av fisk.
Om en benytter kickstart-metoden er det viktig å rengjøre pumpa og filter meterialet skikkelig når karet skal stå tomt over tid. Den gugga som spruter ut i karet om det ikke blir rengjort er ikke gode bakterier.

hilsen Ola
Mattekunnskapene dine rekker langt nok her, ohr!

Ettersom den dosen tilsvarer den jeg ga i mitt kar, og ammoniakkkonsentrasjonen ble i overkant, kan man trekke en av to slutninger, eller begge, at karet rommer noe mindre enn 490 liter vann og/eller at konsentrasjonen av ammoniakk i Salmi er noe høyere enn 7,5%.

For å komme nærmest mulig 5 ppm (milligram pr liter) i ammoniakkkonsentrasjon som antas å være ideelt, ville jeg starte med 0,5 milliliter på 20 liter vann. Mål NH4 etter en times tid og juster eventuelt med mer Salmi om nødvendig. Avhengig av størrelsen på karantenekaret (er det lite, kan det bli vanskelig å dosere så små mengder Salmi) kan du blande ut 2 milliliter Salmi til 1 liter vann og så bruke 0,25 liter av dette pr 20 liter vann. (Eller 5 milliliter og bruke 1 desiliter pr 20 liter vann.)

I karantenekar som normalt vil ha en meget lav belastning selv når det går fisk i karantene, kan selvsagt man redusere mengden Salmi sammenlignet med innkjøring av et kar der man skal sette inn mange fisk. Det gir en mindre bakteriekoloni, men man behøver altså vanligvis ikke noen stor koloni i karantenekaret.

Skal du vedlikeholde karantenekaret i uker og måneder med bruk av Salmi, bør du sjekke pH en gang i uken, inntil du ser et mønster i hvordan den endrer seg. Vanligvis vil du se at pH synker og at den må justeres. Ved pH under 6 går nitrifikasjonsprosessen langsommere og nær pH 5 ser den ut til å stanse helt.

Du må også skifte vann som vanlig i akvariet ellers, særlig om du har planter der. (Planter er egentlig unødvendig.) Nitratkonsentrasjonen vil øke om du ikke bytter vann. Jeg har i mitt karantenekar målt over 250 ppm nitrat og plantene bukket under. (Latskap!)
haha, jeg hadde ikke engang tenkt på at en kan vedlikeholde karantenekaret med salmi. Snakk om å overse det åpenbare

Vet ikke om det er fornuftig, men det er vel mulig å blande sami med vann slik at det blir større mengder væske og lettere å måle korrekt når det blir svært små mengder?
530
Avhengig av størrelsen på karantenekaret (er det lite, kan det bli vanskelig å dosere så små mengder Salmi) kan du blande ut 2 milliliter Salmi til 1 liter vann og så bruke 0,25 liter av dette pr 20 liter vann. (Eller 5 milliliter og bruke 1 desiliter pr 20 liter vann.)


Enig! Den siterte metoden gir en lavere konsentrasjon og gjør det lettere å dosere.
Takker så mye! Dette hjalp meg virkelig

Innkjøring ved bruk av Salmi for Dummies !!! )))
Med fare for å bli oppfattet som innbilsk, vil jeg heller si:
bruk av Salmi for "Smarties" ettersom det krever litt mer av en, men til gjengjeld gir en forutsigbar innkjøring som man lærer mye av og som er skånsom for fisk fordi de ikke tar del i innkjøringen!
Lykke til.
530 ! Jeg har begynt på innkjøringsmetoden din. Har hatt i sand, planter og vann. Det har stått et par dager nå. Litt usikker på hvor mange dager du ville ha latt det gå slik før salmi tilsettes...? Men det jeg lurer litt på er:

Må jeg ha i varmekolbe nå? Er det et kriterie for at filterbakteriene skal klare å overlever?? (Jeg spør fordi jeg ikke vet! og vil ikke kaste bort en masse tid på noe som kanskje ikke fungerer fordi det er en vesentlig detalj som manger i prosessen)

Du burde ha varmekolbe, for bakterier liker jevne og stabile vannverdier på lik linje med fisk. Men i de aller fleste hjem så er temperaturen ganske stabil og normal romtemperatur er nært hva akvarier ofte skal holde. Så hvis temperaturen i akvariet holder seg noen lunde jevn og fin over 20 grader så går det nok fint. Om det er nattsenking i rommet så er det kanskje en ide å slå av denne til du får på plass en kolbe.
Margareth
530 ! Jeg har begynt på innkjøringsmetoden din. Har hatt i sand, planter og vann. Det har stått et par dager nå. Litt usikker på hvor mange dager du ville ha latt det gå slik før salmi tilsettes...? Men det jeg lurer litt på er: Må jeg ha i varmekolbe nå? Er det et kriterie for at filterbakteriene skal klare å overlever?? (Jeg spør fordi jeg ikke vet! og vil ikke kaste bort en masse tid på noe som kanskje ikke fungerer fordi det er en vesentlig detalj som manger i prosessen)


På en 530 l trenger du en varmekolbe på 300 W, du klarer ikke å holde en stabil temperatur uten, spesiellt nå på vinteren. I tillegg så vil du ved vannbytter (30-50% hver uke etter at innkjøring er ferdig) være helt avhennig av den for å få opp vanntemperaturen igjen. De fleste akvarier ligger på 25-30 grade avhennig av fisketype, det klarer du ikke med romtemperatur.

Frode Berntzen
På en 530 l trenger du en varmekolbe på 300 W, du klarer ikke å holde en stabil temperatur uten, spesiellt nå på vinteren. I tillegg så vil du ved vannbytter (30-50% hver uke etter at innkjøring er ferdig) være helt avhennig av den for å få opp vanntemperaturen igjen. De fleste akvarier ligger på 25-30 grade avhennig av fisketype, det klarer du ikke med romtemperatur.


Det er en 63 liter jeg holder på å kjøre inn Spørsmålet var rettet til "530" trådstarter
Men skjønner uansett at jeg burde ha en varmekolbe i tanken under innkjøring
Men Frode, det er jo ikke fisk i karet under selve innkjøringen, og det er jo ikke akkurat noe problem å drifte akvarier på en temperatur som tilsvarer romtemperatur, så det er ikke et problem for bakteriene som vi er ute etter... Fisk, ja, bakterier, nei.
Når kan jeg sette inn fisk?
Legger inn spørsmålet mitt i denne tråden.
Jeg har hatt ett akvarie (110 liter) gående i ca 3 uker. I denne perioden har jeg tilsatt filterguffe fra et annet kar, samt med jevne og ujevne mellomrom tilsatt salmiakk. pH i karet er 7, og temp 27 grader.
Denne uken målte jeg NO2 på mandag til 5 mg/ml. Jeg la da en liten bit av en innkjørt filtersvamp i, og tilsatte 2 ml Salmiakk. Onsdagen målte jeg NO2 til 1 mg/ml, og tilsatte 1 ml Salmiakk. Fredag målte jeg NO2 til 0,0 mg/ml ( muligens litt farge, men ikke tilsvarende 0,5mg/ml). Tilsatte så ca 2 ml Salmiakk igjen. I dag (lørdag) har jeg målt NO3 til mellom 1 og 5 mg/l.
Mitt spørsmål til slutt er hvor lenge må jeg vente med og ha oppi fisk, etter at jeg tilsatte Salmiakk? Planen min er og vente til i morgen ( det er da gått to dager), og ha et 50% vannbytte før jeg setter oppi fiskene. Vil da sannsynligvis all amoniakken være brukt opp? Har desverre ikke amoniakktest...
Håper noen kan svare meg!
MVH Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap