Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 3)

Fint at du tar deg tid og at du ikke bruker fisk til innkjøring.

Slik jeg leser innlegget ditt, ble 1 ml salmiakk brutt ned i løpet av 48 timer (tilsatt 1 ml onsdag, testet fredag.) Det blir for usikkert etter min smak. Du bør vente med å sette inn fisk til bakteriekulturene er blitt tilstrekkelig store til å bryte ned 1 til helst 2 ml salmiakk i løpet av 24 timer. Når det skjer, tar du et stort vannbytte og setter inn fisk, enten samme dag eller senest dagen etter.

Du skriver at du målte mellom 0 og 0,5 mg/l nitritt på fredag og at du satte til 2 ml salmiakk da. Du bør måle nitritt også i dag, ellers vet du ikke om du faktisk er ferdig med innkjøringen. Hvis verdien er null, kan du sette inn fisk i dag, etter stort vannbytte. Du får kanskje ikke kjøpt fisk i dag. Jeg ville derfor satt til 2 ml salmiakk også i dag tatt et stort vannbytte søndag kveld og satt inn fisk mandag.

Lykke til.
Takk for svar Da skal jeg måle nitritt på nytt, og se hva den viser! Bedre og gi seg tid!
Takk for hjelp! Pål
Viste seg og ikke være så dumt og måle nitritt i dag... Fikk utslag på 0,5 mg/ml (muligens litt mer). Satser da på og tilsette 2 ml i dag og, og måle igjen de neste dagene også.
Pål
Bra at du er forsiktig. Det tar gjerne ca 4 uker før prosessen er sluttført. Ettersom du har satt til salmiakk litt uregelmessig, kan det hende at det tar noen dager mer, men trolig er du snart i mål.
Fotsetter og legge inn mine erfaringer her, slik at andre og forhåpentlig kan lære noe nytt... Har fortsatt med og dosere Salmiak 2 ml på lørdag. Målte No2 til 2 mg/ml på søndag, så jeg tilsatte enda 1,5 ml i går. I dag måler jeg igjen No2, og får blodrøtt resultat ( 5mg/ml). Huska da noe jeg hadde lest av 530, at pH burde sjekkes ved tilsetting av salmiak. pH har falt fra 7 til et sted mellom 5,5 og 6, så da er det ikke så snodig at nitrifikasjonsprosessen tar tid. Har hatt i litt rester jeg hadde av pH/KH pluss, men hadde ikke så mye igjen.
Tenker da at jeg lar være med og tilsette Salmiak til pH henter seg inn igjen, høres dette fornuftig ut?
Pål
Test for ammonium (med så lav pH er det omtrent bare ammonium og ikke ammoniakk). Finner du dette, kan du vente til pH kommer opp på 7 - 8, hvis du ikke får utslag, må du sette til Salmi, ellers dør de bakteriene som bryter ned ammonium. Fortsett å sjekke pH nå i sluttfasen, også slik at du får den pH dine fremtidige fisker skal ha.
Takk for hjelp begge to! Kjemi er artig, og komplisert!
MVH Pål
Tar av meg hatten for en utrolig grundig beskrivelse av teori og metode.

Karet mitt på 190 l står tomt i gangen nå. Vi må fjerne en kamin som ikke er i bruk før
vi får satt det på riktig plass.
Det kan fort ta 1-2 uker. Tenkte jeg kunne kjøre inn filteret imens.
Orker dog ikke fylle i sand og planter. Burde jeg ha det for innkjøringen?
Ren Lilleborg salmiakk står i skapet.
Helle
Tenkte jeg kunne kjøre inn filteret imens. Orker dog ikke fylle i sand og planter. Burde jeg ha det for innkjøringen? Ren Lilleborg salmiakk står i skapet.


Neida, det er i all hovedsak selve filteret som skal kjøres inn, det som legger seg av bakterier på planter, steiner, røtter og i sanda teller med, men det viktigste er filteret.

Bare pass på å holde det som har vokst frem av bakteriekulturer i live mens dere flytter karet til riktigplass.

Anbefaler JBLs dråpetester hvis dere ikke allerede har kjøpt. Spesielt nitrittesten til JBL er vesentlig bedre enn Tetras i det at den viser nitritt helt fra 0,0, 0,01, 0,025, 0,01 osv. mens Tetra ikke angir noe resultat mellom 0,0 og 0,3 (0,3 er laveste viste verdi). På JBLs skala er 0,3 allerede farlig for fisk.

Lykke til.
530
[QUOTE=Helle] Anbefaler JBLs dråpetester hvis dere ikke allerede har kjøpt. Spesielt nitrittesten til JBL er vesentlig bedre enn Tetras i det at den viser nitritt helt fra 0,0, 0,01, 0,025, 0,01 osv. mens Tetra ikke angir noe resultat mellom 0,0 og 0,3 (0,3 er laveste viste verdi). På JBLs skala er 0,3 allerede farlig for fisk. Lykke til.


ok, takk.
Da tror jeg akkurat jeg berget å kansellere bestilling på test-stripsene, for de ser jeg jo ikke er gode.
Inaktiv bruker
wow dette var en fin tråd så heldige vi er som får lov å lære slikt av en som øsnker å dele sin visdom
Solosuper
wow dette var en fin tråd:) så heldige vi er som får lov å lære slikt av en som øsnker å dele sin visdom :)


Ja jeg er så enig. Og så fint å få raske svar her inne.
Har lært masse siste uka.
Veldig interessant tråd...good job, 530 !
Lurte veldig på et par praktisk/tekniske ting : Hva slags substrat hadde du i oppstartskaret ditt, og hvor mye planter brukte du ? Hvilke arter ? CO2 ? Disse faktorene spiller også en stor rolle i hvordan vannet utvikler seg.

Det er kanskje ikke så overaskende at prosessen sakker av etter som pH daler. De fleste bakterier fungerer dårlig ved pH-verdier under 5.5. Lav pH hemmer også rotutvikling og næringsopptak hos plantene (de blir mindre i stand til å delta aktivt i innkjøringen). Og som du sier trekkes det mer syrer ut i vannet fra f.eks.røtter (tannin-syre) og bunnlag ved lav pH. Karets evne til å bufre er ikke topp under innkjøringen heller, særlig når vi "mekker" med det.

Syns som sagt dette er interessant, og så lenge det ikke er bare vann i akvariet, er det en komplisert prosess for den som skal prøve seg.
I det første karet(530 literen) hadde jeg en mengde planter (handlet for drøyt 2000 kroner hos Dahls Dyrerike, og de er ikke dyrest i landet!), bl.a flere typer sverdplanter, cryptocoryner, Limnophila sessiliflora, Anubias.

Substratet den gangen var finkornet rådasand.Senere har jeg byttet til grov Biltemasand pga. andre fisker.

Jeg hadde ikke CO2 anlegg. Prøvde med et DIY CO2 system, men fikk ikke koblingene tette og gav opp prosjektet. Med bra lys fikk jeg god nok plantevekst.
Takk for svar
Både Anubias, Cryptocoryner og enkelte Echinodorus er jo saktevoksende og trenger tid på å etablere seg og få igang en effektiv fotosyntese.
Ja da var karet fyllt opp med vann. Under vaskingen av det husket jeg plutselig
hvor sterkt salmiakk er. Hvordan i h... klarer du porsjonere ut små doser som 4-5 ml?

Ja, hvis du brukte 20 ml i starten på ditt 530 l kar burde mitt på 190 ha ca 7-8,
dvs en knapp barneskje. Skal se om det går bra å ha i.
ok, ser JBL test-settet her ml mål...da skal jeg slutte å forsøple tråden din og ev opprette min egen for utvikling.
En metode er å kjøpe engangssprøyter på apoteket (uten spisser) som kan dosere fra 1 til 6 ml.
En annen metode er først å blande ut ti ganger så mye Salmi som du skal bruke pr gang, f.eks. 75 ml = 0,75 dl og så blande dette med 0,9 liter vann. Da kan du bruke 1 dl av blandingen og få 7,5 ml Salmi.

Dette er ikke forsøpling av tråden. Andre som snubler innom har kanskje nøyaktig samme spørsmål som du. Jeg er egentlig ferdig med tråden og svarer bare på spørsmål om temaet.
Ja da kan du sette nok et akvarium på lista over innkjørt med salmiakk.

Etter 5 uker og 3 dager var endelig nitritt-testen så svak rosa/fersken at jeg tok et
romslig vannbytte igjen og fylte karet med fisk.

Karet på 190 l ble tilsatt ca 5 ml daglig. Det var innkjørt kun med lilleborg salmiakk, ingen
planter eller sand. Ammoniakk, nitritt og PH ble gjevnlig sjekket.
Etter 3.5 uke var bakteriekulturen til ammoniakk så effektiv at den brøt ned 5 ml salmi
på et døgn. Nitritt-toppen var knallrosa og varte i nesten 3 uker.

Nå svømmer det 12 neontetra, 7 platy, 7 corydoras og 5 guppyer der. Jeg har målt nitritt
etter 3 dager og den var på 0,025. Skal måle 1-2 ganger i uka, men det ser ut som
det går veldig bra.


Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap