Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 4)

Alltid hyggelig med rapport om vellykket innkjøring. Gratulerer med fiskefylt akvarium!
Hei
Eg har egentlig ikkje eit svar men du bor nær meg så eg lurte på om du kunne si meg om du kjenner noen fra florø som har ein akvaforum profil
Om du mener meg, så stemmer vel ikke det helt... Rygge ligger i Østfold. Kjenner nok ingen medlemmer som bor i Florø, men prøv søkemuligheten, kanskje den kan hjelpe.
Hei, lurer på et par småting ang. ammoniakk-innkjøring; har holdt på i 10 dager nå med et 240l kar, men får ikke antydning til nitritt (under 0.3 på tetra-test-skalaen). Har gått 2 dager uten å tilsette salmiakk nå, men det ser ikke ut som om det blir brutt ned ammoniakk i heletatt - ligger stabilt på over 5.0mg/l.. pH er stabil, 7.5. Før dette tilsatte jeg ca. 5ml (lilleborg salmi) hver dag.

Fikk med noen kapsler med nitrittbakterier hjem fra butikken når jeg kjøpte akvariet; tetra baktozym; som jeg hadde oppi når jeg fyllte på vann. kan det være dette som lager problemer?

Har testa nitritt-testen på et annet akvarie, og den virker fint.
Har du mulighet til å få tak i filtergugge fra et innkjørt akvarium?
tja.. har en 63l juwel-sak, kan prøve å få til noe der. Men den går med det orginale juwel-filteret. Skal gjøre et forsøk!
Du bør ikke la det gå noen dager uten å tilsette Salmi. Grunnen er at de bakteriene som må utvikle seg for å bryte ned ammoniakk må ha noe å leve av. Om du velger å ikke tilsette Salmi en dag eller to, må du i et hvert fall måle NH3/NH4 daglig.

Når du tilsetter Salmi daglig og ammoniakkonsentrasjonen holder seg på 5 ppm, må det bety at noe brytes ned, ellers ville konsentrasjonen være mye høyere. Oftest kommer nitritt etter ca 14 dager, så det kan være noe tidlig ennå.

Ellers vil jeg foreslå JBLs dråpetest for nitritt. Den starter på 0,0 og fortsetter med meget fin inndeling. Ved 0,3, som er laveste merke på Tetras test, er du allerede godt inne i faresonen til JBL. Altså kan man ha fisk i det JBL klassifiserer som farlig konsentrasjon uten å vite det dersom man bruker Tetra.

Hvis du får ut noe filtergrums fra Juwelen din, vil det påskynde prosessen.

Den bakteriepakken du kjøpte vil kunne gi en positiv effekt fordi den inneholder sporstoffer og næringsstoffer som gjør at de bakteriene som utvikler seg hos deg vokser raskere. Om den derimot innholder bakterier, tviler jeg sterkt på.
skalaen går ikke lenger enn til 5.0 på nh4-testen, og den har lagt der oppe selv om jeg ikke har tilsatt ammoniakk på et par dager. Men skal gå tilbake til å tilsette hver dag, og bestille JBL-test istedet. Takker for tips
Denne artikkelen passet veldig godt, har kjøpt meg ett 530L som skal settes på plass i helgen.
Skal helt klart prøve din versjon på innkjøring.
Hyggelig at den er til inspirasjon og nytte. Gratulerer med stort kar og lykke til. Fortell gjerne hvordan det går.

Hilsen
Sigmund
Brukt filter
Er det mulig å overføre bakterier ved å skylle et brukt filter, og deretter helle skyllevannet i akvariet som er under innkjøring? Og i samme slengen... Borneo Pleco, noen som har erfaring? Tenkte å starte med noen av de...
Du trenger ikke skylle det gamle filteret først. Ta grums direkte fra filteret over i det nye. Er det svamp, kan du klemme den ut i det nye, er det bioballer eller lign. kan du helle det skitne vannet fra det gamle til det nye. Kanskje ikke alt, slik at det nye filteret blir like skittent med en gang som det gamle.

Forutsetter at det gamle filteret har vært i drift med belastning (fisk i karet) hele tiden slik at bakteriene er intakte. I motsatt fall må du gjennom hele innkjøringsprosessen.

Spørsmålet om fisk bør du poste i underforum Fisk, da vil du kunne få mange flere svar enn her, hvor ingen venter å finne slike spørsmål.
Noen som kan hjelpe meg?!
jeg lurer på om gutte guppyer kan få yngel og kan de skifte kjønn
Hei,

du vil nok få flere og bedre svar på dette spørsmålet hvis du legger det til forum for fisk, du kan trykke på Fisk på venstre side av skjermen.

Så vidt jeg vet er det sverddragere som man mener kan skifte kjønn, men da fra hunn til hann. Jeg har ikke hørt at guppygutter kan bli jenter.

Det finnes andre fisker som Apistiogramma som er født slik at de i løpet av de tre første månedene kan bli enten gutt eller jente, men de kan ikke angre seg etterpå.

Reker er først hanner, så forandrer de kjønn til hunner og lager egg, eller rogn kan man også si.

Da ser det ut til at også jeg har et filter ferdig innkjørt med salmi. Så flott å slippe de "kamikaze"-fiskene som jeg kaller dem.
Har ventet på JBL-tester som kom idag, og de viser 0 både på NH3/4 og NO2. Tetra sine har vist godkjent et par dager, men ville vente til jeg fikk JBL. NO3 er fremdeles høy. Da er det vel vannbytte som må til? Har tappet ut 50% nå, så får jeg plantet det som kom fra Akvariekjelleren idag før jeg fyller opp igjen. Da bør jeg vel teste for NO3 igjen sikkert. Hva må jeg ned på der før jeg kan begynne flyttesjauen av fisker egentlig?
Wenchemor
NO3 er fremdeles høy. Da er det vel vannbytte som må til? Har tappet ut 50% nå, så får jeg plantet det som kom fra Akvariekjelleren idag før jeg fyller opp igjen. Da bør jeg vel teste for NO3 igjen sikkert. Hva må jeg ned på der før jeg kan begynne flyttesjauen av fisker egentlig?


NO3 (nitrat) er det bare vannbytte som hjelper mot. Jeg pleier å bytte vann hvis den nærmer seg 20mg/l. Har du veldig kresen fisk så kan du godt bytte vann før det, siden nitrat også er en god målestokk på hvor mye ander oppløste stoffer det er i vannet. Som oftest er mine nitratverdier rundt 5mg/l, det er et helt greit utgangspunkt for 1-2 uker med foring.
Ok. Takk for raskt svar. Da blir det vannbytter her til det blir bra. Får sammenligne verdier med det karet de som skal flyttes går i, så håper jeg de blir fornøyd. Litt skummelt å flytte fisk som har gått i ett kar i flere år over i et annet, men de har vokst ut av det så de må.
Da er alle verdier fine og fiskene har flyttet inn i nytt hjem. De svømmer ivrig rundt, og ser ut til å trives godt. Er vel ikke så rart i grunnen når de har fått mer enn dobbelt så stor plass.

Så da kan enda et kar settes på listen med vellykket Salmi-innkjøring.

Metoden anbefales.
Hei. Gjør dråpetesteren Tetra NH3/NH4+ det samme som JBL NH4 ?

Har kjørt ei uke med salmi-metoden nå. Eneste jeg fikk tak i i den lokale butikken da jeg startet opp var Tetra-testen for å måle NH4-konsentrasjonen, men har etter hvert fått tak i JBL sin. Problemet nå er at de viser forskjellig resultat, så derfor jeg begynner å lure på hva jeg faktisk leser av på Tetra sin.

Hei,
Jeg kjenner ikke Tetras tester for NH3/4. Det jeg vet er at for NO2 er JBL mye mer fingradert, slik at du med JBL kan lese av følgende verdier: mindre enn 0,01, 0,025, 0,05, 0,1, 0,2, 0,4 osv. Tetra starter på 0,3 og da er du ifølge JBL langt inn i farlig område.

Nå er det ikke så farlig om du får litt forskjellige verdier på NH3/4. Det viktige er at du ser at verdiene stiger, for så å holde seg relativt stabilt når du fyller på Salmi, og etterhvert viser tilnærmet null dagen etter at du har tilsatt Salmi. Antagelig om en drøy uke. Da skal du forlengst ha sett at NO2 øker. Det ville jeg bestemt brukt JBL til å måle, for NO2 skal være null, eller i et hvertfall maks 0,025 før du setter inn fisk.

Se for sikkerhets skyld på utløpsdatoen for dråpestene. Jeg har to ganger fått tester som åpenbart har vært for gamle og som ga fullstendig håpløse resultat.

Lykke til med innkjøringen. Husk at i starten er vår viktigste forbundsfelle tålmodighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap