Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 6)

Sliter litt med å komme på et forsvarlig nivå for Nitrit og Nitrat. Har i 16 dager jobbet i blinde med salmiakkmetoden, og tilsatt 1 ml salmi omtrendt hvert dag (50 liters kar).
Testene har endelig kommet, og har målt meg fram til følgende verdier:
NO2: > 1.0
NO3: 120/80 (To måleskalaer)
NH4: 0.15
pH: 7.6

Pumpa har gått i ca 20 dager nå, men begynte ikke med salmi før det hadde gått noen dager.
Bør jeg øke salmidose? Eventuelt hyppighet for hver tilsetning?
Nitrat er et resultat av oksydering av ammoniakk og nitrat kommer av oksydering av nitritt. Altså kommer nitritt etterhvert som ammoniakken du tilsetter oksyderes og enda senere kommer nitrat. Du har ganske høy nitrat nå, så prosessen er åpenbart i god gjenge.

Stiger NH3/4 enda mer, over 150, ville jeg skiftet ca 20 liter vann og gitt 1 ml. Salmi med en gang.

I en 50 liter mener jeg 1 ml Salmi er passe dose, du kan jo ikke ha svært mange fisk i et lite kar. Men det er ikke noe i veien for å øke f.eks. til 1,5 ml om du ønsker å være påden sikre siden med bakteriemengde. Bare pass på at du hele tiden har godt målbar NH3/4, så når du finner 0,15, bør du tilsette en ny dose. Bakteriene må hele tiden ha noe å jobbe med.


http://www.fishkeeping.co.uk/articles_51/fishless-cycling-article.htm

(Med forbehold om at denne er ukjent...)
Nederst på innlegget finner man en hendig kalkulator. Denne konkluderer i antall ml salmiakk som må legges til for å nå ønsket ppm basert på nåværende ppm og akvariestørrelse. Merk imidlertid at denne tar utgangspunkt i 10% am. Den tar heller ikke høyde for at ulike akvarier er ulikt innredet.

Den var ukjent for meg. Takk for info, kalkulatoren var meget bra og det var også selve artikkelen. Jeg ville nok gått for 5 ppm ammoniakk og ikke 2-3, men det er selvsagt også avhengig av hvilke og hvor mange fisk man ønsker i starten.
Clifton
[URLBLOCK1]


Klikkbar link til artikkelen som også har med div.nyttige kalkulatorer
mona o
[QUOTE=Clifton][URLBLOCK1]


Klikkbar link til artikkelen som også har med div.nyttige kalkulatorer


Hjertlig takk Mona!
Nitrat lik 0 etter at nitritten har sunket - en forklaring.
Kjører inn åtte blåmatter som skal drifte nær 700 liter vann i en 85-liter med to powerheads. Tilsetter i overkant av 6 ml Salmi daglig, og har holdt skjema bra hele veien. Nitritt-toppen ble lang og hard fordi pH ble litt høy med så mye Salmi i så lite vann, men i dag var pH nede på 7,5 og nitritt hadde som forventet sunket fra nesten svart til 0,2. Så jeg testet for nitrat, for et par dager siden var den over 80. I dag var den 0,00 og niks. Ikke det aller minste lille spor var det.

Så da river man seg i håret og roper på hr 530 i fortvilelse, han iler selvølgelig umiddelbart støttende til med følgende forklaring:

"Mystisk, men det finnes sikkert en ordentlig forklaring på fenomenet.
Fant følgene på Wikipedia, fra en artikkel om nitrifikasjonsprosessen:

Denitrification is the reduction of nitrates back into the largely inert nitrogen gas (N2), completing the nitrogen cycle. This process is performed by bacterial species such as Pseudomonas and Clostridium in anaerobic conditions.[3] They use the nitrate as an electron acceptor in the place of oxygen during respiration. These facultatively anaerobic bacteria can also live in aerobic conditions.

Dette kan under bestemte vilkår oppstå i akvarier og kan selvsagt være en forklaring som er relevant for ditt tilfelle. Det ville isåfall såvidt jeg forstår, men jeg er altså langt fra noen kjemiker, normalt men ikke alltid, (de kan leve i både anaerobe og aerobe omgivelser) betinge et temmelig surstoffattig vann. Kanskje liten mengde vann med ammoniakk tilpasset innkjøring av mange kar slik du nå kjører inn mye filtermatte, har gitt såvidt store mengder bakterier som omsetter ammoniakk til nitritt til nitrat at disse bakteriene har ført til et surstoffattig miljø (lite vann - lite oksygen) og derfor en denitrifikasjonsprosess med frigivelse av nitrogengass. Derved er det tilsvarende lite eller ingen nitrat å måle.

Hvis ikke dette også rettferdiggjør et glass rødvin, vet ikke jeg
"

Han fortjener to, og en klem.

For oksygenfritt ble miljøet, lokket over akvariet har blitt skubbet på så det var bortimot potte tett, i tillegg har det dannet seg proteinhinne fordi utblåsene går mot bunnen ( vil helst ikke ha 85 liter utover gulvet fordi en katt går forbi...)

Puster lettet ut, alt har jo en forklaring, og den finner vår venn Sigmund!
Nå har vi vel ikke sett om dette er fasitsvaret riktig ennå Linda, selv om det kan være det. Fint om du setter hit noen ord om et par dager når du har sjekket nitrat igjen. Krysser tomlene, eller holder dem opp eller hva det nå var.
Skal bli Sigmund. I første omgang har jeg trillet akvariet ut i entreen og satt på en liten luftpumpe med tre luftestein så det blir litt bevegelse i overflata. Spennende er det!
Nitraten bråvåknet! 0 i går, over 80 i dag, hvilket fortsatt ikke er all verden med tanke på hva jeg kjører oppi, men det er all grunn til å juble synes jeg! Nitritten er også der den var før alt ble nitrogen, men jeg ville kanskje gått løs på NO2 for å hente O2 jeg også hvis jeg var bakterie i ferd med å kveles?

Luftestein er antagelig en god ide hvis man skal kjøre mye svamp i lite vann. Har jo hatt de samme tendensene i "filter-for-sikkerhets-skyld"-bøtta hvis lokket har lagt seg helt på, har bare sukket tungt og startet på nytt. Nå blir det hull i lokket og luftestein der i stedet. Da er det vel større sjanse for ikke å lure seg selv til å tro at toppen er over når den ikke er det i det hele tatt også, bare bakteriekultur som lurer testene.

Så moro!
Gøy! Håper resten av innkjøringen går som den skal, dvs. som vi vil at den skal.

Det er jo et solid eksperiment du utfører nå Linda, så det er flott at du forteller om det og at det avgjort ser ut til å lykkes.
530
Gøy! Håper resten av innkjøringen går som den skal, dvs. som vi vil at den skal. Det er jo et solid eksperiment du utfører nå Linda, så det er flott at du forteller om det og at det avgjort ser ut til å lykkes.


Hadde ikke gått sånn uten Ridder Sigmund da. Har jo sett dette skje tidligere, da har jeg bare ristet på hodet og startet på nytt. Det ble ikke like tydelig i en liten bøtte, nå var det så ettertrykkelig alt sammen!

Det mest interessante er nesten at hvis ikke nitrat testes hele tiden mot slutten kan man tro at syklusen er fullført og tilføre fisk for tidlig, jeg kjøpte glatt bratt nedadgående kurve jeg. Nitrat helt borte derimot...

Men under en helt vanlig innkjøring av ett enkelt filter i et akvarium skal det vel godt gjøres å få til denne øvelsen her. Kanskje? Proteinhinne danner seg ofte under innkjøring...
Klor
Det nevnes i selve artikkelen at nitrospirae, som tar seg av omdannelsen av nitritt til nitrat, krever klor for å formere seg ordentlig. Har noen aktivt tilsatt klor i klorfritt vann for å sette igang formeringen av nitrospirae og kan dele noen erfaringer rundt dette? 530?
Nei, såvidt jeg vet har ingen tilsatt klor og det ville heller ikke gått bra. Hvis du ser på diskusjonsinnleggene i denne artikkelen, vil du fine en som klargjør dette bedre enn jeg gjorde. Det er imidlertid ikke korrigert i selve artikkelen.

Innlegg fra StigS til artikkelen:

"En kommentar til. Det står i artikkelen at man ikke bør bruke aquasafe eller lignende, fordi bakteriene liker klor. Her er det nok en sammenblanding av klor-ioner og hypokloritt.
Hypokloritt brukes av vannleverandøren til å fjerne bakterier fra vannet og er giftig i doser på 1-10 mg/l (synes jeg å huske) Svært avhengig av pH også. I 2005 var natriumhypokloritt dosen her i distriktet i området 0,35 - 1,30 mg/l. Dette var før UV-belysning ble satt igang. Dosen har blitt mindre etter dette. Dosen er høyest ved nedbørsperioder om høsten. Mange vannverk i norge har fortsatt ikke UV-anlegg.
Derfor kan det om høsten være nødvendig å bruke vannforbedringsmiddel.
For at filterbakteriene skal få ekstra klor-ioner kan man bare tilsette litt vanlig bordsalt, etter å ha behandlet vannet."

Så, for sikkergets skyld, om prosessen går tregt, kan man tilsette litt bordsalt. Jeg ville valgt den uten jod, men har ikke selv hatt behov for å gjøre dette, så eventuell dosering vet jeg ikke hva skal være.

Ellers et godt spørsmål du stiller og du er den første som berører dette.
Ettersom jeg fortsatt har alle mine svamper på nitritt-topp i 85-literen uten bedring å spore kan jeg jo godt gjøre et uhøytidelig og helt i praksis salt-forsøk sånn for gøy skyld. Legger en av svampene i en bøtte med litt NaCl, og en i en bøtte uten for eksempel. Og kanskje en i en bøtte med noen dråper Absolut, så får jeg sjekket det ryktet også. Tror jeg har powerheads nok, så forholdene skulle bli nokså like...
Så begynner denne oppsamlingshjernen for unødvendig kunnskap å surre med sitt. For hvis bakteriene bruker Cl fra NaCl sitter jeg igjen med natrium som sikkert forbinder seg med gud vet hva ettersom det forbinder seg så lett med ting mener jeg av en eller annen helt hårreisende skummel grunn å huske, så da gjelder det å ikke ha metallting i vannet og ha eddiken klar når pH stiger?

Egentlig trenger denne øvelsen en kjemiutdannet person som forstår noe, ikke bare har en papegøyehjerne som samler på interessante fakta uten filter. Det vil i det minste ikke eksplodere er jeg nesten helt sikker på. Hva heter etanol på kjemisk tro? Ikke noe Cl i alle fall, den Absoluten er muligens en myte...
Tusen takk for at du orker skrive og legge ut dette for oss nye i akvrie hobbyn.-) det skal sies at jeg har gjort mange feil og mistet noen fisker,men neste kar jeg skal ha meg skal jeg gjøre oppstarten fra a til å så tusen takk
Takk for hyggelig melding, den går til alle bidragsyterne her.

Lykke til med ny hobby. Jeg skjønner at du har besøkt AF for å lære, det er lurt. Da har du sikkert også lest om en sykdom som det finnes få kurer for - litersyken. Jeg vet ikke om jeg skal si pass deg for den eller håpe at den kommer fort. Uansett, det er mye fascinerende med akvariefisk.

Det er desverre ikke bare du som blir lurt av dyrebutikken.... Damen sa jeg kunne ha fisk i med en gang, bare jeg vasket grusen først. (og som jeg har skjønt, grus skal det heller ikke være, men sand.... ) for ikke å snakke om hvor små kar de enorme slørhalene hadde. Men jeg får et nytt kar i dag, på 100l med fisk i, så da går det forhåpentligvis bra. Tar bare på vannet fra det akvariet og sånt, og ikke lager alt "på nytt". Heldigivs er ingen av fiskene døde enda ( noen 7 små guppy'er og 4 play'er). Heldigvis lærer vi
Hva jeg tror jeg har lært av tilsetningsforsøket
Kopierer rått fra personlig tråd:

Har ryddet bort luftesteinakvariet i dag, og har derfor avsluttet forsøket. Dette blir en lang serie kjedelige bilder, men det er sånn jeg husker hva som skjedde når:

26.01.12
Omstart eller hva det nå skal kalles, 4 blåsvamper med nitritt langt utenfor alle grenser plassert i 3 bøtter a 30 liter, med powerhead uten varme, og en som et hjørnefilter i en tett beplantet 85-liter med lys og 24 grader. Av en eller annen grunn datt nitrat øyeblikkelig i 85-literen, så jeg byttet ut med en svamp som gikk straka vegen ned i karet. Tok litt tid å få virret ledninger forbi symaskinen...

Tilsatte Absolut i en bøtte, NaCl i nr to, ingenting i den tredje, kun litt plantenæring i karet.
[External Image]

28.01.12
Skulle ikke ha skjedd noe som helst, men det har det. pH har steget i Absolut-bøtta, og nitrat sunket i plantekaret. Nitratfall var ventet. Tilsatte mer salt og vodka for å se om pH-endringen var tilfeldig...
[External Image]

29.01.12
Det var nok ikke bare tilfeldig slums fra min side, pH har nå sunket i salt- og ingentingbøtta, det ville vært rart ellers. I Absolutbøtta har den steget, i karet holdt seg stabil.
[External Image]

01.02.12
Og sånn har det tuslet. 1 ml Salmi over alt, ingen store endringer å spore...
[External Image]

08.02.12
Nå takker 85-literen for følget. Det samme skjer i en liten 12-liter med verdens nusseligste lille hjørnefilter som ble igangsatt omtrent samtidig...
[External Image]

10.02.12
pH er nå så lav både i salt- og vannbøtta at jeg ikke tror noe kommer til å skje heller, øker pH i begge, og øker temperaturen i vannbøtta til 28 grader. Absolutbøtta har fortsatt ikke noe pH-fall.

[External Image]

13.10.12
I dag valgte jeg å rydde litt plass til andre øvelser, for nå er det i alle fall mulig å se forskjell på kaldt og varmt vann. Det er tydelig forskjell på nitrittfargen. Det er også tydelig at nitrat ikke utvikler seg like fort i Absolut-karet, se på "bunnfallet" som ligger i toppen. Nitritt er i ferd med å synke i saltbøtta, i vannbøtta er den snart innenfor JBL-skjemaet takket være varmen.
[External Image]

For å oppsummere hva jeg tror jeg har lært av å løpe huset rundt med Salmisprøyter:

NaCl har ikke gjort store utslag her, nå har tilsetningen vært på slums, en spiseskje i ny og ne kan godt være for lite. Hadde egentlig ventet at pH skulle stige hvis kloriden stakk av fra natriumen uten at jeg kan si sikkert hvorfor jeg venter det, ingenting jeg er i stand til å måle har endret seg, rent vann og svakt saltet vann har gått hånd i hanke hele tiden...

Absolut-myten kan være noe som henger igjen fra før skikkelige tester ettersom pH steg og har holdt seg veldig jevn. Tenker at natron kanskje er billigere for å justere pH, og den bøtta henger fortsatt igjen på nitritt-toppen når de andre har begynt nedturen...

Temperatur er helt sikkert nokså avgjørende, årsaken til at ting har gått i stå her er mangelen på varmekolber og under 20 grader i bøttene natterstid. Et par dager på 28 grader og ting skjøt fart. Velger å holde temperaturen der den skal være når alt er over i plantekar, så slipper plantene en ny omstillingsfase så tett innpå nyplanting...

Tror det kan være lurt å vente med planting til NH4-fasen er forbi og nitritt-toppen er nådd. Har ikke kunnet finne en eneste liten alge i 85-literen, plantene spiser det de vil ha og får micronæring uten Carbo. Det ville antagelig gått fortere med temperaturøkning, her slår plantedilla inn, velger å ha etablerte planter i karet når fisken introduseres og heller bruke litt lenger tid.

(Tilføyer også at dette karet brukes til oppsamling av impulskjøp og stiklinger som skal fylle minst fire 72-litere, så det er tett beplantet, derfor såpass lav nitrat.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap