Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 8)

Da holder jeg meg på 7 da. Holder det med å tilføre dette en gang i døgnet? Eller skal jeg jeg teste innimellom og tilføre ettersom verdiene blir lave?
Det holder sikkert med en gang pr døgn. Du vil jo produsere ganske mye nitrat med 7 ml som daglig utgangspunkt og det har liten hensikt å øke dette.

Bytt vann når du ser NO3 nå store høyder. Jeg har ved vedlikehold av et lite kar med daglig Salmi, sett NO3 i 250. Lett å fikse med vannbytte da.
Allright. Da holder jeg meg til 7 ml i døgnet også sjekker verdiene hvor ofte? Nå har jeg testet vannet 2-3 ganger i døgnet avhengig av verdiene som har dukket opp.

Takker så mye for utrolig bra rådgivning.
Hvis du i tre fire dager tester daglig og ser stabile verider, kan du gå over til å teste ukentlig fram til det nærmer seg dag for innsetting av fisk. Da vil du kanskje ha litt mer kontroll.
Har fått en algeoppblomstring i karret nå. Tenkte jeg skulle teste vannet og oppdaget at jeg har tatt no3 testen feil. Tok den riktig denne gangen og endte opp på 40. De andre verdiene var stabile som de har vært hele tida. Tilsatte 7 ml Salmi klokka 11 i dag og nh4 var på 1. No2 var lavest på skalaen. Så dette ser vel fortsatt bra ut? Hvert fall sånn jeg ser det?
Ganske sikker på at du ser riktig!

hjelp hva skal jeg gjøre fiskene mine ble satt i karret, på søndag samme dag som jeg satt det opp ? det er pirayaer
Har du tilgang til grums fra et igangværende filter, så hell dette i filteret ditt. Uansett om det er mulig eller ikke, må du bytte vann daglig, 30 - 40%.

Du skriver ingenting om akvariestørrelse, antall og størrelse på fiskene, type filter, om du har kjøpt dråpetester slik at du kan kontrollere vannkvaliteten. Altså er det heller ikke mulig å si noe særlig om hva som kan hende, bortsett fra at du nok vil ha noen uker foran deg med daglige vannbytter for å unngå først ammoniakk og deretter nitritt. Har du pH i den lavere enden av hva disse trenger, får du ikke ammoniakk, men ammonium og det er ikke så farlig. Om du bikker over pH 7 gjøres dette om til mer og mer ammoniakk ag da er det farlig. Etter et par uker får du en nitrittopp og den er også farlig for fisk.

Du er selvsagt klar over at disse fiskene blir ca 20 - 25 cm i akvarier og bør ha et kar på min. 200 liter dersom du har 4 stk., større om du har fler? Disse krever også ekstra god filtrering, og derfor er det ekstra uheldig at du ikke sørget for innkjørt filter.
Hvor mye per liter?
Har lest litt i artikkelen og fant ut at det kanskje var lettere å spørre helt ut enn å lese igjennom alle svar

Hvor mye salmiakk må til per liter vann? Har kjøpt et 125 liters kar.
Og hvor lang tid må beregne? 2-4 uker med salmiakk metoden også?

Ca 1 ml pr 100 liter. Det avhenger litt av hvor mange og hvor store fisk du skal ha og hvor fort du skal sette inn hele fiskebestanden. Mange eller store fisk, øk til f. eks. 1,5 ml den siste uka.

Det tar vanligvis ca 4 ulker, men det kan gå litt fortere eller langsommere. Det er jo ulike utgangspunkt for nesten alle idet vannkvaliteter er ulike, temperatur spiller inn, likeså hvordan pH utvikler seg.

Lykke til.
Takker så meget! Regner med å få igang akvariet i løpet av helgen.
Fantastisk fin artikkel/tråd for oss nybegynnere. Jeg har forsøkt å følge denne metoden til punkt, og prikke de siste 12 dagene. Målingene i går var på 3,3ml NO2, og 5ppm NH3. Jeg kjøpt meg i dag en NO3-test for å se målingene av disse også, ettersom jeg har lest at NO3 vil gå opp i det syklusen er i ferdig med å bli ferdig. Det viser seg at jeg har skyhøye verdien av NO3. Den er på godt over 100ml (skalaen gikk ikke høyere). Jeg har altså høye verdier av alt. Jeg trodde at nitratverdiene skulle gå opp etter at nitrittverdiene går nedover. Er dette normalt?

Verdt å nevne er ph på 8, gradene i akvariet er på ca 29 grader.
Morsomt at du følger metoden.

NO3 er jo "oppsamlingsheatet" for hele prosessen og den vil stige hele tiden etter at bakteriene har begynt å bryte ned først NH3/4 og deretter NO2. Den vil fortsette å stige også etter at filteret er innkjkørt og bryter ned en dose salmi i løpet av ett døgn. Det er ved vannbytter at NO3 reduseres, selv om meget tett plantevekst også vil bidra til å redusere/hindre økning i NO3.

Såvidt høy NO3 hos deg, viser at nedbrytingen av nitritt er i gang.

Jeg har målt NO3 på 250 i kar som har gått på "vedlikehold" med liten daglig dose i påvente av å bli tatt i bruk som karantenekar. Da må det et nesten 100% vannskifte til.

Ser bra ut dette, fortsett bare.

Lykke til!

Hei. Jeg er nybegynner med akvarier og fisk, men har lest gjennom denne tråden. Likevel ønsker jeg å stille noen spørsmål jeg håper noen vennlige sjeler kan svare på

Jeg skal kjøpe et brukt akvarie (120L), med alt utstyr og fisk. Har jeg forstått rett dersom jeg hevder at det ikke vil være nødvendig for meg å bry meg ang. filtere og denne amoniakkløsningen? Det eneste jeg trenger å gjøre er altså å varme opp vannet til korrekt temperatur og hive i fisken etter at alt er flyttet over?

Det jeg skal kjøpe er en utvendig pumpe. Noen som ved hjelp av bare den lille informasjonen kan si om det er vanskelig å klemme ut guffen fra det filteret?

Jeg lurer på hvordan vi skal frakte fisken fra ham til meg, så må hente alt med bil.

Hvor kan jeg kjøpe alle disse testkitene dere snakker om, nettbutikk?
Hei Glenn, velkommen til en kjempefin hobby :o)

Hvis karet og filteret du skal kjøpe har vært i gang mer enn 2 måneder, så er det gode bakteriene tilstede i filteret. Det du da må passe på er å holde disse i live under henting og flytting. Pumpa bør ikke være avslått i mer enn en time. La den gjerne gå i en bøtte akvarievann under nedrigging av kar, fanging av fisk, helt til du er klar til å dra. Når du kommer hjem så setter du pumpa med filteret i gang igjen i en bøtte med akvarievann, slik at stopptiden blir kortest mulig. Slik berger du flest mulig av de gode bakteriene, og du har en velfungerende filter fra dag 1.

Når du fyller nytt vann i akvariet, så vil du få masse luftbobler på glasset. Dette er fordi vannet inneholder gass etter å ha stått under trykk i rørene. Denne gassen kan være farlig for fiskene, så la akvariet stå noen timer etter at du har satt det opp og satt på plass sand, planter, dekorasjoner og filteret. Stryk gjerne bort boblene fra glasset med hånda. Fiskene tåler fint noe timer i poser om de ikke pakkes for tett, og har mye luft i posene. Ikke "hiv" de i karet, men legg posene oppi vannet så temperaturen bli lik. Åpne posene, ha oppi litt vann fra akvariet hvert 5. minutt eller så, for å sakte venne fiskene til vannet i sitt nye hjem, før du tømmer fisk og vann ut i akvariet.

Testsett kan du bestille fra f eks Aquamanias. Test for NO2 (nitritt) og pH er de aller viktigste.
Hei StineMari.

Tusen takk for et veldig grundig og godt svar God informasjon her. Kan jeg gjøre rent steinene og plantene jeg får av vedkommende, samt skylle og "vaske" akvariet? Jeg ønsker å gjøre det i tilfelle det er noe rusk som ikke skal være der. Det samme gjelder egentlig filteret. Det beste er vel å starte på nytt, men om du fraråder det skal jeg la være.

Sagt på en annen måte: kan det være noe i pumpen/filteret som er skittent og ikke bør være der?

Hvor lenge kan en fisk være i i et kar som ikke har optimale forhold pH- eller nitrittmessig?Jeg er redd for at det ikke blir helt optimalt dersom jeg heller i helt nytt vann (rett temperatur) og så tar fisken i (selvom pumpefilteret har rett bakterier). Hvor mye "tid" har jeg på meg til å ordne opp i det etter at fisken er isatt?

Er det noe jeg bør se etter med kolbe eller pumpe før jeg inngår kjøp? Typiske ødeleggelser?

Hei Glenn.

Som nevnt før her, så ha så lite stopp som mulig i filteret. At du berger bakteriene er bra. Ikke rens filteret før det tetter seg, og du ser at vanngjennomstrømmingen er for lav.

Du må gjerne skylle/skrubbe dekor, røtter og steiner, men fraråder å rense filteret før dette evt er tett.
Innkjøring med salmi.
Hei.

Etter å ha lest Nøye gjennom hele tråden og alle svar som står har ble jeg veldig intrisert i å prøve salmi metoden ved innkjøring av mitt akvarium.

Jeg fikk tak i et 222 liters akvarium med alt av utstyr på et loppemarked for 700 kr.
Så jeg byttet ut pumpa og varmekolben.

Jeg startet oppakvariet Torsdag 26 Juli. Tilsatte 2 ml salmi hver dag.
så fikk jeg oså tak i filtergrums fra en av de lokale akvarie butikkene jeg har her.

Og det har virkelig fått fart på sakene. Pumpa bryter ned nesten 2 ml Salmi på 24 timer.

Og det har ikke gått en uke enda.
Og så har jeg lært enormt mye mer ved denne innkjøringen enn ved de mer tradisjonelle metodene.

Takk til 530 som har tatt seg tid til å lage en så gjennomført tråd.

Så følger jeg med på dråpe testene hver dag og venter på at nitritt toppen skal gå ned.

Takk for hyggelig melding!

Så fint at du har hatt en god start på innkjøringen, og på selve akvariehobbyen. Lykke til videre.
Får ikke til ph en på et nytt akvare..
hva skal jeg gjør har et helt nytt 54 liter akvarie tempen er fin ca 26 grader å har oppi akva safe men får ikke ph opp det er alt for gult nr jeg måler det ...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap