Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig? (side 9)

Hva er pH verdien? Informasjonen ”altfor gul” sier ikke nok. Hva er pH i kranvannet ditt? Hvilken pH ønsker du? Hva slags fisk skal du ha? Er karet under innkjøring? Hvis det siste er tilfeller, er det vanlig at pH synker fordi selve innkjøringen, altså nitrifikasjonsprosessen, skaper syre.

Du kan kjøpe vanlig natron i dagligvareforretningene, eller PH7GH+ i akvariebutikken. Du må nesten prøve deg fram med dosering. Har du fisk i karet nå, må du ikke endre pH for mye, ca 0,2 opp pr dag er bra. Bland ut litt av middelet i vann og tilsett forsiktig, mål pH og tilsett eventuelt litt til inntil du har øket med 0,2. Har du ikke fisk, kan du øke mer hver dag til du når ønsket nivå.

Akvasafe er normalt ikke nødvendig om du får vann fra kommunalt vannverk og er som regel bortkastede penger. Kjøp heller flere dråpetester, gjerne JBL. Akvasafe har ingen virkning på innkjøring av filter.
Har nå fått inn et 325 l klar til i gangsetting. Men vannet jeg fyller på, er det best å ta fra et annet akvarium(dam)?

Tenkte å ta guffe fra dammen i filteret eller rett i akvariumet når vi får startet opp. Må først få fylt på med vann, og starte filteret når vi bare finner ut hvordan

Vann hadde jeg håpet å fylle i i morgen, så skal jeg da ta det rett fra springen eller fra dammen? Hva anbefales?

Kommer til å kombinere filterguffe oppstart med salmiakk metoden.

Etter å ha lest tråden "100"-vis av ganger har jeg endelig funnet mengden og forstått hvordan den skal gjøres. Gjorde nok litt feil i første 54 l.

Men nå har vi god tid, de 5 gullfiskene som skal inn koser seg fortsatt i dammen, og der skal de få bo en stund til, helt til det blir nesten for kaldt.
Ingen grunn til å bruke "brukt" vann. Det er omtrent ikke bakterier som er nyttige for filteret i selve akvarievannet. Ikke gi bakteriene temperatursjokk bare. Om du henter grums fra damfilteret, har det kanskje tilnærmet samme temperatur som springvannet.

Godt at du knekket koden, lykke til med nytt stort kar.
Takk for svar, da bruker vi bare springvann. Ser bare henvist i et par andre tråder at de bruker vann fra et innkjørt kar, tenkte kanskje det har noe for seg. Da blir det vann i morgen.
Okei.. Jeg er HELT ny på dette og har nå lest gjennom mer eller mindre alt og jeg skjønner mildt sagt veldig lite.. Er det noen mulighet for at jeg kan starte med fisk med en gang, eller må jeg gjennom den salmiakkmetoden? Har et brukt 60L akvarium med brukt pumpe og slikt
Dersom pumpa har vært av bare et par timer, og filterbakteriene er intakte, så er det klart for fisk. Dersom bakteriene er døde eller fjerna, så må du kjøre inn karet på en eller annen måte. Du må ikke bruke salmi, men det er lettvindt. Det tar 4-5 uker uansett.
Okei. Så uansett tar det 4-5 uker før jeg kan ha fisk oppi?
Noen som kan gi meg en enkel teskjeforklaring på hva jeg da må gjøre? Jeg leste den artikkelen 530 skrev, men det hele ble til slutt bare gresk for meg :p Så om noen kunne forklart meg det på en enklere måte hva jeg skal gjøre, så hadde jeg blitt veldig takknemlig
Blondineforklaring:

Du kan lage bakteriekultur (som du ha og ikke klarer å unngå hvis du skal ha filter som du nesten må ha hvis du skal ha fisk) på to måter jeg vet om.

Du kan sette inn fisk, avfallsstoffer fra fisk og planterester og mat omdannes til ammonium (NH4, veldig giftig), bakterier vokser og fjerner ammonium ved å omdanne det til nitritt (NO2, giftig), og så kommer det et tredje sett bakterier som ommdanner nitritt til nitrat (NO3, det må det bli mye av før det blir giftig, plantene forbruker litt og resten holder vi i sjakk med vannskift).

Jeg synes ihvertfall ikke det er noen grunn til å bruke fisk når man kan tilsette fiskenes avfallstoffer fra en grønn flaske som hverken lider eller dør. At mange kan overleve betyr ikke at de har hatt et liv verd å leve under innkjøring...

Metode to er derfor å tilsette 1 ml Salmi pr 60-100 liter hver dag til akvariet er klart for fisk. Som det er når ammonium og nitritt er 0 ett døgn etter at Salmidosen er tilsatt. Punktum. Ikke vanskeligere enn det.

Men - selvfølgelig er det et men - alle akvarier oppfører seg forskjellig. Bakteriene må pusles litt med, de utvikles raskest rundt 28 grader og med en pH mellom 6 og 7,5 til 8 sånn omtrent (bakterier kan ikke lese, derfor denne omtrentligheten), pH-en kan stupe lavt og stige høyt og det utsetter prosessen.

Dessuten hjelper det veldig på tålmodigheten å følge med på hva som skjer, og når du er ferdig har du fått forståelse om vannverdier jeg skulle ønske jeg hadde hatt i starten. Læringskurven er ganske bratt for de fleste, alt du har lært før fisken er på plass tror jeg nesten jeg kan love at du blir glad for

Så du skaffer et lite sett tester, bruker JBL fordi de har refiller, og er finmasket så de varsler fare før mange av de andre. For innkjøring trenger du:

JBL Combi set pluss Ammonium test, eller du plukker enkeltvis og kjøper

pH 3-10
Ammonium
Nitritt
Nitrat

Webzoo og Aquaristikshop selger også disse testene...

Første uka er det egentlig ikke noen grunn til å teste stort bortsett fra pH, deretter begynner du med ammonium, når den synker kan du teste nitritten også, og når den begyner å gi utslag kan du teste for nitrat.

Første skrittet tar ikke så lang tid, de bakteriene formerer seg kjempefort, men disse nitrittspiserne somler fælt.

Det blir ordentlig kjemikaliesuppe i karet, vent med å sette inn planter til nitritten begynner å synke har vi vel funnet ut av erfaring. Algene synes nemlig det er festlig med all denne næringen

Håper du ble litt mer bompete nå, det blir bedre etterhvert, og da kaster du deg ut i noe nytt om sender svimmelheten tilbake. Det er derfor det er så gøy dette her!
Hva synes dere om det butikken ga meg beskjed om av innkjøring?
Hei

Jeg ønsker å gjøre det riktige for fiskenes sin helse... Både det å bygge opp et riktig akvarium med riktige planter, sand og innhold/verdier i vannet ect...

Når det gjelder denne innkjøringprosessen... Først må jeg si at det er veldig flott innlegg av medlem 530 her... Veldig interessant lesing om salmiakkmetoden...
Men som nybegynner lurer jeg på om dette som jeg fikk beskjed om i butikken også er en riktig metode...

Jeg har 54 Liter.
så jeg fikk en flaske med Aqua Sana som jeg skulle ta 1 dråpe per liter vær gang vannet skiftes ut...

Så fikk jeg Nitridac Bacterial culture som jeg skulle ta en 7 dagers kur på for å kjøre inn det nye akvariummet... Den skulle jeg da altså ta 18 dråper per 10 liter vann vær dag i 7 dager og deretter 1 gang i måneden....
De sa at jeg kunne sette inn fisk etter da 7 dager...
Denne kuren tok jeg bare i en gang den første dagen... For dagen etterpå¨var jeg i en annen Zoo og de anbefalte meg da at jeg skulle da ta Biostart fra Prodac isteden... Det var en strøken spiseskje i min 54liters akvarium...
De fortalte da at jeg kunne sette fisk i etter 2 døgn...

Hva anbefaler dere at jeg gjør nå? Er det riktig at jeg kan sette in fisk nå?
Skal jeg ta ph tester eller noen andre tester før jeg setter i fisk... Burde jeg isteden ta salmiakk metoden? Eller er det noe som er best på større akvarier?


Tusen takk for eventuelle svar...
Jeg antar at du ikke "fikk" disse preparatene....

Jeg har sett et eller to innlegg fra noen som har brukt slike preparater for å etablere en bakteriekultur og som mener å være fornøyde. Jeg har også sett det motsatte, og den alminnelige oppfatning er vel at dette er veldig bra for butikkene, men at alternativene er bedre, og fremfor alt mye billigere!

Jeg er selvsagt inhabil når det gjelder å svare på spørsmålet ditt, men et par ting allikevel, så får du heller vurdere selv etterpå.

Først, salmiakkmetoden egner seg for alle kar uansett størrelse. (Jeg vet ikke nok om saltvannskar til å påstå at den kan brukes også der, men jeg tror det.)

Uansett hvilken metode du lander på, bør du følge den helt ut, altså ikke avbryte og starte med en annen. (Bortsett fra at disse stoffene kan tilføre noe mikronæring for bakteriekulturen som kan være ok også om du velger salmiakk.)

Uansett metode må du teste vannet før du har i fisk. Du kan ikke være sikker på at karet er innkjørt før du har sett at ammoniakk kommer og går og at nitritt kommer og går. Sluttfasen er at du får nitrat som ikke er farlig i normale mengder, og som du må ha noe av pga. plantene. Overskuddet, over 15 - 25 mg/liter kvitter du deg ved å skifte vann.

Du bør altså kjøpe tester for følgende:
ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2), nitrat (NO3), pH og eventuelt KH og GK, men det er ikke helt nødvendig. Du kan spørre vannverket i Halden hvilke verdier de leverer, pleier å være ganske konstant. Kjøp dråpetester, ikke strips. De siste er notorisk unøyaktig og du risikerer å ha helt feil vannverdier uten å vite det. www.webzoo og www.aquamanias har begge bra priser på dette, og de har også refill når du må supplere, det blir billigere.

Jeg skjønner at du har lest endel her på AF. Det er en flott begynnelse, og det er lurt å fortsette. Se gjerne på fiskebasen. Den inneholder info om hvilke vannverdier de enkelte artene helst vil ha. Velger du fisk som alle ligger innenfor samme yttergrenser, vil du gi fiskene dine de beste vilkårene.

Lykke til med en fin hobby. (Kanskje du med en gang skulle tenke ut hvor du vil sette ditt neste og større akvarium?)

PS.
Jeg håper at avataren din ikke viser hvilke fisk du vil ha i akvariet ditt! Slike fisk er modifisert til det ukjennelige og til et nivå hvor de ikke lenger kan leve et normalt "fiskeliv"! I mine øyne driver de som utvikler slik fisk regelrett dyreplageri.


Takker
Tusen takk for så raskt svar

Skal skrive ned og bestille slike tester... må nok lese meg opp enda mere om disse stoffene også for å få en mere dypere forståelse av de... Men det var veldig bra det du hadde skrevet her må jeg si...
Og ja, det skal jeg gjøre med en gang å lese i fiskebasen her også...

Men Hehe... jeg synes bare bilde var morsomt så derfor den avataren... Viste ikke at den var fremstilt slik ... uff... hørtes ikke noe bra ut...
Skal gjøre litt undersøkelser før jeg bestemmer meg...
Veldig greit med disse forumene altså

Jeg hadde først lyst på ørenål... men den passer ikke i et så lite kar og trenger større område leste jeg... Også vurderte jeg krabber... men de bør helst ha landområder utenom kanskje Malawikrabbe... så nå vurderer jeg å begynne med stripete Kuhli ål isteden... Må få kjøpt meg noe sand og rot de kan gjemme seg i... Hadde lyst på noe litt annerledes... Blir også kanskje noen nyttedyr som snegle og 2 maller... Men som jeg sa... må lese litt til... smil... noen anbefalinger av fisk til å begynne med ?


(bilde hentet fra akvarius.no)
Fint at du leser deg opp før du bestemmer deg for fisk. Diskuter gjerne valg av fisk i en egen tråd, men la helst denne være reservert for innkjøring, ellers blir den vanskeligere å benytte for andre nybegynnere.
Innkjøring
Hei!

Jeg er en helt fersk akvarist som har fått et 160 l akvarium.
Undertegnede gikk til innkjøp av utstyr og planter og satte igang i slutten av september. På samme tid begynte jeg med ammoniakmetoden med tilsetning av Salmi. I begynnelsen hadde jeg høye ammoniakverdier og relativt lave nitrittverdier. Etter en ukes tid spratt disse opp i over det målbare (>3,33), og har vært det siden den tid (10 dager på rad). Ammoniakverdiene har vært 0 dagen etter tilsetning av Salmi 7 dager på rad. Nitratveridene har derimot vært svært høye (>240) siden første måling som var 10 dager etter påbegynt prosess. 5 vannbytter (med noen få dagers mellomrom) har ikke svekket disse verdiene, og algene boltrer seg i akvariet (de fleste plantene døde og er nå kastet). PH-verdiene har vært normale (7,5) gjennom hele perioden. Total periode med tilsetning av Salmi er 17 dager.
Kan jeg nå vente at nitrittverdiene vil falle, eller gjør nitratverdiene at bakteriene ikke klarer prosessen?

Mvh fersk akvarist!
De bakteriene som bryter ned nitritt, formerer seg langsommere enn de som bryter ned ammoniakk. Det er grunnen til fortsatt høye nitrittverdier. Det ser egentlig ut til at prosessen går veldig bra hos deg. Overraskende høy nitrat, men det kan du fikse med flere vannbytter. Husk at om du har 240 i nitrat og bytter 50% av vannet, har du fortsatt 120 i nitrat. Bytter du 20% har du fortsatt nesten 200. Dvs. at et døgns nedbryting av amoniakk og nitritt vil få nitratverdiene opp igjen.

Planter er det like godt å vente med å kjøpe til filteret er innkjørt når man bruker Salmimetoden. De har ingen funksjon og blir i beste fall bare fulle av alger.

Algene kan du lett bli kvitt når prosessen er over. Hvis du, som jeg hadde, har lange, grønne trådalger, blir de borte om du mørklegger karet en ukes tid. Ellers er dette flott mat for amanoreker som hos meg tok seg av dette på noen få dager. Pass bare på å holde prosessen ved like med daglige doser salmi om du velger mørklegging. (Ikke med reker i karet!)
Når innkjøringen er over og du setter inn nye planter, vil disse også kunne utkonkurrere algene. Du trenger heller ikke lang belysningstid nå som plantene allikevel har takket for seg.

530
De bakteriene som bryter ned nitritt, formerer seg langsommere enn de som bryter ned ammoniakk. Det er grunnen til fortsatt høye nitrittverdier. Det ser egentlig ut til at prosessen går veldig bra hos deg. Overraskende høy nitrat, men det kan du fikse med flere vannbytter. Husk at om du har 240 i nitrat og bytter 50% av vannet, har du fortsatt 120 i nitrat. Bytter du 20% har du fortsatt nesten 200. Dvs. at et døgns nedbryting av amoniakk og nitritt vil få nitratverdiene opp igjen. Planter er det like godt å vente med å kjøpe til filteret er innkjørt når man bruker Salmimetoden. De har ingen funksjon og blir i beste fall bare fulle av alger. Algene kan du lett bli kvitt når prosessen er over. Hvis du, som jeg hadde, har lange, grønne trådalger, blir de borte om du mørklegger karet en ukes tid. Ellers er dette flott mat for amanoreker som hos meg tok seg av dette på noen få dager. Pass bare på å holde prosessen ved like med daglige doser salmi om du velger mørklegging. (Ikke med reker i karet!) Når innkjøringen er over og du setter inn nye planter, vil disse også kunne utkonkurrere algene. Du trenger heller ikke lang belysningstid nå som plantene allikevel har takket for seg.


Tusen takk for raskt svar!
Da fortsetter jeg med samme tyngde og prøver flere vannbytter.
Er nede på 6 timer belysning daglig nå, så algeproduksjonen er ikke så stor lenger (heldigvis). Men går for reker når prosessen er over!

Mvh evensen

Sitter å leser litt, og en anbefalte Noraq akvariesalt for å kjøre inn akvariet. Noen erfaringer med det?
Nei, og jeg kan ikke se hva salt kunne skal bidra med i en innkjøringsprosess hvis formål er å dyrke bakterier.
Fant info om produktet på www.webzoo. Det er et middel som bl.a. skal kunne blokkere fiskens mulighet for opptak av nitritt gjennom gjellene. Ellers anbefales det i behandlingen av bl.a. hvitprikkparasitter.

Det er mulig at dette er lurt dersom man setter igang et akvarie med fisk og det hele uten å være klar over at alle filtere/akvarier må kjøres inn, dvs. etablere en tilstrekkelig stor bakteriekoloni. Å velge dette framfor en vanlig innkjøring anser jeg som lite hensiktsmessig. Middelet må åpenbart påvirke/utsette fiskens gjeller for en kjemisk prosess. Det er det egentlig ingen grunn til å utsette dem for når alternativet er så enkelt og uskadelig.
Ja det kan nok stemme =)

Sitat fra boksen :

NORAQ akvariesalt anbefales brukt regelmessig i gullfiskboller og små akvarier, samt i nyoppsatte kar for å forebygge nitrittforgiftning NO2. Nitritt transporteres aktivt inn i fiskekroppen ved hjelp av kloridcellene i gjellene. I fisken vil nitritt gjøre skade ved å oksidere jernionene i det oksygentransporterende hemoglovinet i fiskens røde blodceller. Ved å tilføre akvarievannet NORAQ akvariesalt forebygges denne aktive transportmekanismen ved at kloridionene kompetivtivt hemmer opptaket av nitrittioner.

Også står det også mye mer. men relatert til sykdom.
Hei! Har fått meg et 240 liters akvarium som skal erstatte mitt lille 75-liters akvarium. Planen er å overføre fiskene fra dette karet til det store, og etterhvert kjøpe noen flere fisk. Ønsker å gjøre det som er best for fiskene, men har kjøpt planter og forstår at de kommer til å bli ødelagt/fulle i alger dersom jeg gjør salmiakmetoden. Litt dumt å ødlegge disse dersom det ikke er nødvendig. Derfor spør jeg: Jeg har to pumper/filtre i 75 literen og lurer på om jeg kan sette den ene pumpa i 240-literen og da slippe salmiakmetoden? Evt. i tillegg klippe opp filteret fra den andre pumpa og legge det i den nye pumpa? Er dette i såfall godt nok eller bør jeg ta salmiakmetoden i tillegg? Dersom dette er godt nok, når kan jeg da evt. sette inn fisk?

For en tid siden (ca 2 mnd) behandlet jeg fiskene mine for hvite prikker. På akvariebutikken sa de at jeg burde sette inn kull etter endt behandling for å fjerne medisinen, men har helt glemt det bort. Bør jeg gjøre dette før jeg evt. bruker "guffe" og filtermasse fra disse pumpene i det nye akvariet?

240- literen har nå stått med temperert vann, planter og sirkulasjon/filter i en uke. I 75-literen har jeg 5 platy, en kinesisk algespiser, 3 maller, 1 molly og to sebrafisk. Har ikke skaffet dråpetester ennå, men skal gjøre dette i neste uke.
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap