Hvilke fisk går sammen med nicaragua ciklide?(190 l)

Veit det er litt lite akvarium, men i dyrebutikken sa hun at det gikk fint i 100 og oppover! Trnger hjelp til hvilke fisker jg kan ha sammen med Ceklidene! Og evt hvor mange fisker.

Takker for svar=)
Kjøp en nicaragua ciklide til av motsatt kjønn og stopp der... Eller kvitt deg med den du har og kjøp fisk som du har lyst på og som passer til akvariestørrelsen..
Du bør iallefall ikke fylle opp med masse fisk... særlig om de helst vil ha større plass. Det er min mening iallefall.
Du har krav på å få gitt fiskene tilbake når de har gitt feil informasjon i dyrebutikken. Denne fisken kan være veldig agressiv, og passer dårlig med andre fisker, da de blir veldig agressive under lek.

Hadde selv Palettciklider i 180liter, og de var for aggressive til å være med andre fisker under lek,(de spiste mindre fisk, og skadet Salarene) og de er under halvparten i størrelse av de du har! Så du kan tenke deg hva som vil skje om du putter inn andre fisker.

Lever tilbake fisken, eller sats på artsakvarium.
Artsakvarium er noe jeg vil anbefale til alle som har tenkt å avle på ciklider. Synes ikke noe om å utsette andre fisk for vreden av ciklideforeldre.
Hmm. veit ikke hva jg skal gjøre med han. For de vil ikke ta han tilbake på butikken. Så må nok beholde han=) Takker for svar. Skulle visst dette noe før, men er jo min egen feil som hørte på hu som jobba i butikken.
De har ikke noe valg. Når du får en feil vare så skal du kunne levere den tilbake. De har ikke lov å selge dyr til personer uten å gi riktig informasjon. Det står klart i Dyrevernloven.

Jeg spurte hu dama på butikken om vi kunne levere han tilbake igjen om han ikke trivdes. Nei det kunne jg ikke gitt. Utrolig irriterende. Har ikke lyst å ta livet av han heller. Men skjønner ikke det her på sia. Der står det akvarievenner på hver side til en fisk? Der står det at han går i samme kar(skjønner at det er større enn 190 l) som andre store ciklider? Blir mildt sagt forvirra.

Jah, han er nå ca 15 cm! men han er stor da, sa hu i butikken. Ikke ofte de blir så store? what liss. For på siden her står det jo at han kan bli hvertfall 20! Utrolig kjedelig jg ikke kan få ordentlig informasjon om fisken i dyrebutikken.

Snakka med ei anna ei i en annen dyrebutikk også. Da sa jg at jg hadde søkt litt akvaforum å sånt å lest om fisker. Nei, det måtte jg bare ta me en klype salt. For alt var relativt. Alle hadde sine egne erfaringer med fisk, tilogmed forfattere skrev forskjellig ting om samme fisk?

Da begynner jg å tenke hvor skal jg få hjelp og informasjon da?:-/
Du kan jo dra fram regelverket. Her er det en som har opplevd det samme som deg, for bare noen få dager siden. De informerer også om hvilket regelverk du burde bruke.

Ellers så kan du jo selge, eller gi den bort på annonsesidene her inne
Aaah, i see=) Ringer dyrebutikken i morra jg da=) Da får de ta han tilbake.
Nicaraguaciklider er IKKE spesielt agressive untatt under lek og yngling, men de trenger som nevnt plass. Heller ikke palettciklider er spesielt ille, litt hissige ved lek og yngling de også som nesten alle ciklider.
Hvis man er vant ved selskapsfisk som f.eks Guppy og Platy vl alle ciklider fortone seg som noen monster - det er også forskjell mellom individene innen samme art, noen ciklider kan være ganske rolige og tolerante mens andre kan være mer hissige.

Jeg synes du skal prøve deg med et Nicaraguapar siden du først har en - men ikke tenk på andre fisker - iallefall ikke ciklider! En ancistrus eller tre vil være nok.

Kommer det til at du må kvitte deg med fisk så legg dem heller ut til salgs eller gi bort på rubrikkmarkedet her på forumet.
Nicaragua ciklidene er ikke særlig agressive, det går fint å ha dem sammen med andre ciklider..og mange andre typer fisk, om akvariet er stort nok da. De blir litt mer agressive når de leker, men synes ikke de er spesielt hissige da heller... Men de liker hardt vann, så helst bør du ha fisk som også vil ha hardt vann.
Hannen er større enn hunnen, hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en hunn. De leker ganske lett. Så kan du kanskje selge dem som et lekspar senere? Du må lage en del huler til dem. Og ha sand til dem, de liker å grave. De spiser en del planter, f.eks anubias. Flotte fisk, mener nå jeg.
Hissig eller ikke hissig...
Jeg vil påstå at det er et "ikke-tema" i dette tilfellet..
190 liter for for lite for en ciklide som kan bli opp mot 25 cm - enkelt og greit.

Er ikke hunnen villig til å leke vil en hann fra nær sagt hvilken som helst ciklide art som blir av en viss størrelse potensielt plage livet av henne ganske raskt i en 190 liter uansett hvor fredelig arten er i utgangspunktet.
I verste fall snakker vi om en time eller to fra alt er fryd og gammen til hunnen er død.
Karret er for lite og du klarer ikke lage nok (og bra nok) gjemmesteder til at hun skal komme seg unna en frustrert og slitsom beundrer.
Jo Stenersen
Hissig eller ikke hissig... Jeg vil påstå at det er et "ikke-tema" i dette tilfellet.. 190 liter for for lite for en ciklide som kan bli opp mot 25 cm - enkelt og greit. Er ikke hunnen villig til å leke vil en hann fra nær sagt hvilken som helst ciklide art som blir av en viss størrelse potensielt plage livet av henne ganske raskt i en 190 liter uansett hvor fredelig arten er i utgangspunktet. I verste fall snakker vi om en time eller to fra alt er fryd og gammen til hunnen er død. Karret er for lite og du klarer ikke lage nok (og bra nok) gjemmesteder til at hun skal komme seg unna en frustrert og slitsom beundrer.

Min erfaring når det gjelder nicaragua ciklider er at hunnen jager hannen omtrent like mye som den jager henne. Og i praksis er de ikke 25 cm men ofte omtrent halvparten av den størrelsen. Å uttale seg generelt, som om alle ciklider var mer eller mindre like, blir helt galt.
Det å ha et par ciklider er å ha avl siden de nesten alltid danner et Lekspar. Og med tanke på at det, så burde man ha et akvarium i tillegg slik at man kan flytte en av partene hvis det blir problemer, eller yngelen som skal vokse opp.

Nå har du bare en, og ville ikke kjøpt en til, hvis du ikke er klar for å få yngel. Når de er alene er de ikke så agressive, og da kan man ha flere fisk sammen med fisken. Men som andre sier her, så må man velge fisker som passer med samme vannverdier.

Yngel på Ciklider er utrolig vanskelig å selge/bli kvitt. I hvertfall hvis man vil ha ansvarlige kjøpere som har stort nok akvarium, og tar fiskens behov seriøst.
Kine Kristine
[B]Yngel på Ciklider er utrolig vanskelig å selge/bli kvitt.[/B] I hvertfall hvis man vil ha ansvarlige kjøpere som har stort nok akvarium, og tar fiskens behov seriøst.

Det blir litt feil å si det, du generaliserer litt vel mye her - for veldig vanlige arter som yngler lett, f.eks Paletter, Sebra og Blå Acara kan det stemme - men det finnes utrolig mange forskjellige ciklider - mange av dem er lette å selge eller gi bort.

Jeg blir mildt sagt forvirra:-/ Ikke greit å vite hva jg skal gjøre?! Men har lyst på flere fargerike fisker. Må evt gå for dvergciklider. Syns innmari synd på Nicaragua cikliden, for han trenger mye mer plass enn jg kan gi han. Altfor lite med 190, når han egl skal ha 400-500 liter. Så jg vil prøve å få gitt han tilbake til butikken Skal kjøpe ett 500 liters akvarium til kjellern, men det blir ikke før våren. Så må evt kjøpe noen så store ciklider da. Så de har plass og kan trives uten noen av de dreper/plager hverandre!

Har han nå oppi et 110 liter. Han er veldig snill egentlig, men har gått med en kampfisk, kuhliiål, sverddrager og en guppy fordi de kom innpå territoriet hannes. Og skjønner jo dette er altfor lite forn. Om de ikke vil ta han tilbake i dyrebutikken kan de som er interessert komme å hente han=)

Synd de på dyrebutikken ikke veit hva de driver me*argh*

Takker alle for svar=)
Ulvster
[QUOTE=Kine Kristine] [B]Yngel på Ciklider er utrolig vanskelig å selge/bli kvitt.[/B] I hvertfall hvis man vil ha ansvarlige kjøpere som har stort nok akvarium, og tar fiskens behov seriøst.

Det blir litt feil å si det, du generaliserer litt vel mye her - for veldig vanlige arter som yngler lett, f.eks Paletter, Sebra og Blå Acara kan det stemme - men det finnes utrolig mange forskjellige ciklider - mange av dem er lette å selge eller gi bort.

Er vel du som tar det litt ut av sammenhengen. Ser ut som om du ikke har tenkt noe på den siste setningen i innlegget mitt, som er det som er det største problemet når en fisk får ca. 250-400 yngel og mange av dem vokser opp.
Når man skal drive avl så må man tenke på antall yngel som blir å overleve, interressen fra kjøpere, og om man er villig til å sende yngel i tillfellet de interresserte ikke holder til i området, og om kjøper kan ta godt nok vare på fiskene.
Det jeg prøvde å opplyse om, var alle tingene man må tenke på før man skaffer seg et par Ciklider.
Sorry hvis jeg hørtes litt sur ut. Vet at det skriftlige er vanskelig å tolke. Mente jo at de fleste ciklider er vanskelig å bli kvitt. Det er fordi det er få som har store nok akvarium for å ha ciklider.
De fleste ciklider er ikke så vanskelig å bli kvitt, og fordi du har et lekspar med ciklider er det ikke dermed sagt at all yngelen vokser opp.
Men hvis din erfaring med ciklider stammer fra Palettciklider, Juveler, Sebra eller Blå Acara for eks.- som er veldig vanlige og yngler som besatt - så kan jeg forstå holdningen din... Det er overhodet ikke noe vondt ment fra min side
Ulvster
De fleste ciklider er ikke så vanskelig å bli kvitt, og fordi du har et lekspar med ciklider er det ikke dermed sagt at all yngelen vokser opp. Men hvis din erfaring med ciklider stammer fra Palettciklider, Juveler, Sebra eller Blå Acara for eks.- som er veldig vanlige og yngler som besatt - så kan jeg forstå holdningen din... Det er overhodet ikke noe vondt ment fra min side ;-)

Synes man alltid skal gå for værste/beste senario, (er spørs hvem du spør) om man skal drive med avl. Man må kunne tenke seg at man plutselig har over 100 stk yngel (bare 20stk er mye i 190liter). Så det var det værste/beste senario jeg prøvde å fomidle
Sandnes er jo ikke den værste byen å bo i, når det gjelder beliggenhet. Og da er det selffølgelig enklere å selge ciklider. Her i nord er det et problem å få solgt tom de mindre kjente ciklidene pga avstand, lite butikker og få akvarieinterresserte som tar fisk alvorlig.
Da har jg vært levert han tilbake til dyrebutikken gitt Herlig. Da håper jg han får et fint og stort hjem snart Takk for hjelpen folkens=) Bestilt blå acara og grønne dvergciklider. Det blir det i akvariet=)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap