Forberede sand

Hei =)

Tenkte jeg skulle sette opp akvariet igjen og hadde planer om å bruke biltema sanden.

Bare lurer på hvordan jeg forbereder den? Grus skal jo vaskes, men bli ikke sand veldig vanskelig å vaske?
Har prøvd en gang før uten å gjøre noe, men da ble vannet veldig grumsete og uklart.
nei da, sand er ikke noe problem å vaske

bare sleng sanden i en bøtte eller balje hell på vann, og jobb med sanden med hendene, skift gjerne vann av og til
okei, takk for svar =)

En ting til, sist jeg brukte sand hadde jeg litt problemer med å holde plantene fast i bakken

noen triks der?
Den grove Biltemasanden (obs! den som er merket til akvariebruk, bl.a.) behøver du ikke vaske.
Jeg har den i fire kar og det er ikke noe problem med plantene. Kommer vel mer an på hvor tykt lag du bruker.
Jeg synes sanden støver litt, så jeg skyller den litt før jeg bruker den. Men I forhold til f.eks. rådasand er den nesten helt ren.

Jeg bruker en rustfri matpinsett når jeg planter i sand. Bruk pinsetten til å få roten godt ned i sanden, vrikk litt på den og slipp. Iblandt løsner de igjen, men du får nok raskt teken på det. Viktig at det ikke er for tynt sandlag, da kan det være vanskeligere å feste plantene.

Større planter som sverdplanter, kan du holde mellom tommel og langfinger, mens du dytter rotklumpen nedi med pekefingeren.
Jg har kjøpt helt finkornet sand i dyrebutikken. Trengte ikke å vaske den. Men da jg brukte grus til mitt andre akvarium måtte jg det=)
Takker for svar =)

Men kom på flere spørsmål.

Tenkte å bruke mye stein, og har forstått at det kan være lurt å sette isopor i bunnen, men vil det da si en hele plate på bunnen eller rett under der steinene er?
Det er bedre å bruke liggeunderlag enn isopor under. Isopor bruker å knekke opp i kantene å flyte opp, og den brytes fort ned. Holder på å tømme akvariet mitt nå, og isoporen er under halvparten så tykk som da jeg satt den ned i sanden, ett år etter. Slet også med at kantene begynte å flyte opp og brakk av.

I det andre akvariet har jeg byttet fra isopor til liggeunderlag. Limte det fast, spesielt i kantene, med akvariesilikon. Har enda ikke opplevd problemer fra det, enda jeg har gravende fisk.
Det ga meg fremdeles ingen svar på spørsmålet, men takk for tips =)
Hvis du skal ha mange steiner så er det greit å bruke en hel plate på bunnen. Da blir også trykket jevnet ut, og man slipper tenke på hva som kan skje hvis steinen flytter på seg og "faller" ned fra isoporen/liggeunderlaget.
Det med isopor i bunnen gjelder egentlig bare om man har gravende fisk. Typisk Malawi/Tanganyika-cichlider. Har man vanlige selskapsfisk, kan man bare plassere steinen oppå sanden/grusen.
Trygve Lillefosse
Det med isopor i bunnen gjelder egentlig bare om man har gravende fisk. Typisk Malawi/Tanganyika-cichlider. Har man vanlige selskapsfisk, kan man bare plassere steinen oppå sanden/grusen.


Helt riktig. Men man vet jo aldri om man plutselig vil bytte oppsett, eller skaffe flere fisk og da er det lurt å ha gjort det allerede, så slipper man å tenke på det.
Jeg er litt usikker på fisker enda, men har planer om å ha mest mulig stein så tror jeg legger en hel plate nedi.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap