Et co2 anlegg, 2 akvarier ?
Jeg har co2 anlegg med ph kontroller i 325 literen min, ph verdien
går mellom 6.5 og 6.7 og dette fungere utmerket.
Men jeg lurer på om jeg kan sette på et t stykke på co2 slangen
for så å koble til en ny slange og en glass diffusor til en 54 liter som står ved siden av?
Jeg tenker jeg da vil få samme verdi som i 325 literen eller blir det feil?
går mellom 6.5 og 6.7 og dette fungere utmerket.
Men jeg lurer på om jeg kan sette på et t stykke på co2 slangen
for så å koble til en ny slange og en glass diffusor til en 54 liter som står ved siden av?
Jeg tenker jeg da vil få samme verdi som i 325 literen eller blir det feil?
Postet 06.09.10 kl 18:57
Dette blir meget risikabelt. Det du isikerer er at det er langt mindre motstand i slangen inn til 54 literen og dermed vil CO2 forsvinne den veien og du kan risikere meget høye CO2 verdier. Du må i alle fall sette opp doble bobletellere med kran etter y-koblingen.
Jeg ville ha laget et DIY anlegg til 54 literen. Det er så lite vann at en 1,5 liters brusflaske holder.
Postet 06.09.10 kl 23:09
Postet 06.09.10 kl 23:16
Du vil ikke få samme verdiene i de to karene, selv om du skulle klare å justere ventiler og dråpetellere til begge karene så de fikk like mye co2 i forhold til anntal liter.
De har uansett forskjellig fisk/planter som påvirker kjemien.
Dersom du er redd for å tilføre for mye co2 i det små karet, kan du plassere diffusoren ganske høyt oppe. Da vil en mindre mengde løse seg opp i vannet enn om du plasserer diffusoren ved bunnen.
Har brukt DIY co2 på flere kar, men har aldri opplevd PH-ulykker. Jo mere co2 som er i vannet, jo mere skal det til før neste co2 molekyl også løser seg opp.
Hadde tidligere en brusflaske som var gjort om til co2-reaktor. På morgenen var det mye gass i den, men det forsvant i løpet av dagen og på kvelden var den i praksis tom for gass(Det kommer litt annet enn bare co2, så det kan bygge seg noe opp over tid). Tror det regulerer seg selv til en viss grad.
Husk bare å ha et vannfilter om du bruker diy-co2. Da får du vekk ulumskheter som ellers kan tette igjen diffusor.
De har uansett forskjellig fisk/planter som påvirker kjemien.
Dersom du er redd for å tilføre for mye co2 i det små karet, kan du plassere diffusoren ganske høyt oppe. Da vil en mindre mengde løse seg opp i vannet enn om du plasserer diffusoren ved bunnen.
Har brukt DIY co2 på flere kar, men har aldri opplevd PH-ulykker. Jo mere co2 som er i vannet, jo mere skal det til før neste co2 molekyl også løser seg opp.
Hadde tidligere en brusflaske som var gjort om til co2-reaktor. På morgenen var det mye gass i den, men det forsvant i løpet av dagen og på kvelden var den i praksis tom for gass(Det kommer litt annet enn bare co2, så det kan bygge seg noe opp over tid). Tror det regulerer seg selv til en viss grad.
Husk bare å ha et vannfilter om du bruker diy-co2. Da får du vekk ulumskheter som ellers kan tette igjen diffusor.
Postet 06.09.10 kl 23:44
Postet 07.09.10 kl 11:03
Postet 07.09.10 kl 15:17
Postet 07.09.10 kl 16:31