Huler til ciklider
Postet 06.09.10 kl 20:00
Min erfaring er at de ikke vil ha hule. Jeg har hatt yngler på tre typer ciklider.
Oscar, blue acara og heros rotkeil.
De legger bare egg på skråstillte/rette flater som steiner og røtter.
Aldrig inni huler som jeg vil at de skal.
I dag har rotkeilene mine lagt nye egg. Denne gang laget jeg en steinhule.
Og hvor lagg de eggene sine? De ble lagt på den ytterste steinen med åpningen til hulen.
Samme med rotkeilene før også, dette er 3 gang jeg har fått egg. De vil ikke legge egg inni huler.
Oscar, blue acara og heros rotkeil.
De legger bare egg på skråstillte/rette flater som steiner og røtter.
Aldrig inni huler som jeg vil at de skal.
I dag har rotkeilene mine lagt nye egg. Denne gang laget jeg en steinhule.
Og hvor lagg de eggene sine? De ble lagt på den ytterste steinen med åpningen til hulen.
Samme med rotkeilene før også, dette er 3 gang jeg har fått egg. De vil ikke legge egg inni huler.
Postet 07.09.10 kl 02:18
Oscar og Heros er nok ikke så ivrige på huler nei (takk og pris - såpass store og høye som de er..) Men mange arter trives med det, om ikke ciklidene bruker hulene er det en god ide alikevel så andre fisker har et sted å gjemme seg fra hissige ciklider i lek, f.eks Juvelciklider er jo nærmest psykotiske under lek/yngling..
Du kan lage huler med stein fra naturen, fantasi og akvariesilikon er en fin ting, det behøver ikke å være en blind hule, kan gjerne være steinformasjoner med flere passasjer og rom.
Du kan lage huler med stein fra naturen, fantasi og akvariesilikon er en fin ting, det behøver ikke å være en blind hule, kan gjerne være steinformasjoner med flere passasjer og rom.
Postet 07.09.10 kl 08:30
Hei
Mine Blå Acara'er legger egg i ett sett. Jeg har laget et "rom" med to steiner og en liten skiferstein oppå. Det er langt fra en hule, men mer et litt skjermet område. Ciklidene min liker å legge eggene i nærheten av denne ser jeg. Yngelen blir ofte flyttet inn i dette "rommet" når de er klekket. Jeg tror det er greit å ha et sted hvor Cicklidene føler at de kan passe på yngelen den første tiden. Blå Acara er relativt flink til det. Problemet mitt er at de går sammen med noen kjappe torpedo barber, så yngelen overlever aldrig.
Mine Blå Acara'er legger egg i ett sett. Jeg har laget et "rom" med to steiner og en liten skiferstein oppå. Det er langt fra en hule, men mer et litt skjermet område. Ciklidene min liker å legge eggene i nærheten av denne ser jeg. Yngelen blir ofte flyttet inn i dette "rommet" når de er klekket. Jeg tror det er greit å ha et sted hvor Cicklidene føler at de kan passe på yngelen den første tiden. Blå Acara er relativt flink til det. Problemet mitt er at de går sammen med noen kjappe torpedo barber, så yngelen overlever aldrig.
Postet 07.09.10 kl 09:19
Postet 07.09.10 kl 10:20
Postet 07.09.10 kl 23:41
Postet 18.10.10 kl 15:12
Inaktiv bruker
Kanskje en stor kokos nøtt?
Postet 18.10.10 kl 15:43
Postet 18.10.10 kl 15:50
Mine sajica ciclider likte steinhuler. Først la jeg masse stein bygd opp fra bunnen i akvariet, og dermed dekket alt med sand. Hannen gravde seg nedigjennom hulene helt til han fant "sin" plass.. Artig å følge med på. Ble en STOR sandhaug foran steinene til slutt Også fint når yngelen etterhvert kom ut av hula, for da hadde foreldrene en grense for hvor langt yngelen fikk gå før de hentet dem inn igjen.
Postet 18.10.10 kl 18:40