Millas akvakaos:p (side 2)

lenge siden jeg har skrevet pga nettprob.... Blæh...! Uansett. Her har det hendt mye. 3 nye karr er i hus. Et på 450, et 60, og et 180. Har oxo et 325 liter jeg har kjøpt som fortsatt står hos pappan min. Eplesnegle egg har klekket. Har vel nå 100 små epler, alle blå:p og fortsatt flere klares igjen. Hehe. Scalarene mine la egg i selskapskarret. Urg. Ble middag for alle fiskene gitt. Di kosa seg godt der di fråtsa i di små egga. Sukk. Neste gang skal jeg være mer obs
har fått ancistrus yngel knøttsmå. Vet ikke hvem dame bartemann har hatt seg med, men plutselig så jeg små gule egg inni hula å nå er di klekket 19 stk tror jeg. Redda di ut av karret før scalarene mine åt di til middag:o flere eple yngler har det oxo blitt både gule og blå har oxo kjøpt meg super rot kjøpte 4 stk, å fikk en med på kjøpet heldige meg di var store nok til ikke å bli spist av scalare mafian min:p så nå koser di seg sammens med 6 stk L144 yngel og noen ancistruser kjøpt meg noen guppy oxo svarte med hvite haler skikkelig tøffe ene jacken min tror jeg dør bytta karr, og plutselig så den ut som en ballong:o oppblåst og helt grå i øya kanskje bedre å avlive ho dakars gubben hoes blir alene....
Så du klaget over mangel på dyrebutikkbutikk som selger myggiser i Tufsingdalen, min erfaring etter å ha hatt hytte der hele livet er at det ikke akkurat er mangel på levende mygg Mygglarver er lett å fange og suverent for til fiskene dine.
Det er også mye annet fint du kan fange av levende for oppi der, mens du fisker.

Hilsen Ola.
Ps: du får prøve å komme på auksjon 24/10 i Trondheim der bør det hvertfall bli noen ancistruser å få kjøpt.
fange egne myggiser? Hmm. Hvoran da? Hov i dam da eller? Må man være medlem for å dra på auksjonen? dit vil jeg hvor i trondheim er det? Å tid?
ene utvendige pompa har gått til helvette, den andre er lekk, å kontoen er tom:p hurra:p mumle:s bortsett fra det så har jeg fått grått tåkete vann i 450 litærn, guppy forsvinner på mystisk vis, masse dødsfall blandt eplisene, å 50 litærn er dekket med alger. Joda:p aldri kjedlig med akvarium:p MEN... takket være en snill fyr her på af, så får jeg opp mitt 325 liters karr på lørdag lurer bare på hvor jeg skal plasere det? Hmm. Kaste ut sofaen kanskje? Kan fint sitte på gulvet jeg:p
ene utvendige pompa har gått til helvette, den andre er lekk, å kontoen er tom:p hurra:p mumle:s bortsett fra det så har jeg fått grått tåkete vann i 450 litærn, guppy forsvinner på mystisk vis, masse dødsfall blandt eplisene, å 50 litærn er dekket med alger. Joda:p aldri kjedlig med akvarium:p MEN... takket være en snill fyr her på af, så får jeg opp mitt 325 liters karr på lørdag lurer bare på hvor jeg skal plasere det? Hmm. Kaste ut sofaen kanskje? Kan fint sitte på gulvet jeg:p
325 litærn er på plass, og fikk i gang pumpene, pluss at jeg fikk tak i enda en utvendig ingen fler epledødsfall heller. Hurra guppyene har flytta inn i 180 litærn sammens med malleyngel og di få rekene jeg har oscarene har fått 325 litærn i påvente av å få gitt di bort sneglene bor fortsatt i 100 litærn, 60 litærn står nå tom etter at guppyne flytta. I 250 litærn går det foreløbig kun noen sverdragere og en gurami. 30 litærn står også tom nå. I 450 litærn koser scalarene og botiane seg sammens med endel malleungdom. bare fryd for tiden.
325 litærn er på plass, og fikk i gang pumpene, pluss at jeg fikk tak i enda en utvendig ingen fler epledødsfall heller. Hurra guppyene har flytta inn i 180 litærn sammens med malleyngel og di få rekene jeg har oscarene har fått 325 litærn i påvente av å få gitt di bort sneglene bor fortsatt i 100 litærn, 60 litærn står nå tom etter at guppyne flytta. I 250 litærn går det foreløbig kun noen sverdragere og en gurami. 30 litærn står også tom nå. I 450 litærn koser scalarene og botiane seg sammens med endel malleungdom. bare fryd for tiden.
180 litærn min er ikke skapt for så små fisk som guppy. Hmf. Eller filteret er ikke sjapt til det. Har et sånn innebygd filter som fulgte med. Sitter fast med silikon. Må til stadighet plukke ut døde gyppy fra filteret. Å det er våksne guppy, ikke yngel. Så enten må di flytte til et annet karr. Eller den fiskespisende pompa må UT.... Møkka filter. Den har tilsammen slukt 5 store guppy, xxx antall reker og to ancistrus yngel. Så nå har jeg fått nok. Får putte guppyne i 10 litærn, sneglene i 100 litærn får flytte til 60 litærn, og yngelen i 60 litærn.... Tjaa. Var det da. Hm. 30 litærn er jo opptatt av kampfisken frank. Han fikk di fjonge halefjæra sine amputert av en glups sverdrager i 250 litærn. Så nå er han degradert til 30 litærn. Men han virker faktisk mer frempå der. I det store lå han kun gjemt bak filteret. Nå svømmer han glad rundt blandt plantene på jakt etter mat
325 litærn står fortsatt fiskeløs. Venter på flere planter så jeg får gjort det ferdig. Oppi der skal jeg nemlig ha discus gleder meg veldig til det. I scalarekarret går nemlig en ensom discus som venter på artsfrender i det nye karret. Scalarene gleder seg også.... Til å bli kvitt den:p
ja da skal jeg tømme et karr for snegler. Hvordan iallverden skal jeg renske det for hundrevis av pyttesmå babyepler? Tenkte å gi di sand i det nye karret. Så slipper jeg å lete igjennom farget grus som ligner mistenklig på epliser hver gang. Får vel snart sette igang... Om jeg skal bli ferdig med snegleplukking før kvelden:p
jeg har fått scalare babyser to par scalare har yngel i hver sin ende av karret di er frittsvømmende, å virker som di spiser babymaten jeg lager til dem, i mangel på artemia. Spennende å se om di overlever
fiskemilla
jeg har fått scalare babyser:D to par scalare har yngel i hver sin ende av karret:) di er frittsvømmende, å virker som di spiser babymaten jeg lager til dem, i mangel på artemia. Spennende å se om di overlever:)


Så gøy
Gratulerer, og lykke til!
takk sissi ja er kjempegøy siden jeg faktisk trodde di ikke skulle leve lenger enn til nyklekkte:p men di lever enda. Vært frittsvømmende i 3 dager nå tror jeg. Eller er det 4? Tidlig demens:p Begge foreldra har en sky med yngel rundt seg. Lurer fælt på når jeg bør flytte yngla? Eller bør jeg det idethele tatt? Hmm. Har en 250 liter jeg funderer på å ta di i. Redd di skal spise hverandres unger:s
en liten oppdatering.... Mange scalare babyer forsvant.... Spesielt fra det ene paret. Så jeg fanget resten av kullet og tok di i et annet karr. Så da var det kun ene parret med yngel. Dagen etter hadde plutselig det yngeløse paret nye yngel, og paret med yngel hadde ferre. Di stal faktisk yngel fra det andre paret. Makan tenkte jeg.... Å fanga di få yngla som var igjen. Har vel ca 20 yngel igjen bare. Men di våkser og våkser sneglene derimot bare dør. Eplisene altså. Alle andre snegler formerer seg som bare det. Uff.
Jeg skjønte ikke helt om scalarene spiste av hverandres yngel eller om de adopterte fra hverandre?

I utgangspunktet skal scalarer ha yngelpleie og ungene går sammen med foreldrene i noen uker. Jeg liker best denne oppdrettsformen på scalarer og har ganske god overlevelsesrate på de. (nå har jeg bare mellom 50 og 100 yngel, fordi hvertfall halve kullet døde når jeg skulle flytte de til oppvekstkaret etter en temperatur tabbe).

Jeg ville latt de holde på selv og nytt opplevelsen av å se fiskene utfolde sin naturlige atferd. Det er mulig det går an å øke overlevelses og tilvekstraten ved å klekke eggene i en egen tank, men hva skal du med all den yngelen? Det er stort sett et tapsprosjekt økonomisk uansett.

Lykke til hilsen Ola
ille sliten... Men storfornøy vært på lang tur til tronheim. Mer eksakt tam lade handla fisk og planter der for 5000 kr. Bla kom jeg hjem med khuliiål, discus, maller og kjørtetetra handlet også litt av en på af takk kristoffer(om det var navnet).flotte maller og cory fulgte også med ei reke:p så nå er all ny fisk på plass i karra. Plantene ble bare planta, så må forandre litt på det i morgen. Forresten. Noen som vet om khulii tar reker??
Inaktiv bruker
Lurer på hvor mange tonn vann du har i huset, flott blogg...hehe :p
begynner å bli noen liter nå ja kristian:p har nå begynt å tenke på å bytte ut 250 literen med et større også:p oppdatering. Har 15 scalare yngel som har fått di flotte finnene sine glupske små beist:p har også fått tak i flere discus. Kjøpte noen på tam lade og en privat takk discusheaven veldig fornøyd med gategutten. Værre med di jeg kjøpte på lade. Virker som jeg fikk gjellemark med på kjøpet:s
Morsomt at gategutten har funnet seg til rette i tufsingdalen Pøs på med bilder!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap