Millas akvakaos:p (side 7)

i dag traff jeg et af medlem traff på tante og hadde en hyggelig fiskeprat trivelig dame
Takk for det fiskemilla. Visst var det koselig å treffe deg, og oppleve noen som er ekte vannskadet ;ø). Håper vi sees igjen en gang.
vannskadet ja:p hehe:p er vel en fare for at jeg har STORE vannskader nå flytter jeg jo nærmere tynset. Så treffes sikkert igjen kommer nok til å være fast inventar på zoo'n også:p hyggelig å ha noen å prate fisk med, gubben er jo ikke akkurat så fiskeintresert. Men du? Hva het den flekkete fisken? Glemt det alt serru. Tenkte å søke opp litt info om den
Torac? Thorak? - husker ikke hvordan det skrives... ;ø)
her skal jeg flytte, og må trappe ned på kar og fisk.... Også kjøper jeg mer fisk istede?? Iallverden er det jeg tenker med? Urk. Jaja. Ender vel med å ha akvarium både på do og soverom tenker jeg. For nå har jeg kjøpt 3 thorac.... Nydlige fisk. Men skulle hatt noen til:p så håper di får inn flere på zoon har oxo bestilt eplesnegler. For di jeg hadde døde bare plutselig. Aner ikke hvorfor. Å jeg som hadde så mange pene farger. Blå, lilla, grønne,hvite. Nå har jeg bestilt gule. Men blir nok til at jeg bestiller andre farger etterhvert. Jeg trenger også dame ancistruser. Viser seg at flesteparten jeg har er herremenn!
Hæ? Har du kjøpt thoracene mine? De som jeg hadde så lyst på! ;ø)

Gratulerer med drittøffe fisker!

ja beklager:p klarte ikke dy meg:p håper det kommer inn fler. For jeg kunne tenkt meg et par til. Di er superflotte å di gjør mye mer ut av seg når di kommer i et orntlig akvarium. Di er ikke sky idet hele tatt oppfører seg nesten litt som corydoras. Vimser rundt på bunnen og stikker snuten rundt i sanda. Har allerede blitt bestiser med praktbotiane mine hint litt til ho på zoon at ho må ta inn flere a:p
Jepp. Når hun kommer fra ferie skal jeg si fra. Jeg går og lurer på om jeg skal få henne til å bestille noen Killi til meg, jeg har fått så lyst det det. Men først må paradis-yngelen bli store nok så karet de går i blir ledig.

Uff, denne litersyken er vond! ;ø)

Lurer på om thorac går greit med cory? Jeg har lyst på jeg også. Men lurer på om 180 blir litt lite til både disse, noen coryer og ancistrus på bunnen?

Jeg må nok etter hvert ha større kar jeg også. Bygge på huset en gang til først....
regner med di vil gå med corydoras nå iaffal. Men hvordan di blir når di blir større vet jeg ikke. Etter info jeg har funnet er di snille fisk bortsett fra under lek. Da blir di vist litt hissig. Og som du sa, så kan di spise små fisk. Bygge ut huset er bra vettu:p bygge akvariumrom da vettu. Hehe:p
1.aug er den store flytte dagen har målt litt rundt i nye huset, å funnet ut at jeg iaffal får plass til 550 og 375 literen i tilegg tror jeg at 160 eller 180 literen kan få plass på kjøkkenet. Håper oxo på å få press inn et par av små kara på 50-60 liter. Gjennom tomta renner det en bekk. Er det mulig å lage dam i kombinasjon med den?? Kunne tenkt meg å bygge en dam og at bekken på en måte renner igjennom dammen. Men er det idet hele tatt mulig? Og ikke minst lov??
Så lenge du ikke stopper vannet, men lar bekken renne ut igjen er det lov, men du kan ikke har fisk oppi dammen. Du kan jo satse på at du får besøk av frosk og rumpetroll isteden
ingen fisk? så synd da. Hva med planter da? Er det lov å sette ut foreksempel vannliljer? Kanskje jeg lager en dam utenfor bekken da:p kunne jo tenkt meg fisk utti der.
For å sette ut fisk så er det kun tillatt med lukket dam og da bare med koi og gullfisk. Regner med det er smitte- og spredningsfare man ikke ønsker. Vannliljer skulle vel ikke være noe problem, men for å være helt sikker bør du undersøke nærmere om det. Det er ikke noe særlig å innføre arter i vår natur som kan utkonkurrere de opprinnelige. Går bekken din ut i saltvann så kan jeg ikke se at problemet er så stort mht planter. Det samme hvis du får tak i innfødte vannliljer, men dette med planter og hva som er tillatt og ikke har jeg ikke allverdens greie på.
Jeg tror du kan ha dam, men må vel søke om det? Husker ikke hvor. Jeg vet ikke så mye om dette, men mine foreldre anla dam på hytta for mange år siden. De fikk lov ihvertfall, men jeg mener å huske det var litt styr først.

Men gidder du virkelig lage til dam? Jeg har også lyst på det. Men når sommeren varer bare 2 måneder er jeg i tvil om det er verdt det. Og hvor i all verden skal man ha fisken de resterende 10 månedene?

Hvis du går for det kommer jeg til å følge med..... ;ø)
For å lage dam må man (hvertfall her på Evje) søke komunen om lov. Bygningsmyndighetene heter det vel så fint... Så må man ut med nabovarsel og sånn. Det går under brønnloven, og reglene kan være forskjellige fra komune til komune. Om dammen er over 20cm dyp kreves det sikring så ikke noen kan ramle oppi etc...

Ellers er det korrekt som nevnt tidligere; bare koi eller gullfisk er tillat i norske dammer. Men det er nok ikke lov å ha noen av delene så lenge vannet renner ut i f.eks en elv. Koi kan fint overleve ute i en norsk elv, og med det tempoet de kan vokse med, så kan det nok fort bli problemer med innfødet arter. Vil du ha fisk må du nok lage dam uavhengig av bekken.

Her setter vi fiskene ut i april og tar inn i september/oktober, så litt mere enn 2 måneder blir det jo
en stund siden jeg har skrevet her nå mistet en go del fisk under flyttinga. å 550 litern endte opp på boden pga gubbelurens redsel for at gulvet ikke skal klare vekta. noen som har no mening om gulv og tunge kar? vil jo helst ha det inn.
kjøpte meg 4 små discus for kort tid siden. di er ganske små, fra 6 til 10 cm. di 2 minste ser det dårlig ut for. tynne og svarte. også klør di seg endel. men di 2 største er farget ut og spiser godt. i karet med di 5 store discusene, er det nå wigglers på pumpa artig å se på. selv om jeg vet di blir lunch for sultne fisk så fort di blir frittsvømmende. desverre! har også fått litt malleproblemer i det karet. 5 stk super rot er borte. regner med di har dødd å blitt spist opp.
Inaktiv bruker
Oioi! Må bare oppdatere meg her jeg nå Camilla ja artig og flytte eller? hehe. er så spent jeh, så kan du ikke ta en oppsamlin op hvilke karr du har/står oppe og hvilke fisk du har i hvert. vil få en oversikt over hva du har og ikke :P hiihi greit og vite. lever alle 4 scalarene ennå eller? hvordan går det med coryene+ blitt noen fler? hihi. fler discus, du hadde 5 og nå er det 4 til? hihi :P
næmmen heisann kristian. det var lenge sia. hvordan går det med dg og fisk fortidag? har du solgt alt? eller har du kar enda? her har akvarieverden hatt en nedtur. i flyttinga døde endel fisk desverre. bla praktbotiane mine og en scalare han. døde også noen neontetra og glødebåndstetra og noen sverdsagere. etter flyttinga har også noen maller dødd av ukjent årsak. ja jeg har nå 5 store og 4 små discus. di 5 store går i 375 literen med 11 rødnesetetra og noen maller. alle disse skal i 550 literen bare jeg får inn karet. di 4 små discusene går alene i 250 literen. i 160 literen går levendefødere som sverdragere. og små maller. i 325 literen har jeg scalarene, maller, torecene, og skjøstetetrane. 180 literen er hjem fos juwel ciklidene som du ser har jeg måtte minke mengden kar pga plassmangel. så nå drømmer jeg om akvariebod:-P
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap