Generaltabbe med nitritt som resultat

Ved vannbytte i helga fant jeg ut at jeg også måtte skylle svampene i filteret (som ikke har vært gjort siden akvariet ble satt opp i slutten av mai)- og skylte liksågodt alle sammen. Det skulle jeg ikke gjort.... Selv om jeg også la i ny Nitrax-svamp har vi i dag utslag på nitritt (0,3 mg/ml). Så da er det vel bare å ta nytt vannbytte. Men hvor mye vann skal byttes i slengen? - og hvor lenge må jeg regne med å gjøre det? Skal fiskene være uten mat så lenge nitrittverdien er forhøyet?
Hvis det er Nitrax-svampen til Juwel så skal den hjelpe mot nitrat. Ikke nitritt.
(Forøvrig en unødvendig svamp. Istedenfor å bytte den hver uke så kan du bare la den fungere som en vanlig "blåsvamp".)

Bytt 30 % hvis det holder.
Du må jo følge med på nitrittverdiene likevel. Da ser du når du kan stoppe med daglige vannbytter.
Forsiktig med mat, ja. De klarer seg fint en til to uker uten mat hvis det ikke er snakk om yngel.
Vannbytte i går kveld med god slamsuging i tillegg. Testen nå viser fortsatt 0,3 mg/l nitritt. Gjør meg klar for nytt vannbytte;-/
Ang svamp i filterboksen: Er ferske og gjør bare som vi får beskjed om , men har jo lurt på om den grønne samt den sorte er nødvendig.
Har 6 søte små sverddrager yngel på 4 uker så må vel mate litt? i tillegg kommer våre nattaktive L411 ut og ber om mat hver gang vi nærmer oss akvariet. Nesten som hundevalper som sitter å tigger
Anita Hole
.. men har jo lurt på om den grønne samt den sorte er nødvendig.

Den sorte kan du ta ut. Erstatt plassen med en blåsvamp. (Du kan kjøpe en vanlig blå som du kutter i to deler. Den svarte er jo ikke så tykk.)
Kullfilteret bruke gjerne til å fjerne medisinrester i et kar.

Du kan sikkert mate litt. Du følger jo med på verdiene.
Hvis vannverdiene i akvariet er noen lunde like vannverdiene i springvannet ditt,- så hadde jeg bytta 50-60% første gangen, og videre foretatt mindre "tilmålte" vannbytter frem til bakteriene blir mange tok til å ta seg av nitritten igjen.

Det er riktig nok sjeldent kritisk ved 0,3 mg/l etter min erfaring, selv når det er snakk om ferskvannsrokker -som er ekstremt følsomme ovenfor avfallstoffer i vannet.
Men om verdien fortsetter å stige (eventuelt blir stående på 3 mg/l over tid), og fiskene begynner å puste tungt, får irriterte slimhinner, evt. synlige bloduttredelser ved gjellene, og ellers viser tydelige tegn på mistrivsel, - så hadde jeg i tillegg hatt i 3-4 ss salt per 100 liter. Gjerne i kombinasjon med aquasafe (feks. det dobbelte av vanlig dose).
Dette kan redde liv.

Det nitritt gjør er at det blokkere blodets evne til å transportere oksygen, ved at det binder seg til de røde blodcellene.
I riktige konsentrasjoner så vil salt faktisk forhindre at nitritten går inn og binder seg.
Jeg har reddet både rokker og annen fisk som har vært utsatt for nitritt forgiftning ved å tilsette havsalt.

Loomis
[QUOTE=Anita Hole].. men har jo lurt på om den grønne samt den sorte er nødvendig.

Den sorte kan du ta ut. Erstatt plassen med en blåsvamp. (Du kan kjøpe en vanlig blå som du kutter i to deler. Den svarte er jo ikke så tykk.)
Kullfilteret bruke gjerne til å fjerne medisinrester i et kar.

Du kan sikkert mate litt. Du følger jo med på verdiene.

Du bør ikke bytte ut noe i filteret før det har stabilisert seg igjen. Bakteriekulturene i filteret ditt har blitt svekket, men er nok langt fra borte. De kommer seg nok relativt raskt igjen. Når alt er i orden, kan du bytte deler av filtermaterialet.

Og selvfølgelig, om det fortsatt er aktivt karbon igjen i den sorte svampen, vil dette ha en gunstig effekt nå. Ved å binde diverse molekyler, slik at det oppstår mindre nitritt og mulig ved også å fjerne skadelige stoff som øker giftvirkningen av avfallsproduktene.
Takk for alle svar. Suger til meg all lærdom som en svamp
Var innom dyrebutikken i går og fikk en halv filtersvamp med gørr. Håper den kan få litt fortgang i filteret. Fiskene ser ut som om de har det bra alle som en, så foreløpig tror jeg ikke det er krise i tanken.
Samme testresultat i dag også; gjør meg klar for nytt vannbytte. Når det gjelder filterboksen er det lenge til jeg skal nedi den igjen. Jeg har da lært

Hvor lenge er det vanlig at pumpa til Juwel holder? Satte opp akvariet i slutten av mai, og den lager noen mystiske lyder innimellom. Er litt redd den takker for seg snart....
Pumpene skal gå i "årevis", men selvfølgelig så kan du ha vært uheldig.
Håper du har tatt vare på kvitteringen (Hvis du kjøpte karet nytt i mai.)

Hva slags dråpetester har du?
Tetra?
Har du sammenlignet med vannet i springen?
Kjøpte det nytt i april (og har kvitering). - og holdt på å kjøpe meg enda et 240 l Juwel m møbeli går, hadde jeg bare visst hvor jeg kunne plassert det. 3995,- skulle Buddy-butikken ha Er jo "gi bort" pris
Når det gjelder vannverdier er de i allefall stabile. Fortsatt daglige vannbytter, trøsten må være at fiskene ser ut til å tåle det bra.

Har Tetra sine vanntester ja. Springvannet har pH 7,5 og Nitritt
Anita Hole
Har Tetra sine vanntester ja. Springvannet har pH 7,5 og Nitritt

Tetra viser ikke hvilke verdier som er mindre enn 0,3 mg/l.
Er fargen stabil gul?

Har springvannet nitritt..?
Ups
Springvannet har ikke Nitritt! Vannverdiene har vært stabile helt siden oppstart med Ph 7,5, gH 3, kH 3 og Nitritt under 0,3 mg/l
Ser ikke ut som om programmet her aksepterer "krokodillemunn" som tegn når jeg vil legge inn Nitrittverdier. Derfor svaret der det ser ut som om springvannet har Nitritt
Har hatt Nitrittverdier oppe i 1,6 mg/l i helga og har øket frekvensen av vannbytte; Nå bytter jeg ca 70 l morgen og kveld ( akvariet er 240 l) og i dag viser endelig resultatet seg! 0,3 mg/l etter vannbytte i morges Endelig ser jeg en ende på elendigheta. Dette har vært/er et slit, og tanken om en liten 20 l har slått meg mer enn en gang

Fikk yngel på lørdag, men tror alle endte som mat. Stakkarene er jo utsultet og går på jakt!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap