Innkjøring på 3 uker og 3 dager.

Husker dere Doffen som jeg reddet fra sultedøden før sommerferien? han stod flere uker i en fiskebolle før han kom over i en 30 liter (som jeg valgte å putte han i etter bare to uker innkjøring fordi jeg tenkte med fram til at fiskebollen uansett var helt galt for han.) han var i 30 literen en god stund og jeg ble kjappt bitt av akvariebasillen.
noen fisker har desverre dødd, men doffen har klart seg veldig bra.

lørdag for litt over 3 uker siden kjøpte jeg et 120-130-liters som jeg fyllte opp med vann og nykokt sand, planter og et par røtter.
veldig ofte har jeg skviset filtergørra fra 30literen over i det store, -da bare rett i vannet(noe jeg las meg til litt for sent at skulle skviset rett i filteret..ups)

idag sjekket jeg gh, ph, nitritt, nitrat og amoniakk flere ganger bare for å være sikker, for de var fine alle verdiene. syntes det gikk veldig kjappt, hadde ikke turt å håpe på det riktig enda, men etter utallige tester ser det veldig bra ut.

så nå er endelig doffen, langhale(en sverddrager) og bell(en liten sånn sugemalleting) kommet over i sitt nye hjem.

de ser fornøyde ut og utforsker noe veldig.

høres dette for godt ut til å være sant?? bør jeg forvente meg en skikkelig baksmell nå eller????

tenkte jeg skulle dele min lille store glede med dere som har hjulpet meg med alle utallige spørsmål

(også kan jeg også dele med dere at den am-tpo cr40 luftpumpa bråker noe så inni he***... grøss..-noen som har en stille luftpumpeerfaring å dele?)
også ikke nok med det idag lå det ei fin rosa kjempeeple-eggeklase i toppen av 30-literen . har hengt "fallskjerm" under itilfelle de skulle løsne. så nå krysser jeg fingre for at de vil klekkes *meget stolt*
Høres ut som at du har gjort ting riktig her ja.

Om man putter filtergugge rett i det nye filteret eller i vannet er ikke så nøye. Bakteriene vil flyte rundt i vannet inntil de finner et sted å feste seg. Det viktige er å få opp antallet raskt. De formerer seg fort, men jo flere bakterier som er der til å begynne med, jo flere bakterier vil hver dobbling føre til.

Er vel eksponensiell vekst det heter, om jeg husker rett.

Dersom nitrit/ammonium er 0 og du har utslag på nitrat, er innkjøringen overstått.

Når du tilsetter fisk, vil du også øke belastningen. Da vil du få en ny innkjøring i miniformat mens bakteriene tilpasser seg det nye nivået.
så godt å høre veldig moro dette altså

tenkte ha kun de tre fiskene oppi en ukes tid før jeg skal overta en malle(ca 5 cm) og en liten fisk(tror kanskje det er en guppi) av en bekjent som bare vil kvitte seg med de to så fort som mulig, og da trør jeg til som en reddende fiskevenn atter en gang(ellers er faren stor for at de hadde dødd do-døden desverre..)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap