Har kjøpt mitt første akvarium, og trenger litt start hjelp.

Kjøpte mitt første akvarium i går. Har tidligere hatt bare en bolle, men etter å ha lest mye har jeg kommet frem til at en invistering i et akvarium ikke var så dumt.

Har litt spørsmål angående akvarium og vannverdier o.l, og setter stor pris på hjelp fra dere erfarne akvarister.

Leser her at man må kjøre inn akvariet i ca 4 uker. Har nå satt det til innkjøring. Hun på butikken sa at jeg kunne ta vann fra bollen min i akvariet, så ville det gå fortere å innkjøre akvariet. Stemme dette?

Hvilke tester er nødvendig å kjøpe for å teste vannverdier?
Hva er forskjell på nitrit og nitrat?

Jeg har 2 fisker i bollen min, når jeg skal legge dem i akvariet, etter det er innkjørt, kan jeg legge begge i samtidig, eller bare en av gangen?

Akvariet er forresten på 30 liter. Begynner i det små for å se om jeg liker hobbyen
All hjelp mottas med stor takk
Vann fra bollen har lite/ingenting å si. De nyttige bakteriene sitter i filteret. Har du ikke hatt filter i bollen, kan du prøve å overføre grusen/sanden, da det i teorien sitter litt bakterier her også, men i utgangspunktet begynner du nå fra scratch.

I starten er det greit å ha ammoniakktest (NH3). Ammoniakken kommer i løpet av de første to ukene.

De neste to ukene bør du teste for nitritt (NO2).

Deretter skal akvariet være innkjørt, og du skal ikke trenge å teste for noe som helst så lenge du har et godt nok filter, og skifter vann ofte nok. Men hvis du ønsker å være sikker på vannverdiene, kan det likevel lønne seg å teste for ammoniakk, nitritt og nitrat (NO3).

Hva som er forskjellen på ammoniakk, nitritt og nitrat har jeg skrevet litt om på hjemmesiden min. Her kan du også klikke deg inn på menypunktene "Avfallsstoffer" og "Oppstart" for å lese mer om dette.
Vil annta at akvariet er større enn bollen, og at det har et filter i motsetning til bollen.
I så fall kan du bare overføre dem, de vil uansett ha det bedre i akvariet.

Ta gjerne over grus osv fra bollen, siden det vil være gode bakterier på alle overflater.
tusen takk for hjelpen
Jeg lurer på en ting til:
Man kjører jo inn filteret i nye akvarium, men hva skjer når man skifter filter. Har lest at dette skal bli gjort hver 6.uke. Fjerner man alt man har bygget opp, eller vil det gå av seg selv?
Trenger ikke bytte før vanngjennomstrømningen er minsket. I ene akvariet trengte jeg ikke bytte på et år, da hatte jeg stort utvendig filter.

Når man bytter, så bytter du bare litt av filtermaterialet av gangen. Bytter du alt, så vil du få ny oppstart, fordi du fjerner alle gode bakterier.
Filtervatt mange har på toppen i filteret skiftes så ofte det trengs (i min 54-liter vil det si minst ukentlig, fordi jeg har usedvanlig grisete ancistrus-yngel sammen med reker som vil ha klart vann), svampen skyller/klemmer jeg forsiktig i akvarievann når gjennomstrømmingen blir dårligere. Når det en gang blir nødvendig å skifte, vil jeg klippe svampen i deler og skifte litt om gangen som hea sier, for bakteriene man har brukt tid på å opparbeide ville det jo være synd å bare kaste :o)
Er det noe jeg bør tilføre vannet for at innkjøringen ska starte? eller er dette noe som går av seg selv. Pynt, plater og diverse, må det oppi med en gang? eller kan jeg tilføye litt etter hvert?
Plantene er med på å lage akvariet levelig, og bidrar til å mate bakteriene du trenger. De bruker jo litt tid på å komme igang, så jeg ville spandert noen nokså fort, det er jo penere å se på enn et tomt akvarium med varmekolbe i, liksom.

Det er mange som bruker fiskefór for å få igang prosessen, selv er jeg svoren tilhenger av Salmi, fordi man slipper alt griseriet. Butikkene foreslår alt mulig festlig på flaske som skal gjøre akvariet ferdig på null komma niks, bruk pengene på gode vanntester i stedet.

For det er gøy å følge med uten å måtte fly i butikken med vannprøver hele tiden, så et testsett anbefales. URL=http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=41]Dette fra JBL[/URL], for eksempel. Det første som oppstår er ammonium, den testen mangler i det lille settet. Fordelen med JBL er at de har refiller, slik at man slipper å betale for prøveglass og fargeskala hver gang...

Klikker du på den grønne linken til Kampfisk sin hjemmeside som han ga deg i innlegget sitt, finner du en lettlest forklaring på hva som skjer og hvorfor. Innkjøring med Salmi finner du i denne tråden hr 530 har vært så grei å lage.

Man blir jo helt svimmel av alt som skal på plass av informasjon, men du er heldig som fant Akvaforum før du gjør hver eneste nybegynnerfeil som finnes. Jeg måtte gjennom en god del før jeg fant siden...
Takk for god hjelp. Føler jeg begynner å komme godt på vei nå
Gleder meg til å ta fiskene oppi akvariet, selv om dette er en stund til.

Akvariet mitt er type biorb life 30 l. Sammen med filtervatten følgte det med noen vesker stress zyme og en annen, husker ikke navnet i skrivende stund. Det jeg lurer på er om jeg skal tilsette aqua safe i tillegg, og eventuelt hvor ofte og hvor mye?

Biorb har utallige varianter av silke/plastikk planter. Er det nødvendig å ha ekte planter i akvariet, eller kan jeg bare ha plastikk? Eller kan jeg kanskje ha en kombinasjon?
Trygve Lillefosse
Vil annta at akvariet er større enn bollen, og at det har et filter i motsetning til bollen. I så fall kan du bare overføre dem, de vil uansett ha det bedre i akvariet. Ta gjerne over grus osv fra bollen, siden det vil være gode bakterier på alle overflater.


Godt poeng. Og uansett om det er ett eller annet form for filter i bollen er det jo bare å flytte det med over også og bruke begge filter samtidig til det nye er innkjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap