Nykjøpt kampfisk til 30 liter. plass til flere hunner også???

kom hjem igår med en nydelig kampfisk til "snegleakvariet" mitt på 30 liter. er det stort nok til å ha 3-4-hunner i også?? vannstsanden er senket litt pga egglegging hos kjempa mi. ca 25 liter nå tenker jeg.

jeg har kun to kjempeepler oppi, pluss 4 suller(små enda) og 4 små eplesnegler. sullene skal over i større akvarie når de blir større.

også en ting til.. igår var vannet helt grått og "melkete" i fargen. byttet halvparten av vannet igår og byttet halvparten igjen idag tidlig. tenkte bytte igjen i kveld.. kan det være den store squashbiten som har ligget oppi som er synderen? tok ut den også idag tidlig... -og går det greit for kampfisken med såpass store og hyppige vannskifter? han virker litt daff, holder seg nede mot bunnen lissom..

også må jeg bare si en ting.. kjøpte han(kampfisken) igår fra lokale dyrebutikk(jeg lar navnet være ukjent) han lå i en bitteliten pose med knapt max enhalv dl vann. de var 4-5 stk som lå i pose de hadde fått tidlig på morgenen. spurte om det var litt lite vann?? de klarte ikke bevege seg og finnene var helt klistret til kroppen. og vet dere hva dama svarte? "vi har hatt dem liggende sånn i opptil flere døgn uten at de har dødd" -UTEN AT DE HAR DØDD?? tenkte jeg i mitt arge sinn.. skal de lissom bare overleve?? åååå, syntes synd på dem jeg.. er det bare meg eller?
min mening i dette tilfelle hadde hvert å ikke satt mer oppi et 30 liter men om du virkelig vil selv og det er din avgjørelse ville jeg kun hatt 2 hunner ptil kampisken oppi her!
Det blir knapt med plass i og med det er en 30 liter så det er hva jeg anbefaler.
det er egentlig litt liten plass der frafør, slik at jeg ville faktisk anbefalt å ikke sette flere hunner oppi der uansett. kampfisker er veldig asosiale og trives best alene. 2 hunner i et så lite akvarie blir bare spetakkel, trust me, her snakker vi førstehånds erfaring :P
men vannet er nok pga squash biten ja, den begynner å rotne litt å da " rotner" vannet også. når du setter frukt og grønt oppi akvariet har jeg forstått det slik at du skal ikke ha det der for lenge, bare 1 dag av gangen f.eks. så ta den utav igjen.

Angående de små posene så ja, de kan ligge slik flere dager uten å dø. men det er helt tullete, det som er problemet er at du må frakte de hver for seg og da er det ikke mange som tenker på hvor bra fisken har det underveis eller om den bare komme levende fram. desverre er det slik men da kan jo du gjøre det bedre for dem da! ved å gi den ene stor å god plass. derfor ville jeg ikke kjøpt flere fisk selv om det er hunner, fordi det er ikke alltid de går sammen heller.
ettersom kampfisken er så asosial så jager hannene også hunner, derfor blir det utrolig liten plass å jage på i en 25 liter selv om de riktig nok sikkert ikke dør så er det faktisk ikke å anbefale.
og ja jeg vet hvor kjipt det er og hvor inderlig en har lyst å sette flere oppi, men med kampfisker går det rett å slett ikke, så igjen, med mindre du har noe reservekar eller større kar disse kan være i så er det å fraråde, desverre!
Jeg ville ikke tatt sjansen på å putte oppi hunner der, annet enn ved lek. Hadde mine i en 80liter, det gikk greit, men da var jeg heldig.

Jeg hadde nok fortalt butikken at de kanskje skulle utstilt fiskene bedre, slik at folk faktisk ser hvor fine de er og dermed kjøper...

Det grå vannet var nok infusorier.

At kampfisken er daff, kan være flere ting. Kanskje er den syk, kanskje den har forspist seg på infusorier, kanskje karret er for lite...
takk for svar

det holder lenge for meg å ha oppi kun den ene hannen, lurte på om det ble litt ensomt for han, men siden dere mener han er "egofisk" så har jeg ikke akkurat veldig behof for å "fylle karet".

jeg tok han over i et litersmål og tok ut alle sneglene mine. tømte karet og fikk vasket sanden litt, eller vasket og vasket, fyllte ei bøtte og rørte rundt 4-5 ganger til vannet begynte å bli ganske greit. så fyllte jeg opp igjen vann og lot det bli samme temperatur som i litersmålet og lot han komme oppi igjen uten tilvenning.. hjelpes, var litt usikker på å gjøre det slik, men ville ikke fange han i en pose igjen, -tenkte det ville være enda mere stressende for han.

nå er det kun han, to kjemper, to vanlige epler og 4 små suller oppi der tror vannet blir bra nå og takk for tipset med kun en dag av ganger med frukt og sånnt. eller jeg kan være flinkere til å kutte små biter

Galemor
Det grå vannet var nok infusorier. At kampfisken er daff, kan være flere ting. Kanskje er den syk, kanskje den har forspist seg på infusorier, kanskje karret er for lite...



infusorier?? hva er det???

han virker faktisk mye piggere nå, så håper det nye vannet hjalp.. får holde et øye med han ikveld
og en ting til..... jeg har en brusestein rett under vannflaten for å få opp luftfuktigheten til mine 3 klaser med kjempeegg.. det gjør jo at det blir litt sirkulasjon i vannet, de liker jo best stille vann, så går dette bra eller bør han få bo i det stærre akvariet med andre fisk sålenge???

jeg har i det andre karet : 2 molly, en liten sugemalle, en tigerbarbe, to svarddragere, en sånn liten avlang fisk med lodrette striper(vanlig liten sak, men vet ikke navnet).... mja, det var det (om dere lurer på sammensetningen så er det fisk jeg har reddet fra do-døden)

kan han stå i karet med disse uten å ta helt av???
En luftsten skaper ikke for mye sirkulasjon for kampfisk, ville vært mer bekymret for om barber og molly napper i finnene dens
Toel
En luftsten skaper ikke for mye sirkulasjon for kampfisk, ville vært mer bekymret for om barber og molly napper i finnene dens


takk takk der sier du noe.. ikke rart jeg spør spm her på nybegynner. thanks
Inaktiv bruker
Anne Kristin
og en ting til..... jeg har en brusestein rett under vannflaten for å få opp luftfuktigheten til mine 3 klaser med kjempeegg.. det gjør jo at det blir litt sirkulasjon i vannet, de liker jo best stille vann, så går dette bra eller bør han få bo i det stærre akvariet med andre fisk sålenge??? jeg har i det andre karet : 2 molly, en liten sugemalle, en tigerbarbe, to svarddragere, en sånn liten avlang fisk med lodrette striper(vanlig liten sak, men vet ikke navnet).... mja, det var det (om dere lurer på sammensetningen så er det fisk jeg har reddet fra do-døden) kan han stå i karet med disse uten å ta helt av???


Det merker du jo fort da om den kan gå sammen med de andre fiskene dine.

Min kampfisk går i et 43 liters karr sammen med noen ancistrus og den stortrives der. Den ser sitt eget speilbilde i avkvarieglasset så stort sett bruker den tiden sin på å tøffe seg for det den kanskje tror er en annen hann. Om natten sover den, da ligger den helt stille i vannoverflaten. Jeg har en del planter og magrovegreiner/røtter i karret som den har svømt veldig mye igjennom, derfor har den mistet litt av "fjærprakten" sin. Flyteplanter elsker den, så det er et tips å ha noen flyteplanter i karret.

Litt sirkulasjon i vannet trenger nok også kampfisk, selv om den kan overleve i stillestående vann også. Og, så lenge man har andre fiskeraser i karret må man jo ha nok surstoff i vannet.

Du sier vannet er hvitt og melkete.
Det kan også komme av at du har mye luft i vannet. Sees ofte hos nyoppstartede kar eller rett etter vannbytter. Dette vil bli borte av seg selv.
skiftet alt vannet og vasket sanda . kan være squasen min som gjorde det slikt også. -lot den ligge oppi for lenge. nå er ivertfall vanet klart og kampfisken ser ut til å trives bedre.

kan jeg ha noen guppy med kampfisken? ser det somregel står en kampfisk sammen med dem i dyrebutikken. to stk kanskje??

eller?
det er egentlig ikke å anbefale, hvertfall må det bli i det største karet du har, fordi kampfisken er meget asosial, det er egentlig litt kjipt,
Guppyer har jo støre haler slik at en kampfisk vil nok komme til å jage de og nappe finnene deres
Du kunne jo ha skaffet deg en bunnfisk. Noen Corydoras pygmeaus hadde jo passet fint. Har nå 7stk selv i 30literen.
Eller så kan du kanskje prøve ut en art av Microrasboras, men der er jeg usikker på om de er så små at kampfisken får plass til de i munnen, og om de kanskje vil finne på å hoppe ut av akvariet.
Men jeg ville nok ventet til de andre fiskene var flyttet over.
Kine Kristine
Du kunne jo ha skaffet deg en bunnfisk. Noen Corydoras pygmeaus hadde jo passet fint. Har nå 7stk selv i 30literen. Eller så kan du kanskje prøve ut en art av Microrasboras, men der er jeg usikker på om de er så små at kampfisken får plass til de i munnen, og om de kanskje vil finne på å hoppe ut av akvariet. Men jeg ville nok ventet til de andre fiskene var flyttet over.



det er kun kampfisken og snegler i 30literen nå. kanskje jeg skulle sett litt nærmere på Microrasboras, men fant den ikke da jeg søkte på den. jeg har topplokk, så de hadde ikke kommet ut ....eller bare et par corydoras. -er lissom litt koselig med litt liv i vannpytten da

takk igjen for alle gode svar
Her er Microrasbora. Har selv Microrasbora erythromicron (se på alle bildene da første bilde bare viser ei dårlig farget hoe).

PS: De fleste fisker kan bestilles inn på dyrebutikkene, så man trenger ikke nøye seg med "kjedelige" fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap