A.damm (side 10)

Anders Damm
JJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! så en liten killiyngel i yngleboksen i ste!!!! yay! da har jeg altså fått en å så begynner den vanskelige biten. hehe. hvordan skal jeg klare å fore denne opp nå da? jeg har litt microorm og slikt, tok også en rød myglarve eller to oppi om den vil bort å bite litt på de. håper virkelig denne nå klarer seg å spise seg opp og overlever! kjempespennende!!!!!! :D og kjempeglad!


Så gøy da Anders
Men en mygglarve blir vel kanskje for stort til en slik liten sak. Du kan jo prøve å raspe en så det blir smått nok. eller mose discus-bits eller flakfor som deretter blir bløtt opp i vann.

Lykke til i allefall
ja har nok delt de litt opp men tenkte den kansje napper litt på de, ikke spise hele greien, men om den bare får seg litt næring. får se hva som skjer, nå begynte jeg å lure på om det skjedde noe her. men har som sagt tatt oppi litt microorm også så får vi se om den overlever. hvis den ikke klarer seg skal jeg hvertfall gjøre litt om på tanken, ta ut sanden og legge et farget papir under så jeg ser hvor eggene og evt yngel blir av. men det er en prøv og feil situasjon for meg enda så får se hvordan det arter seg framover
Tenk om den fikk maten i halsen da og blir kvalt
Bør ikke være for stor mat ,men har du litt javamose i karet så finner den nok litt mat der
I begynnelsen spiste mine killiyngler bare mat de fant i mosen. Hadde ikke noe å fore de med da, men virket som de fant nok. Har også prøvd noe "blood worm"gørr, det spiste de litt av. De fikk mikroorm for to dager siden, det liker de godt og spiser mye av
jess da har det vært litt stille på denne fronten med påske osv.. menmen her er en update:

nye planter i diverse kar

20L killitrioen lever i beste velgående og jeg har planer om å lage en ny mopp til de å se om det blir noe mer yngel hadde vært kjekt! prøve en ny plante oppi her med firkløver blader men den likte seg ikke noe nevneverdig og er blitt helt brun...

Ynglekaret: den 10 april så jeg en PITTE liten prikk som bevegde seg!! det var kjempegøy! den lever enda!så den er akkurat 3 uker i dag! er ca 1 cm lang nå men er frendeles ganske gjennomsiktig, har ikke fått noe farge eller noe enda men ser ut til å bli med den ene, enn så lenge

54L: mistet noen aeneuser en tid tilbake så de har vært litt få synes jeg i en periode nå. så kjøpte 4 nye så det er ca 11stk her igjen de er virkelig vakre! dette er faktisk coryen jeg har mest glede av fordi den eg ikke sky i det heletatt! sterbaiene mine ( selv om de er veldig vakre) er redde og fyker avgårde bare jeg løfter lillefingeren. litt ironisk egentlig siden jeg bare kjøpte aeneus som en billig cory, for å se om cory var noe jeg ville satse på, så kunne jeg jo alltids bytte de ut etterhvert, men de er faktisk fantastiske! jeg har veldig lyst å få yngel på de også! hvis jeg bestemmer meg etterhvert skal jeg kjøpe enda flere og ta alle i 110L. ha en god stim der, tror det hadde vært utrolig kult

64L: her har jeg miste begge micro parae hannene mine! krise! de som var så flott! (og dyr!) så vet ikke om jeg skal investere i 1 eller 2 nye hanner eller om ejg skal selge de 2 hunnene og heller prøve å få tak i noe killi som jeg har ønsket meg. får tenke litt på den

110L: her er "suppen" hehe. her går 1 gullfisk ( kjæresten sin) ca 17 kardinal- og neontetra ( litt av hver) og et ukjendet antall guppyer. hehe, et ordentlig selskapskar! hadde vært gøy å få en bunnfisk stamme her, så enten en stor aeneus stim eller L-maller av noe slag. men må i helt ærlig at jeg aner virkelig ikke, stor stim med cory frister, men virker så utrolig gøy å prøve med ancistrus å prøve oppdrett. men vi får se hva som skjer, kan jo kansje ha begge, ( hvis litt annen fisk forsvinner)

oppdaterte bilder har jeg ikke, men jeg får låne kjæresten sitt kamera en dag og prøve å ta noen gode det var alt for dennegang!

Micro parae
Hvis du skal beholde micro parae'ene så har jeg snart to hanner til overs, har så langt en som har begynt å farge ut og en til som ser ut til å kunne være en hann også... Disse kan vi jo ordne til en grei pris for deg.... Vi må jo få spredd disse...

Hvilke vannverdier holder du disse i og hva fôrer du med? Jeg holder dem i ph7, temp 25-27 og med minimale vannbytter i en 30l og disse yngler konstant.... Her går det nesten kun i levendefôr: artemia og grindalsorm...
må ærlig innrømme at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med disse enda. om det er noen som leser dette å har interesse for de så gi meg et vink, kanskje jeg selger de. men har de nå foreløpig

karet de går i er 64L med C.Sterbai. temp er i skrivende øyeblikk 24,5 ph er 7 og gh på et sted mellom 2-3.

fåreløpig satser jeg på å avvente og se. er jo flotte fisker. jeg skulle gjerne hatt disse i et mindre artskar men jeg har desverre ikke mulighet til det, er derfor jeg stusser litt på hva jeg skal gjøre med de. og er forsåvidt enig, er veldig dumt å gi disse opp og ikke få spredd de. er jo en raritet!
det er forresten vannbytte 1 gang i uken, men i det siste har det blitt 1,5 til nesten 2 uker mellom hver gang. (siste 2-4 gangene elns) de fores bare med frosne røde mygglarver men lurer på om jeg skal begynne å hive oppi litt microorm til de eller om det blir for smått.
Trist at du mistet micro parae -hannene dine ,men siden du nå får muligheten til å få tak i 2 nye,så tror jeg nok at jeg ville prøvd en gang til. Det er jo litt gøy å ha noen fisker som ikke er så helt vanlig og da
ja, jeg lurer på om jeg ikke må prøve på nytt. men så var det disse killiene jeg driver å drømmer om da :P

men er enig i at det er litt ekstra spesielt å ha en raritet i akvariet, vi bør jo få spredt disse i norge!
nei jeg har bestemt meg for å prøve på nytt med disse Paraene. men flytter det il 54L nå istedenfor 64L. så kampfisken over i 54L. håper de kansje trives bedre der, er kansje litt stor gjennomstrømning der også men jeg har en fluval 2 liggende så kansje den er mindre kraft i utblåsningen. kan ikke stille på den som er oppi. er jo abre å ta over filtersvampene så er jo egentlig selve filteret oppe å går.

Krysser fingrene for at det går bedre med de denne gangen og at du får masse yngel på de
ja vi far gjøre det, men kommer ut til en dårlig start når jeg kom hjem fra jobb i går var den ene hannen død. jeg ANER virkelig ikke hva det er som gjør det, men derfor bestemte jeg meg for å da flytte de til 54L med aeneusene, er jo det karet jeg følger mest med på om dagen så da tar jeg alltid en titt på de samtidig. men er som sagt litt redd for utblåsningen, men prøvde fluval2-en i går å den syns jeg ble for svak utblåsning på.. jaja er vel enten flo eller fjøre :P
burde jeg forresten gått inn igjen med den døde ? har ikke kastet han enda. de burde jo vare mer en 1 dag da, og vannet har greie verdier :S tenkte å ringe de i dag å høre hva garantier de har
Hei! Jeg har selv micropoecilia picta og vet at disse micro fiskene kan være litt vanskelige. Jeg har hatt min stamme i over 1,5 snart og stammen går opp og ned som en jojo. Det sies at å holde micropoecilia over flere generasjoner visstnok skal være veldig vanskelig. Jeg har testet ut litt og har også dannet meg et bilde av hvorfor de er så vanskelige over fler generasjoner. Min teori er ganske søkt så den skal jeg ikke gå inn på her, men jeg kan fortelle deg hvordan mine micropoecilia går
Det sies at veldig høy temp kan være en god faktor,men mine går i 26-27C disse fôrer jeg mest med flakfôr og fryste cyclops. Jeg har skillt de ut i 3 karr for å teste litt forskjellig mat. pH i karret ligger på mellom 7-7,5 jeg har svakstrømning i karret.
Karret er på 54L, men burde vært noe større. Jeg har som sagt en litt søkt teori på hvorfor disse skal være så vanskelige, jeg har derfor spredd fisken til 3 karr, et annet 54L karr og et på 250L. Min info er ingen facit bare en pekepin på hvordan jeg holder mine micropoecilia picta og klarer å utvikkle stammen, selv om det går tregt
har vært litt stille her for tiden men men, her er noen bilder av 110L, ble nokså kornete når jeg ikke har kamera, bare iPhone. men men vokser godt i detta karet for tiden kommer med en bedre uppdate i morra i diverse kar, men jeg lever enda hvertfall!
Ser frodig og fint ut dette Anders
da var det på tide med en update:

jeg gjør klar karene både til sommeren, nye fisker å litt utbytting.
ting som skal bort:
alle guppyene
3x micro parae hunner
gullfisken
kansje neon/kardinaltetra stimen min, men har ikke bestemt meg for de enda

ting som skal inn:
L maller eller en ny stamme med coryer. må si panda frister litt ( 54L muligens 110L hvis Lmalle)
nigeria killi (54L eller 64L)
andre killi fisk (54L eller 64L den som er til overs)
en ekstra rot eller to

ting som har skjedd hos meg:

Yngelboksen
her er 1 lyrhalekilli som er nå 7 uker ser ut til å være en hun. samt 2 micro parae yngel som jeg fikk med fra butikken. så alder er ukjent men jeg tipper alt fra 6-10 uker noe i den duren ser ut til å være en han å en hun. forer med litt forskjellig, alt fra microorm til knuste for at diverse sorter, discusbits, flakfor å mallepiller.

20L
pent lite! bare vannbytter litt frisering av planter og diverse. har tatt nedi en ny mopp som fikk ligge noen dager, denne er nå i yngleboksen så håper det er noen flere killi egg på denne yngelen jeg klarte å avle fram forrige runde er nå 7 uker og lever i beste velgående

54L
her har " alt" flyttet ut! er ekstra rotete nå for er bare slengt ekstra planter som står om en annen oppi her. er også bosted til gullfisken og guppyene til jeg får solgt de men rotete her altså! Aeneusene har flyttet til 110L det var 13 stk (mistet 2 på 2 dager, vet ikke helt hvorfor). kunne kansje tenke meg et par til siden de har mye større plass nå. er så flott når de er mange! parae-hunnene har flyttet tilbake i 64L der de bodde først, også bare mens jeg venter på å selge de. har hatt litt eikeløv oppi her ble veldig fint å ser ut til å coryene likte det

64L
her bor nå som sagt paraene samt 3 reker og 11 ( tror jeg) C.Sterbaier. de er UTROLIG sky! er veldig dumt egentlig, men ser de er mye ute, å ikke under røttene når jeg er på andre siden av rommet. merkelig altså! Aeneusene er ikke sky i det heletatt! er så grusomt irriterende for det er jo en fantastisk flott fisk!!! ellers var jeg litt uheldig med planter her for en stund siden det sluttet med den voldsomme veksten å gikk litt tilbake. men ser ut til å komme seg nå, og har jo heldigvis masse vekst i alle andre kar så ser nok ikke ut til at jeg skal lide noen nød i nærmeste framtid har hatt litt eikeløv oppi her, ble veldig fint men den gikk litt fort i oppløsning. jaja.

110L
her har guppyene, gullfisken og kampfisken flyttet ut og Aeneusene som sagt flyttet inn. er en helt kolossal plantevekst i dette karet for tiden og det er egentlig bare VELDIG kjekt!! for dette karet har det jo vært en del tullball med, ( om du leser litt lengre framme i tråden) både mose, hurtig og sentvoksende planter vokser som bare det her, i dag tok jeg oppi litt ferskvannstang også så får se om den tar av etterhvert og

5L
her har kampfisken Mathias flyttet inn i den gamle akvaboksen igjen. jeg VET at 5L er lite for en kampfisk, den lever men større er bedre men måtte ha et sted å gjøre av han slik at kabalen skulle gå opp så det er hvertfall bare midlertidig. jeg har også tenkt å selge han men så er jo kampfisker en av mine favoritter så kjenner jeg meg selv rett går det vel ikke så lang tid før jeg kjøper en til.... så han får bo i 5L enn så lenge, til jeg finner ut hva jeg skal gjøre med han

dett var dett for denne gang!! håper det var litt interesant lesestoff her. er nå hvertfall på tide jeg får det ned et sted også så jeg ikke glemmer alt jeg har tenkt på om jeg skulle ha behovet for å se tilbake

har jo også en stor interesse av killifisk. og vurdere å kjøpe killi-egg på nettet. er det noen som har erfaringer med dette og / eller arter de ville frarådet eller anbefalt? det får i såfall bli etter Spania i sommer, for vil ha full kontroll om jeg først skal prøve noe slikt

-Anders


Skal si det skjer noe hos deg nå for tiden

Men av og til er man bare klar til å gjøre litt omveltninger.

Håper du får tak i de fiskene du har lyst på og er veldig spent på om det blir noen spennende killi-egg å finne på nettet.
ja blir spennende dette med killiene hvertfall! jeg har ikke begynt å se enda da, men har jo sett på ebay før. så er det jo å bestemme seg for hvilken art, når det skal gjennomføres osvosv hehe blir gøt med en utfordring!

har ikke fått noen interesse for noen av fiskene i annonsen. så da selger jeg nok bare til en dyrebutikk liker jo ikke å gjøre det men jeg vil ikke gi vekk når jeg får 1/3 av prisen på en dyrebutikk, penger er penger
Tilfeldig bekjentskap
© May Conny Darup
Reklame for plussmedlemskap