A.damm (side 13)

jada, er liksom killier og coryer som er de jeg har fallt for hehe, er kansje ikke de mest skjeldne artene jeg har men jeg liker de godt fordiom!
Masse flotte bilder.

Espen
Plussmedlem
Fine fisk og bilder
Masse fine fisker der ja ,gleder meg til å se de alive
takktakk når kommer du sånn ca? slik at jeg ikke sove xD nå skal jeg til å rydde, det trengs for å si det sånn!
Blir nok ikke så veldig tidlig ,har fri vet du og da liker jeg å ta det litt med ro omm morrran
Sender deg en sms i gooood tid og du trenger ikke stresse med voldsom rydding ,skal se på fisker og kar jeg
hehe joda men det er jo en fordel å kunne se gulvet også
ja nå har det vært stille her en stund, desverre. men har vært litt på hytte å litt forskjellige steder så har nesten ikke hatt tid til fiskene heller, hehe.

i dag solgte jeg kardinaltetraene mine, samt tok med guppyene til min onkel. så nå er det bare C.Aeneuser g 4 ancistrus yngel i karet. så det var litt tomt ja, hehe. en av dagene nå skal jeg ta en ordentlig luking oppi der og gjøre det flott og fint! ikke den skogen det er nå. så leter jeg også etter sommerfugl ciklider, er en fisk jeg har gått å tenkt på lenge, for hva som kunne passe oppi 110L med aeneus og ancistrus.

ellers har jeg kjøpt meg ny pc som kom i dag ( skriver på nå) for jeg trengte en laptop til jeg skal begynne på bachlor program i biologi til neste uke. det blir spennende!

men tilbake til fiskene! de har fått litt varierte vannbytter her i det siste å har kanje hatt pittelitt frafal men jeg tror ikke det er mye, 1 guppy og kansje noen klovnekilli damer, synes plutselig det var færre av de også, men det kan hende det bare er at jeg ikke ser de fordi det er så overgrodd oppi der.

så på planen står absolutt skikkelige oppryddninger!! og killi yngelen er jo blitt ganske så stor nå så tror den enten må oppi foreldrekaret eller et annet sted, for jeg kan ikke bruke yngleboksen når den er der for den har blitt såpass stor at da blir de minste mat

ellers ser jeg stadig at spesielt pandaene, og noen aeneuser stadig fyker rundt 2-3 stk oppover glasset eller innimellomplanter men så bare plutselig legger de seg i ro, så tendenser er det kansje men tror ikke de leker helt enda! men jeg skal nok få det til! så om en stund er det kansje masse pandaer her! håper det for det er virkelig en av yndlingene mine! hvertfall av coryer

men nå er det tid for sengen, opp klokken halv 8 i morra for å hente på flesland. ikke det gøyeste en gjør når en egentlig har fri men slik er det bare
i dag har jeg hatt total ominnredning av 110L og 54L

er jo bare Aeneusene og noen ancistrus ungfisker igjen i 110L. og skal ha inn 2 par med sommerfugl siklider. tror det blir bra
det var nå hvertfall overgrodd så til de grader oppi der! så nå jeg tok ut alt av planter og flyttet på røttene og satt inn de plantene jeg ville ha, de styggeste gikk i bosset, og noen skal i 64L i morra å står i en bøtte vann så lenge. er fremdeles masse planter oppi der men nå ser det hvertfall bra ut! var en del imponerende rotsystemer i 110L gitt.

ikke helt fornøyd med 54L enda men det kom seg betraktelig! fant også en hyggelig overraskelse oppi der! rekeyngel! jippi! og samt en knallrød reke som bar MASSE egg under buken! pandaene har også oppført seg litt markelig i det siste! så håper de begynner med lekstendenser

i dag har jeg gått til innkjøp av 4 stk summerfugl siklider. tror det ble hvertfall 1 av hvert kjønn men litt usikker på om det er 1 gutter og 1 jente eller 2 av hver. dette har da gått helt fint i 110L helt fram til nå når jeg skal mate. da ble den ene hunnen veldig agresiv og jager coryer som kommer for nært, trodde sommerfuglene skulle være litt fredelige jeg? men men ser ikke ut til å skade de, men hadde jo håpt det skulle være helt rolig da. de andre 3 svømmer nå rundt om kring og smatter på mat og bare slapper av, de bryr seg ikke med andre fisker i det heletatt. men så var det da denne da. hva kan / bør jeg gjøre hvis dette fortsetter og den blir så aggressiv at den skader andre fisker?

har også hatt lyrhale "yngelen" er vel ungfisk nå oppi til foreldrene i dag. dette har gått helt fint også ved mating, hun er ca halvparten så stor så tror ikke de får henne inn i munnen lengre og da får hun være i fred 64L står for tur i morra samt vannbytter før jeg skal være borte en stund
det ser også ut som jeg har mistet en god del klovnekillier i ferien, det har vært så overgrodd i karet at jeg ikke har kunnet telle dem ordentlig før nå. nå kommer jeg bare til 4 eller 5 hadde jo 12!

da blir planen å ta lyrhalene i 54L i morgen sammen med pandaene. så ta alle klovnene over til 20L som lyrhalene nå er i. så får de artsakvarium og jeg håper på oppdrett med de, ellers jeg kan bare kjøpe nye men hvor er gøyen i det?
her er litt bilder av hissigproppene de er da fine da!

1: hissigproppen! noen som kan bekrefte kjønn på denne sånn forresten? mottas med takk tror det er en dame?

2: hele karet 110L

3: sommerfugl, kjønn på denne også hadde vært greit tror det er en dame?
lurer på om det ikke er samme fisken i bildene over? jaja

1: sommerfugl hann?

2: sommerfugl hann?

3: sommerfugl hann?
1: litt knuffing?

2: ancistrus yngel. kjempesøt! ( disse fikk merkelig nok være i fred selv om det er de eneste fiskene som er mindre en sommerfuglene, aeneusene er jo dobbelt så store noen av de!)

3: litt dårlig bilde men de er jammen søte når de ligger helt der framme å gasser seg ! 4 aeneus og en ancistrus, 1 aeneus og en sommerfugl i bakgrunnen helt ute av fokus.

1: aeneus

2: lyrhale killi ungfisken min selvdrettet! må si at selv om det " bare" er en liten lyrhale er det tross alt mitt aller første oppdrett ( om en ser bort ifra guppy men det er jo ikke akkurat en utfordring) så er litt stolt av den!

har også merket at sommerfuglene ikke er så blå når en ser på den. men blitzen fanget det ganske bra tydeligvis. har også merket at de er blitt litt mer gul/ lysere etter de kom til meg. sikkert fordi jeg har lysere bunnsubstrat og god belysning
Den hissige sommerfuglen din er helt klart ei dame, men de andre må noen andre hjelpe deg med desverre.

Jeg gav opp å ha sommerfugler, fordi hunnene var så hissige; holdt rett og slett på å ta livet av de andre fiskene. I en annen tråd blir det diskutert om dette skjer pga hormontilsetning på oppdrettsanlegg i Asia, og det er definitivt ikke usannsynlig.
huff, det sto jo de ikke var så hissige, var jo derfor jeg valgte de :P jaja jeg får se hvordan det går. heldigvis var de ikke så dyre siden de fremdeles var små så om det ikke går for jeg selge de igjen eller evt fjerne coryene. men var jo liksom de som var hovedfisken da :P
Sølvi og jeg har hatt de uten problemer.
Forer du også med flakfor sammen med tablettene? Slik at sommerfuglene blir opptatt av det istedenfor en samling med tabletter som coryene smatter på.
Har du noen flate steiner litt opp fra sanden som de kan legge egg på?
Vanskelig å se kjønn selv om det er mange tips på det.

Lykke til.

Espen
Sommerfugl-ciklider er utrolig flotte fisker så jeg håper det går bra med dine.
Selv har jeg prøvd å få de til flere ganger, men nå har jeg gitt opp.Ikke klarer jeg å finne rette kjønn som oftest og ikke vil de danne skikkelig par og dermed knuffing.
De er og litt sarte når det gjelder vannkvalitet og dermed litt vanskelig å få til å leve lenge.
Men mange får de jo til og får oppdrett og yngel på de ,så krysser fingrene for at du lykkes med de
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap