A.damm (side 14)

har jo bodd borte i 2 uker nå men var hjemme forrige helg å skiftet vann. da så alt fint ut men kunne ikke finne den 4. sommerfuglen, tenkte nå pytt pytt siden jeg ikke hadde tid til å lete " den er der sikkert". jaja ser den ikke nå heller.

er bare en rask tur hjemmom etter jobb. så kom jeg hjem til veldig blandete følelser

NEVGATIVT: finner bare 1 klovnekilli!!! fant 3 døde men må være 4 som er død ettersom det var 5 for en uke siden. skiftet vann i tillfelle.

positivt: tonnevis med rekeyngel det var jo litt koselig. men synes det var så rart at klovnene var dau men det var så mange reker? de går jo i samme kar...

ellers håper jeg inderlig å få en ny cory art i hus. VF Metae )) håper på det beste men spørs om jeg klarer å få det til. det koster vettu har hatt lyst på noe VF lenge nå så føler det er på tide. ellers gleder jeg meg til å komme hjem i morra så jeg kan begynne med oppdrett på coryene mine. først ut er pandaene tenkte jeg. håper på det beste!

Anders
samme som eg hadde det etter ferien, men nå er jo høsten her og tid for akvarierelaterte ting.
Hvorfor i alle dager vil du ha viltfangete?
Disse har som regel parasitter og diverse som må behandles og karantenekar,holder en knapp på F1 jeg
huff jaja sånn er det når jeg er mer borte enn hjemme...

har så lyst på VF fordi det er liksom rett fra naturen. er bare et eller annet som appelerer der! lek på fisker er greit nok men lek på viltanget er liksom det lille ekstra tenkte egentlig ikke på slike ting som sykdommer osv men de ser da hvertfall friske å raske ut
slagplan frammover :

ettersom det bare er 1 klovnekilli igjen kvitter jeg meg med denne, da blir 20 liter ledig. noe som fører til at denne planen kan gå:


64L. Sterbai --> 110L sammen med Aeneus ( oppdrett?)
64L. Nigeriakilli --> 20 L ( alene, oppdrett)

54L. Lyrhale killi til 64L
NY Art ( cory) i 64L --> oppdrett

20L. klovnedamen ut
20L. rekene over til 54L ettersom de blir spist av nigeria og de hadde blitt dradd inn i filteret i 64L.

da blir beholdningen:

64L: lyrhale + cory
54L: C.panda + reker ( rom for flere fisk altså)
110L: aeneus + Sterbai + 4 ancistrus yngel + 3 sommerfugler ( god plass altså)
20L nigeria killi for oppdrett ( kan evt flyttes på etterhvert, evt bytte plass med lyrhalene for oppdrett på dem).

tror da dette skulle være en grei plan

Anders Damm
slagplan frammover : ettersom det bare er 1 klovnekilli igjen kvitter jeg meg med denne, da blir 20 liter ledig. noe som fører til at denne planen kan gå: 64L. Sterbai --> 110L sammen med Aeneus ( oppdrett?) 64L. Nigeriakilli --> 20 L ( alene, oppdrett) 54L. Lyrhale killi til 64L NY Art ( cory) i 64L --> oppdrett 20L. klovnedamen ut 20L. rekene over til 54L ettersom de blir spist av nigeria og de hadde blitt dradd inn i filteret i 64L. da blir beholdningen: 64L: lyrhale + cory 54L: C.panda + reker ( rom for flere fisk altså) Høres ut som en god plan ,men hvis du vil ha oppdrett på coryene .så bør de helst gå alene i et kar. Jeg har ihvertfall til gode å få de til å legge egg i kar sammen med andre fisker :( 110L: aeneus + Sterbai + 4 ancistrus yngel + 3 sommerfugler ( god plass altså) 20L nigeria killi for oppdrett ( kan evt flyttes på etterhvert, evt bytte plass med lyrhalene for oppdrett på dem). tror da dette skulle være en grei plan ;)
gm, ja får kansje tenke litt på det da. men ser noen av pandaene har litt fillete ( ikke mye altså!) ryggfinner, så da kan det jo hende lyrhalene er bortpå de. men jeg har enda tilgode å se det! derfor trenkte jeg som så at hvis jeg skal ha en litt større cory art så kan lyrhalene heller gå sammen med de , evt ( etter hva jeg vil ha oppdrett på) kan jeg ta utgangspunkt i 54L og flytte mellom 110L og 64L til denne med behov etter hva jeg vil prøve på

blir deilig med høst å akvarier no! gleder meg til å komme ordentlig igang igjen!
ettersom dagens forelesning ble avlyst sitter jeg bare å venter på at lysene i akvariene skal slå seg på ca kl 12.

har fått litt å gjøre i huset så burde vel egentlig tatt det mens jeg venter
nå har jeg stokket litt om her hos meg å det medførte en hyggelig overraskelse :

54L : lyrhalene har flyttet herfra til 64L

64L: nigeria har flyttet seg herfra til 20L

20L: rekene har flyttet til 54L ned pandaene. og den resterende klovnedamen har også flyttet til 54L.

den hyggelige overraskelsen var faktisk 2 overraskelser:

1. MASSE rekeyngel i 20L som nå er i 54L så regner med det blir en god stamme etterhvert.

2. når jeg drev å flyttet på rekeyngelen så jeg en liten bevegelse, og det viste seg å være et lite yngel! jippi! dette tror jeg er klovnekilli yngel siden de har vært i tanken en stund, det er en veldig liten mulighet at det er en lyrhale til men jeg tviler ettersom det er mye mer enn 21 dager siden de sist gikk i den tanken, så da er det vel bare klovnene som er alternativet, med mindre det er en mutert reke så nå svømmer den rundt i yngleboksen igjen! håper virkelig jeg klarer å fore den opp! må sette i gang microorm kulturen så fort som mulig! håper det er litt liv der enda!

men nå er altså beholdningen:

20L : nigeria killi ( disse skal drettes!)
54L : C.Panda ( drettes) reker, de får bare vimse rundt som de vil, spiser jo ikke egg. og da 1 enslig klovnekilli( denne skal jo ut etterhvert, finner den under gies bort på rubikk)

64L : C.Sterbai ( disse skal til 110L etterhvert, når jeg har funnet en ny cory art til å ha i 64L) og mine 4 stk lyrhale killi ( ikke aktivt forsøk på å drette disse nå men det er masse mose og karet er godt beplantet så tror egentlig det er god mulighet for at noe skal klare å klekke oppi der)

110L : foreløping uendret, dvs: C.Aeneus, 3-4stk Ancistrus ungfisk, 3 sommerfugl Ciklider
nå har 54L og 20L fått et vannbytte med regnvann det blir spennende å følge med på om det blir noe lek på de oppi der! tror nå alt skal ligge tilrette for det etterhvert, god foring og ofte rent vann, kan ikke klage på det!

nå ligger samtlige fisker i alle kar og gnafser i seg mygglarver stilig syn!
Krysser fingrene fot at det bli lek og egglegging i karene dine nå da ,det hadde jo vært gøy
kommer hjem til lek i cory karet! herlig! et problem: hvordan ser eggene ut ? x) pandaene er jo så små at selv om jeg leter grunndig hvor de har lagt eggene finner jeg de ikke! får sitte å stirre litt til men vet egentlig ikke helt hva jeg ser etter
noen tips ?

dette var bare et pitte lite lyspunkt i en ellers dyster dag

min bror mistet en venn i gårkveld, så dagen har jo vært helt forferdelig trist!

tanker går til familie og pårørende! Hvil i fred Vegard Løkhammer
Plussmedlem
Uffameg, tragisk at unge folk dør. Alltid.

Når det gjelder pandaene, syntes jeg ikke det er rart at du ikke finner eggene Har du javamose i karet? Da er nok eggene godt gjemt i den... de gjemmer eggene veldig godt.
ja får krysse fingrene for at de ikke finner de igjen å spiser de. kan de spise sine egne yngel ?

har også tatt en ekstra klump mose i som ejg tentke å ta ut i morgen å ta i yngleboksen
Plussmedlem
Egne yngel spiser de nok ikke, nei Mine har ikke vært storspisere av egg heller, alle mine har vokst opp sammen med foreldrene.
får satse på det da! men her er planen! legger en mose klump oppi nå og tar ut roten med mose på litt ( ligger i vann selvfølgelig) så tar jeg å bytter i morra, å håper på at de har lagt litt egg i mosen så den kan havne i ynglekaret, hvis ikke får vi håpe de klarer seg selv oppi med foreldrene!
Hei igjen Anders og takk for praten tildkigere i dag,håper det går noenlunde bra med din bror og deg også selvflgeøig. Så uendelig trist når sånne ting skjer


Ellers så var det jo veldig gøy å høre at det omsider er lek på noen av coryene dine
Nå har iokke jeg hatt Pandaer ,så kan jo ikke svare hvordan disse er mht, eggspising osv. Hos meg er noen superraske til å forsyne seg mens andre lar de få være i fred.Noen spiser tilogmed yngel de første dagene da de er ganske rolige de første dagene før plommesekken er brukt opp.
Det høres ellers ut som en god plan med den mosen . Hvis det ikke blir noe denne gangen ,så er de ihvertfall igang og legger mest sansynlig ganske fort egg igjen.
Lykke til i allefall ,håper det blir egg og yngel på det
takk for varme tanker, det hjelper på i en slik stund

ja nå krysser jeg fingre og tær og det som ellers kan krysses her slik at det blir så godt som mulig!
ser de har sluttet å leke nå, og jeg fikk bare talkt 3 egg før jeg måtte bort fra akvariet en stund. mend e er ganske urolige enda så regner med det ble en del flere enn 3 egg virket også som omtrent hele gruppen var med selv om det bare var 1 hun jeg så ligge egg. men de føk jo rundt 6-7 stykker ( av 11) til tider så er utrolig artig å sitte å se på de
rettelse de har ikke sluttet å leke 2 egg til ble nettop lagt før foring, nå ligger hele gjengen å sutter på mygglarver før de kansje leker litt til, hehe

så 1 dame bli forfulgt av 4 andre individer, kansje alle hanner men er jo vanskelig å se kjønn på de i farten!

stakkar, hun må da være helt utslitt!!

merkelig nok var den den minste av de som fulgte etter henne som fikk være den som utførte selve leken! jaja, smak og behag!
i dag har jeg hatt en liten research etter hvilken cory art jeg har lyst å fylle den siste plassen i akvariet med, jeg kan jo kansje ha 2, har ikke bestemt meg enda. men her er hvertfall ønskelisten jeg kom fram til:

delt 1: C.Adolfoi, C.sp.Black, og C.Eques
2. green lazwer
3. Evt. Venetzuelas ( istedenfor Eques)
4. Weitzmani
5. Metae VF, Melini
6. Melanotaeria
7: Concolor


Noen innspill?

tenker at selv om eques er en fantastisk flott cory så er den kjempevanskelig! vil egentlig ha noe jeg kan hvertfall forsøke med et lite håp om suksess på oppdrett..

Adolfoi er jo også utrolig vakker men det er jo sp.Black også!! dilemaaaaaa!! så har vi jo en ektra lang liste om det skulle vise seg at alle de over er umulig å oppdrive, men det vet jeg jo godt at de ikke er!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap