A.damm (side 5)

Ikke billig i hvertfall :P
hehe om du tenker på det er den jo faktisk veldig billig! 21 akvarier + reol + anlegg for 9k ? er jo ikke så gale det :P
Jaja når man tenker sånn, så er det jo faktisk veldig billig!
teller 13 guppy yngel i 64 literen i dag! men den ene hoen- som da sikkert fødet disse, døde.. synes det er litt kjipt å kjøpe en fisk som dør kort tid etterpå. har bare hatt disse noen dager / en liten uke elns. greit nok at de kan dø av påkjenningen av å være gravid å føde. men er jo kjipt å bruke penger på noe som dauer etter få dager. så får håpe yngelen vokser opp da. så det blir verdt det

jeg ser at de voksne guppyene jager i blandt etter yngelene. men de flykter opp i pistian' å gjemmer seg, så det går bra. skal ikke ta ut yngelen denne gangen. må se om de klarer å vokse opp i foreldrekaret. ellers tok jeg litt bilder å går som jeg skal få prøve å poste i dag. men må kansje bli etter jobb
sånn! da er det noen bilder til ute på karene mine ( gå inn via profilen)

og beklager igjen kvaliteten! men jeg KLARER rett å slett ikke å ta bilder.. blir bare rot å bilder som er helt forferdelige i forhold til den ekte varen. men men. det gir nå et lite inntrykk av hvordan det ser ut hos meg.

ellers er vel alt vel. lotusen min har vokst så voldsomt at jeg har knepet av en god del blader på den. men det bokser ut igjen . er også veldig fornøyd med lyrhale killien. den er sykt stilig!
nei huff. i dag var det ikke noe kjekt syn som møtte meg etter jobb Ancistrus- en min er død! den så litt rar ut i morres men den var nå i live. var bare at den ikke hang på glasset slik den pleide. legger ved noen bilder av den. den er stiv som en pinne nå...

noen som vet hva som kan ha skjedd med han ? han ser jo ikke avmagret ut, men han har spriket mednoen benete " barter" på siden av munnen, de er hvertfall ute nå. det kommer også litt blod fra gjellene hvis jeg kommer borti huden rundt gjellelokkene. han var også gansje slimete på magen, vet ikke om det er normalt?
har bare hatt han i ca 2 uker. så er jo trist å miste han. alle de andre fiskene mine har det bra. også de i det samme karet. skal ta vannbytte i dag også for sikkerhets skyld.

noen tanker ?
Huff da, så trist... Kan ikke hjelpe deg med årsak desverre, men har sett bilde av en død ancistrus før med de piggene ute...
Uffda leit med den Ancistrusen Anders

Var inne å kikket på bildene dine og den Killien var jo skikkelig lekker

Ellers hadde det vært litt greit om du kunne lagt bilder direkte ut her i tråden din
ja jeg tenkte egentlig å gjøre det, men jobbet 5 dager forrige uke og drev på med så mye annet at jeg orket ikke x) hehe, ja jeg er nok litt lat

digger killien ja! kjøpte en ny ancistrus på nattåpent i går. så vi får se hvordan det går med den. hvis den også stryker med må det være noe alvorlig gale! men alle de andre fiskene mine har det bra, plantene vokser som bare det og alt ser flott ut med tempratur osv. så vet ikke hva det var jeg..
ja nå er det en stund siden jeg har skrevet noe. det er litt blandede følelser hos meg. 64 literen og 20 literen er frodige og alt er helt perfekt.

men i 110 literen er det egentlig bare elendighet for tiden kjøpte en ny ancistrus siden den jeg hadde døde. men etter tur til London var denne også død når jeg kom hjem. skjønner ikke hvorfor. alle de andre fiskene hadde det bra, men så i går lå det en død gull gurami i samme karet trist! denne og begge ancistrusene har hatt mye slim rundt seg når jeg har tatt de ut av karet. kan dette tyde på noe ? jeg har nå byttet 50% av vannet og håper på det beste. har desverre ikke vannverdi tester så jeg kan ikke vite om det er verdiene..

en annen teori kan være at Guramiene ikke får i seg nok mat. de rører nemlig ikke flakforet men sutter nå litt på mallepillene hele tiden. skjønner ikke hva som er gale jeg. men hvis jeg skal ha et annet for, hva skal jeg fore guramier med i såfall ?

menmen. 110 literen føler jeg ikke at jeg har fått helt til. den ser liksom ukomplett ut og litt tom ut uansett hva jeg gjør, føler jeg. i 20 literen derimot er det virkelig vakkert om dagen! har en veldig hurtigvoksende plante som jeg allerede har delt 1 gang og den gror å spirer som bare det, mosen trives også her.

i 64 literen skulle jeg gjerne hatt en litt større rot. men vi får se om det blir mer penger nå etter juletiden ellers er det bra oppi her. fine farger på alle fiskene, plantene vokser som bare det og guppy yngelen har begynt å få farger for 1-2 uker siden. så de vokser til. ser også at det er igjen 1 reke oppi her! utrolig morsomt! den er knallrød å fin i fargene så den må hvertfall trives. det er ingen protein hinne i dette karet og coryene suser rundt. pistiaen vokser og legger seg fint og guppyene er gravide igjen. så dette er definitivt hvor jeg har fokuset mitt for tiden. jeg foret en del med mikroorm til guppy yngelet spesielt. men tror at Coryene likte dette like godt. hvis jeg hev litt oppi kunne jeg se litt etterpå når markene hadde sunket ned at coryene koste seg de også.

så jeg får se hva 110 literen blir til. får kansje tenke å starte den på nytt, eller hvertfall behandle det som om det er det. får se om jeg klarer å få noe sjikkelig god plantevekst der. den røde lotusen trives nå, laaaaange stilker på enkete av bladene så jeg måtte knipe av en god del. og nå begynner den å spire nye opp igjen. så plantene trives hvertfall her i dette karet. men skulle gjerne sett at fiskene også gjorde det! Danio Frankeiene har jeg nå ikke hatt frafall på ( bortsett fra en som var skadet) pistiaen likte seg ikke her men "gresset" ( aner ikke hva plante det er, en lav fin en som ser ut som gress) spirer nå og den hurtigvoksende som jeg har delt gror som bare det.

så dett var dett for denne gang. fint hvis noen kansje har noe tips om hvordan jeg kan få litt fart på 110 literen. det er jo virkelig synd å ha et så flott, stort kar som bare står sånn halvveis hele veien!
Trasig dette her Anders
Men du må nok invistere i litt tester ellers er en litt hjelpeløs når det gjelder å finne årskar til hvorfor ting skjer. Greit nok koster de litt, men varer lenge og det kan fort bli dyrt å miste fisk hele tiden og .

Ellers er det jo fint at det ikke er problemer med de andre karene
ja jeg får vel gjøre det. eller ønske meg det til jul. jeg må hvertfall finne ut hva som er gale i det akvariet! for slik som det er nå kan jeg ikke ha det. tenkte kansje starte fra scratch. selge de fiskene jeg har der og lage det til på nytt med nye fisker, og helst da lese om de først! ikke at de jeg har nå har det dårlig i forhold til biotop. men er jo gøy å kunne lage noe optimalt til en art som en virkelig går inn for
Tror kanskje karet ditt er litt lite for Guramiene.De blir jo ganske store og kan være litt hissige på hverandre . Det kan jo være den som døde har blitt jaget og plaget?

Ang. Ancitrusen så aner jeg ikke,ble de akklimatisert nok,tenker vannverdier ,at det var stor forskjell på butikkvannet og ditt?
Hei Anders
ser at du har litt problem med 110l juwel, trodde først at det kunne hvere overbelastning på filteret ditt men ser at du har en fluval 3+ utenom det orginale.
Har et slikt kar selv bare at det er 90l og disse juwel karene er jo smale og lang i forhold til bredden, og slik Sølvi sier så har nok den ene guramien din blitt mobbet til døde og med at den har lagt i karet død en stund så har dette gått utover ancistrussen din. Og dette har forurenset karet ditt og muligens gått utover ancistrussen din, maller er jo veldig sensetive til slikt.
Er jo kansje noe annet men en teori.
Og så er jo det alltid kjipt å miste fisk uansett hvilke det er.
ja kan hende det kansje er litt lite. men det er det som er så rart. jeg ser ALDRI at de jager på hveandre mer. det var litt de 2 første ukene ca. hadde den "nye" ancistrusen i 2 uker før den gikk føyken. og siden jeg var i london kand et ha vært den som har forurenset vannet slik at den ene guramien ikke klarte seg. fluval 3+ pumpen er tatt ut igjen ettersom jeg startet opp igjen 64 literen. så det kan jo være litt belasting på filteret, men fiskelisten er litt utdatert tror jeg, er nå 3 gurami, og 13 danio frankei oppi her.
ja, da har jeg jo falt for fristelsen igjen, og fått meg en ny kampfisk! den er kjempe pen! lange fine slør og alt den går alene i akvaboksen min. jeg har også lagt inn et litt finere filter i pumpen slik at det blir forholdsvis svak utstrømming. så istedenfor å bli blåst rundt omkring så er det bare litt sirkulasjon i vannet.

når det gjelder de andre karene har jeg ikke gjort så mye i de.

20L: tatt vannbytte og bare sett at fiskene koser seg med mygglarver, dette gikk virkelig ned på høykant!

64L: lagt oppi noen lønneblader. disse ville ikke synke ordentlig men det ordnet jeg med å "plante" de. hadde lang stil så den bare dyttet jeg ned i sanden og da ligger bladene så fint vettu skal ta vannbytte i kveld / morra.

110L : jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre her altså! vet ikke om jeg kansje skal selge fiskene og starte fra bunn av, ta utav sand å vaske den, filter/ pumpe - you name it. noen forslag eller ideer her kansje ? vannbytte her også i dag.
Sliter du med 110l enda, dør fiskene?
Ville prøvd med hyppige vannbytter ca 20% vann hver 2 dag og slamsug bunnen i karet.
Friskt vann gjør underverker for fiskene
ja, "sliter" altså føler den er ukomplett og det liksom ikek vokser bra nok, helt sikkert vannet ja. men i morgen skal jeg ta en skikkelig runde i det karet! legge en god plan framover så får vi se hva som hender har heldigvis ikke mistet noe mer fisk nå, den ene gull guramien var den siste er litt trist med bare en igjen.. menmen. kjøper ikke mer nå før jeg ser at det går bedre
soleisna! da har det skjedd litt her!

110L: totalrenovert, tok utav alt vannet og plantene og renset å vasket pumpe, filter sand og alt som kan vaskes egentlig. de gjenværende fiskene må bare leve oppi her, men lager plan for hyppige vannbytter framover, for karet er teknisksett på innkjøring igjen. toppene kommer jo etter 2 og 4-5 uker. hvis jeg bytter1/3 vann nå den første uken, eller kansje 1/3 2 ganger. og 4-5 vannbytter den andre uken ( ved første topp) på ca 20%-30% vann. og gjenta den syklusen ? eller trengs det enda mer hyppige vannbytter?
de gjenværende fiskene er 2 gurammier av denne typen

og 12-13 Danio Frankei.

64L: alt ser fint ut her, skrapte litt alger og hva fikk jeg se!?! enda flere guppy babyer! yay! dette karet er virkelig gøy å holde på med! ser også mine 7 sterbai svømmer i flokk ofte hvis det er mørkt i rommet og/ eller karet, da ser de jo ikke så godt ut siden det er mørkt på utsiden av karet å da blir de ikke så skremte. jeg håper jo egentlig at de øver litt på lek men det tar jeg som det kommer. har ikke lagt opp til det for å si det slik den første puljen men guppy babyer er blitt til småfisk nå, noen med mer farge enn andre, utrolig stili! får krysse fingrene for at den andre puljen også vokser opp får kickstarte microorm kulturen min etterpå

20L: skrapt alger, mosen og de andre plantene blomstrer som bare det her! fiskene elsker mygglarver og gasser seg når de får det! alt er helt supert i dette karet også!

5L : her er jo kampfisken min. alt er fint også i dette karet, liker slike minikar elsker mygglarver han her og!
alt ser foreløpig greit ut i 110l. har hatt vannbytte i dag.

ellers alt ok i de andre karene. guppy babyene vokser til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap