A.damm (side 7)

jaja får gjøre det i framtiden da
sitter å lurer på om det hadde latt seg gjøre å gjøre om 110literen til tanganyika biotop, hva fisker som hadde gått til 110 litern, vhs som måtte endres å hva det hadde kostet. hadde egentlig vært greit når det er et stort kar å ikke ha så mye planter å måtte holde styr på osv.

noen som har noen ideer på dette? går sitte å regne litt på det så kansje en gang i framtiden.

et spørsmål jeg har angående det, må det da et annet type filter eller slike tekniske ting til ?
Tanganyika-sjøen har jo mange fasinerende og spennende fisker da,sneglehuslekere foreksempel.
Du må ha en ph på rundt 8 ,så denne må du øke med enten ph/kh pluss eller bruke natron som mange gjør,meg selv inklusiv.
Videre må du ha en sirkulasjonpumpe i karet,fks. en nano-streamer.
Masse stein og gjemmesteder er også viktig .Skal du ha sneglehus-lekere så må du også ha endel sneglehus.


Sølvi kommer alltid til utsetning! den er god! da vet jeg hvertfall hva jeg skal gjøre, så jeg får regne litt på det å se hva jeg kommer fram til.

kan jeg bruke hva som helst steiner bare de er vasket / kokt først? trenger jeg ikke noe som er litt mer kalkholdig?
og kan jeg egentlig bruke sanden jeg har? eller må de ha lys sand? leste så mange steder at biltema hadde sluttet med den sanden til akvariene fordi det gikk hull på så mage poser under frakt eller noe slikt. men jeg får se hva jeg finner
Biltema har fortsatt sanden, men den står ute ved den første reolen du kommer til på bygg (Biltema Sandsli).

Spennende med Tanganyika, men jeg er fortsatt for fult på sør-Amerika. Ser etter ett akvarium på ca 325 liter, men ingen i bergensområdet for tiden...

Så noen flotte sneglehuslekere på Sentrum zoo for noen uker siden.
jess da har det vært stille her i en periode igjen ettersom jeg har vært syk.. nettop tatt litt forsinkede vannbytter i dag men har rett å slett ikke hatt ork før nå. men men, nå er alle karene fine, har også testet nitritt og der var det ingenting så ser ut til at pumpen i 110 literen overlevde

ellers vet jeg fremdeles ikke hva jeg skal gjøre med 110literen, får se om jeg skal gjøre noe som malawi eller tanganyika eller bare la det være, men det skjer hvertfall ikke noe akkurat nå.

64 literen er kjempe gøy å stelle emd for tiden! maaaasse så guppy babiser ogden ene reken som var der fra krabbedagene kunne nok trengt noen kompiser den er knallrød så ser ut til at den trivs hvertfall alle coryene er også i live i beste velgående, hadde vært gøy å prøve å få lek på coryer etterhvert. men det krever en del tilrettelegging i forhold til hvordan det er nå og det må uansett taes på sikt. vet jo heller ikke hvor gamle de er osv så vet faktisk ikke om de kan leke enda? menmen vi får se hva som skjer her, først vil jeg hvertfall ha litt mer sand ( som jeg skal hente når det blir ørlite granne varmere i været en dag det ikke regner, skal hente i et vann i nærheten å koke den å vaske den) kansje en større rot istedenfor 2 små ? men vet ikke helt jeg

20 literen er alt pent å rent, killien er vakker som alltid og de 4-5 kardinaltetraene ( ja vet det egentlig er litt liten plass til de) men de tar seg godt ut i forhold til farger osv og ser ikke ut til å lide noen nød.

akvaboksen står som vanlig med kampfisken i , bare venter på at pæren skal gå slik at jeg kan løpe ut å kjøpe et nytt akvarium hehe investerer heller i et nytt kar istedenfor at jeg skal ha en ekstrautgift på 90kr hver 4-6 uke for et så lite å egentlig litt bortkastet kar, oppgraderer heller litt sånn at fisken får litt bedre plass, mer planter og kansje litt damebesøk, men først karet så planene etterpå tenker jeg vi sier hehe

ja litt hastig skrevet dette så bare overse alle skrive"leifene" å prøv å tyde det så godt som mulig
Håper du finner på noe fint med akvariet vi leverte til deg i dag)

Vi kom oss trygt nedatt..

Hilsen Tone og Ivar
det var godt å høre! de er skumle disse bakkene her hos meg

akvariet er allerede oppe å går ser du var jo helt supert å få en pumpe som allerede var i gang + at jeg supplerte med den som var i det karet jeg skulle bytte bare så det blir litt sirkulasjon

så i dag skal jeg ut å kjøpe litt mer planter å kansje noe mer grus eller sand å så får vi se hva vi finner på er nå hvertfall en kampfisk som har mye mer plass nå og ser ut til å være glad for det!

takk igjen for en hyggelig handel
Dei hadde noen veldig fine bregne lignende planter på Drotningsvik..

Ikkje der vi bruker handle mest men i dag var i innom bare for å sjå kva som var der.

Kjekt att ein kampfisk har det bra.

Godt få det ut av huset for no slipper vi tenke på alt vi kunne brukt det til..
hehe ja det er farlig det drotningsvik utvider drastisk nå. har snakket med akvariesten som står for forandringene der bort og han har virkelig planer utifra det jeg hører så jeg handler kansje ikke mest der men jeg følger med på hva som skjer for å si det slik
ja da har det vært stille på denne tråden en stund igjen. men her kommer en grundig uppdate!

110L: det er fremdeles noe som ikke helt stemmer her, noen planter gror å noen gror ikke, har ikke flere fisker her før jeg får det ordentlig til. ph ligger på ca 7, ingen nitritt, er desverre bare de to testene jeg har. tempen er ca. 24-ish grader. glemte jo sette i stikkontakten igjen etter et vannbytte ( nå har jeg sluttet å ta den ut) så kan hende filterbakteriene har "restartet" jaja. får bare følge med der frammover.

64L: her er alt fryd å gammen litt lite sand føler jeg men når det blir litt lysere tider skal jeg hente litt i et nærtliggende vann har også kjøpt 10 reker så da har jeg 11 tilsammen de koser seg å noen av de er KNALL røde! tyder jo på at alt stemmer og de trives ellers yngler guppyene noe helt sykt! de største ser ut til å være 2 hanner å den ene har jeg allerede lovet bort til familie men jeg kan nok ikke ha alle sammen etterhvert! får kansje flytte de over i forskjellige kar, men ikke vet jeg!

20L: ENDELIG! har jeg fått tak i 2 dame lyrhale killier! de er utrolig vakker selv om de ikke har de klare fargene å store halene som mannfolkene, men en ser godt at det er killi, munn og hode partiet er kliss likt og de har fine små røde flekker, virkelig lekre! så da er altså de små kardinaltetraene flyttet ut herfra fordi....:

akvaboksen: IS NO MORE! endelig kvitt den! har kjøpt et billig akvarie av Ivar og Tone på hele (ca) 54 liter! herlig! her har altså kampfisken mathias/ bob ( alt etter hvem i familien du spør) flyttet inn, han skal få noen damer etterhvert samt at jeg har en stim på ca 17 karninal tetra, litt lite pumpekraft her så sirkulasjonen er ikke helt optimal men filterbakteriene er nå det så det går fint, kampfisken liker jo uansett stille vann det som var dyrt med dette karet var jo sandsekken jeg måtte kjøpe og plantene, og de 10 ekstra tetraene x) men det går bra når en får en såpass oppgradering

så det er fremdeles bare 110l som tuller seg, sikkert etter min dumskap med å ta ut stikkontakten av pumpen. men det er det slutt på nå! så jeg får se hva som sjer i ukene framover! hadde virkelig hatt lyst at den skulle komme seg, er utrolig kjipt å ha et så stort å flott, ikke minst dyrt(!) akvarie og så kan en ikke ha den følelsen av å ha det gøy å kunne gjøre noe flott med det fordi det bare tuller seg, ting råtner osv, det som er rart er at jeg ikke hat hatt tap av fisker på lenge! de lever nå men nye planter råtner roten, neon andre planter vokser som bare det.. skjønner det ikke jeg.. men testene forrige uke viste nå som sagt ph på ca 7 og 0 nitritt. jaja...

men ellers er de andre karene veldig kjekke å holde på med! spesielt guppy / cory karet, og da killiene, er jo ikke så mye å gjøre med et så lite kar men fiskene i det er så utrolig vakre! å den nye 54 literen er ikke helt ferdig enda så jeg får fikse på den litt senere , med bakgrunn osv
Jaja Anders ,det begynner å komme seg med antall kar nå

Synd du ikke får til 110-literen, men hvis det er på grunn av plantene du føler at det er noe galt ,så kan det jo være at du har feile planter. Ikke alle planter trives i alle kar,det være seg lys,bunnsubstrat mm,,noen trenger ekstra næring og for å trives.

ja det gjør så, men er det som er så rart at de har trivdes godt før så plutselig er de ikke så flotte lengre, vannliljen var jo stor å flott.. den forsvant nesten men nå kommer den opp igjen. har også et slikt" gress" som kryper bortover, det ser it til å trives godt, så mulig det er sanden. jeg kjøpte nemlig noen hurtigvoksende planter å her ser roten ut til å nærmest råtne når jeg setter den i sanden. så er rart dette.. får flytte de til et annet kar så det ikke er helt bortkastede penger hvertfall

har prøvd med slike plantenæringskuler. men det ble bare rot, følte de forurenset mye i vannet, det henter jo jeg flytter å "om møblerer" i karet så de roter jeg jo litt i sanden å da blir det bare masse brun guffe over alt!

men er nå mest opptatt av killiene å guppy/cory karet som sagt det er kjempe kjekt for tiden!
Disse plantekulene har jeg gitt opp også da de forurenset så mye når det ble ommøblert i karene mine(hvilket skjer ganske ofte )

Men tilbake til plantene,dette skjer hos meg og ,de vokser og trives for så plutselig ikke å trives lenger. Da prøver jeg med andre typer planter istedenfor.

Men det er jo veldig greit at det går bra i 64 literen da.
ja, er merkelig dette. men kjøpte nylig masse billig pistia så ser " hårene" på røttene detter av i det store karet, mens i de andre er det nesten ingeenting som detter av, men det kan ha noe med vanngjennomstrømningen å gjøre, har jo 2 pumper i 110literen no. så der er det god surkulasjon, har vurdert gullfisker der istedenfor, da er det nå ikke nødvendig å bytte ut alt interiøret men bar få orden på det som er der
Hei

Har lenge hatt to pumper i vårt vi også og ingen flyteplanter har likt seg der. Men kanskje ikkje så rart når overflata er så urolig.

Du vil ikkje ha Molly av oss da. Dei leiker seg i strømmen dagen lang og ser nesten ut som dei savner den ene pumpen litt.
hehe såpass ja jo har vurdert de også, sitter egentlig å tenker på seilfinne molly, en annen type molly eller gullfisk, men gullfisk står jo trenger 200 liter i fiskebasen, det sjønner jeg når de blir store, men som små går det ann å ha noen i en 110liter mener nå jeg, så kan de heller selges evt når / hvis de blir store! spørsmålet er hvor store er de før de egentlig kunne trengt et nytt kar ? har jo litt lyst å ha de en stund eller noen som er såpass store at jeg kan se de uten å stå kliss oppe i karet.

hvis det blir molly vil jeg nokk ha seilfinne siden de er litt størrelse på siden det først er et 110l vil jeg liksom bruke potensialet, gyppy kan jeg jo ha der men kan også ha de i et mindre kar, om du sjønner
Anders Damm
hehe såpass ja ;) hvis det blir molly vil jeg nokk ha seilfinne siden de er litt størrelse på :) siden det først er et 110l vil jeg liksom bruke potensialet, gyppy kan jeg jo ha der men kan også ha de i et mindre kar, om du sjønner :)


Vi har Et par som er orange og Et par som er både svart, hvit og orange. Vart kjøpt som seilfinne molly på Sartor, men hvem av typene det er veit ikkje eg. Fine fisker, men med 2 damer kvar så blir det ein del småfolk etterhvert
den må liksom ut av karet før den bli såpass :

det har jeg hvertfall skjønt, men tror det ikke går på lite vann men at den faktisk er for brei for å komme ned i karet xD
hehe ja de er jo levendefødere så ungene tyter nok ut ja...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap