A.damm (side 8)

Ja veldig gøy finne ut i ettertid att det popper ut i store mengder

Men slik går det når vi er på dyrebutikken til ulike tider samme dagen her i heimen
lengesiden sist nå!
er litt sen med vannbytter denne uken uff! jeg må virkelig få gjort det snart gått nesten 2 uker nå!

110L jeg vet at lyset står på for lenge, det gjelder egentlig alle karene men det er dette som er verst! så tenkte å intestere i en timer, så jeg slipper å tenke på lyset ellers håper jeg den kommer til å stabilisere seg snart, men så til det evigvarende spørsmålet om hva jeg faktisk skal ha oppi her! gullfisk frister som sagt litt, eller tangakyika eller noe lignende. men jeg aner faktisk ikke enda! jaja time will show.

64L (cory): alt vel som vanlig guppyene vokser til å coryene er som vanlig sky, men jeg slipper nedi en mallepille å da ser jeg de kommer ut hvis jeg står litt på avstand! skulle ikke liksom sterbai være en av de litt mindre sky coryartene? ellers har jeg fått et tilskudd på 10 reker ( har sikkert nevnt det før) og de må virkelig kose seg! KNALL røde! virkelig stilig! så håper jo på rekeyngel også, jo mer jeg driver med dette karet innser jeg at det desverre er lenge før det kommer til å bli tilrettelagt for noe cory lek oppi her,, reker og guppy har helt andre krav til vannverdier enn til cory sine lekskrav som er surt, bløtt og kaldt vann. for øyeblikket er det et sted som er midt i mellom for alle, hvertfall på ph og temperatur, hardheten aner jeg faktisk ikke, har ikke noe å måle med men det ser nå ikke ut til å være noe veldig gale i allefall, når rekene er knallrøde og guppyene yngler i vei ( ikke at det er en stor prestasjon)

20L (killi) : har sett att hannen stadig er etter en hun, ligger seg heeelt inntil å rister/ vrikker hele kroppen, håper dette er lek eller hvertfall forsøk på lek! det hadde vært utrolig gøy! jeg har egentlig ikke lagt til rette for noe men hvis det hadde skjedd av seg selv hadde det vært kjempe morro!

har forresten også sett at de har bl.a klovnekilli og ( tror jeg) nigeria killi, eller en annen slags killi hvertfall på sentrum zoo på Galleriet i bergen * silke silke* haha! jeg har desverre ingen steder å ha de så får bli me den jeg har nå foreløpig

54L ( nye): gikk i dag til innkjøp av 3 unge ancistrus, mellom 4-6 cm. håper disse vokser til etterhvert har også festet på bakgrunn ( tapet på sort A3 ark). jeg har også kjøpt meg 2 små røtter, som jeg skal plassere opp mot hverandre så de lager en slags bue, skal prøve og få et bilde av dette når det er ferdig.
røttene ligger nå i en bøtte vann så de får trukket litt inn, ser jo at vennet blir veldig brukt selv om jeg har skyllt å skrubbet på de, så vurderer å koke de så jeg for ut litt av den skiten/ jorden som er der) vil ikke ha helt brunt vann etter 2 dager. men nå får de ligge over natten så får jeg se hva som skjer må også få skaffet meg noen mallehuler, men har lyst på noen billige eller lage selv gratis eller next to nothing kostnad. ( har laget tråd i forumet, om det er noen som har noe ideer) så nå huser altså dette karet 1 kampfisk hann, 3 små ancistrus, 15-16 kardinal tetra og 1-2 neontetra ( som var gjennværende fra en stim neontetra jeg hadde for leeengesiden)

Deette karet er heller ikke i vater og det er ikke akkurat det lureste jeg har satte den på, det en 2 hyller på hjul og akvariet hviler på begge to! så er ikke vann helt til tops når jeg ser det ikke er i vater, en annen grunn til at det ikke er helt opp er at jeg har jo slikt dumt skråtak på rommet mitt, derfor er det faktisk ganske praktisk å trille hele akvariet litt ut fra veggen når jeg skal "rote" oppe i der å da er det greik at det ikke er smekkfult med vann slik at det ikke skvulper over. men må se til å få et ordentlig bord på dette snart! men da må jeg jo tømme hele greien igjen.. kjempekjekt!!:P

jaja stor update for denne gang! får se om jeg ikke helelr kan ta litt mindre updates litt oftere x) hehe

Anders
yess da har røttene og malle hulene kommet i har laget en DIY tråd på hvordan jeg mekket mallehulene den finner du her :. med bilder og alt! selv om noen av de ble så som så.
da bærer det til sykehuset for min del og til kjæresten min som ligger på oppvåkning etter en øyeopperasjon.

hepp hepp!
Anders
i dag har jeg gitt en liten overhaling til 110L med algeskraping og vannbytte og litt av hvert har også kjøpt timer til dette så nå skal jeg endelig klare å kontrolere lysmengden

var hos sølvi i dag og slo av en prat det er jo alltid kjempekoselig mase akvarie og hundesnakk og ellers litt om løst å fast kjekt det gikk også med meg hjem 5 ancistrus yngel som nå ligger å koser seg i 54 literen min!

i morra står 20 og 64 literen for tur, vannbytter i begge, litt algeskraping og andematen skal ut av 64L! er virkelig tidskrevende ettersom jeg tar det med hoven, og da er det en kunst å la vær å få med guppy yngelen som ligger i overflaten samtidig! jaja tolmodighet er en dyd :P hehe

men nå kaller virkelig sengen! skal bli digg!
huff! i går fant jeg 4 av de søte små ancistrusene jeg fikk av Sølvi døde aner ikke hvorfor! men tok utav mallehulene å skiftet vann ( selv om det hadde vært vannbytte for 2 dager siden når de kom). de andre 4 som er der lever fremdeles i beste velgående ser det ut som.

jeg tok utav de hjemmelagde mallehulene, selv om jeg egentlig tviler på at det var det som gjorde det. men det er vel best å være på den sikre siden

ellers går ting greit, har kjøpt røde mygglarver så alle liker jo det! slurper det i seg på null komma svish

bare veldig leit med de ancistrusene, ikke noe kjekt jaja har nå 4 igjen enda.

i 20 literen er det gøy å følge med killiene " rister" løs å det blir spennende å se om det blir noe yngel
Uffda det var jo leit da Anders
Tror du gjorde rett i å ta ut av mallehulene just in case .Men små maller er jo veldig var for temperaturforandriner og vannverdier.Så det skal ikke alltid så mye til før de går dukken
Håpe de andre klarer seg i allefall.
ja sant det. de fikk godt over en time tilvenning. er litt greit sånn, bare putter en klesklype på kanten og går å gjør noe annet, så tar ejg vann i av å til. så sjønner ikke helt hvorfor det gikk som det gjorde, men var jo utrolig kjipt
Det er nok det

Har du forresten de 2 Adolfoiene ennå ,iså fall hva kunne du tenke deg å selge de for ?
de kan du bare få av meg du hvis jeg får en sterbai eller to når de ungdommene dine blir litt større
hehe, den er god! jobber du i morra? jeg kan godt komme med med de på ettermiddag / kveld, jobber til halv 5
Jeg begynner kl. 16.00,men regner med du ikke får de med deg i dag med så seint svar.
nei nå var det på tide med en oppdatering, grunnen til at det har vært såpass stille er at det har egentlig ikke skjedd noe spesielt!

har nå tatt en 5 dagers tur på fjellet og mistet bare en fisk i 110L når jeg var vekke. det er da tålelige tap. så driver jeg nå å forer å suller litt rundomkring største som har skjedd er vel at jeg har fått timere på alle lysene så nå står de på fra 12 til 22. 10 timer altså.
de to Adolfoiene mine flyttet også ned til Sølvi forrige uke så skal jeg få noen Sterbai en annen gang når de blir litt større og flytteklare

ellers går det i jobb, data og litt diverse. skal på fjellet denne helgen også fredag-søndag så det er alltids deilig


så er bare å mase hvis noen lurer på ting, jeg er nå egentlig på forumet daglig, er bare litt giddalaus av meg X) hehe! så på akvarister
jess da var en helg på hytten vel gjennomført å det var jammen deilig

så var det rett hjem til 110L her har jeg nå altså skiftet sanden - til fin biltema sand, får bare se hvordan det går om den blir for tettpakket eller hvordan det nå blir. jeg har akkurat fått oppi all sanden å selv om jeg skyllte den litt var det veldig mye støv. så venter litt til det legger seg før jeg tar oppi plantene å fiskene igjen.

jeg har nemlig en misstanke om at det er den fargede sanden som gjør at fisker dør, også i 54L har jeg må mistet alle ancistrusene, jeg finner de hvertfall ikke igjen...

har lest litt på forumene og mange som ikke anbefaler farget sand fordi dette kan være skadelig. så nå har jeg hvertfall fått byttet i 110L så skal jeg ta 54L i morra eller en annen dag. blir litt sent nå.

så nå venter jeg i spenning på at det skal roe seg litt slik at jeg får satt fiskene til tilvenning og plantet plantene igjen
har du sandsnegler?
Hvis ikke kan det bygge seg opp skadelige gasser i sanden når ting råtner.

Lykke til
Håper det går bedre nå da du har skiftet over til sand .
Du får gi beskjed når du vil ha Sterbaiene
sandsnegler har jeg ikke men da hadde det vært en ide å skaffe ja. tenker at jeg kan evt blande i med den grove hvis den fine blir for fin.

vi får snakkes med de sterbaiene hehe skal jobbe hver dag denne uken så kansje en ettermiddag passer?
Anders Damm
sandsnegler har jeg ikke men da hadde det vært en ide å skaffe ja. tenker at jeg kan evt blande i med den grove hvis den fine blir for fin.


Er du i sentrum en dag så ta turen innom så skal du få noen gratis.
tror jeg utsetter sandsneglene litt å ser hva som skjer først, har ikke fullt så tykt sandlag så regner med dette går bra. jeg driver jo alltid å roter oppi der uansett, hehe her er hva som har skjedd siden forrige gang:

110L: har skiftet ut all sanden til den fine biltema sanden, kan hende den pakker seg for tett men det får vi se på med tiden. kan evt kjøpe en litt grovere å blande de. har luket planter med hard hånd ( var mye alger på de) så nå trenger jeg noen nye. vannbyttene har vært litt sene de siste par gangene + for mye lys, da skjer jo slikt.

jeg ble hvertfall VELDIG fornøyd med hvordan sanden ser ut! synes det ble veldig fint!

jeg mistet jo en gurami når jeg var på fjellet i 5 dager, men hadde mistanke om at denne kom til å stryke med snart, var liksom veldig slapp og spiste lite osv. så her er det nå 1 gurami igjen, og 11 danio frankei. jeg kjøpte også 2 små scalarer, klarte ikke motstå fristelsen mer! jeg vet jo disse skal ha mye større plass enn 110L. men jeg tenker som så at når de er så små som de er nå, da går det greit. så kan jeg heller gi de bort / selge de hvis de blir for store

64L: pent lite er endret, bare litt vannbytter og som tidligere nevnt er adolfoiene flyttet til Sølvi

54L: her har jeg også skiftet sand ble fint her også men en enda tydeligere i 110L pga kraftigere lys.
her har jeg nå 17-ish kardinal tetra, 1 kampfisk og 9 nyinnkjøpte cory aeneus, virkelig søte disse! tenkte å heller begynne med en billigere cory før jeg putter en art i hvert kar er jo ikke helt sikker på om cory er min greie en da eller om jeg bør satse på en annen type fisk trenger sikkert litt mer planter her også selv om det ikke var alger her, bare litt tynt med planter fra før

20L: ser ikke at hannkillien følger så mye etter hunnene lengre, men liker virkelig dette karet! det er blir jo gjerne litt fort alger men er lett å holde, samt at alle planter vokser bra. det er kansje litt kraftig strøm i karet så må se om jeg kan justere den ned noe og lage noe matter og slikt hadde vært utrolig gøy å få de i lek! men det får bli natur metoden på eventuelle yngel, jeg har ikke noe reservested å ha de!

dett var dett for nå

anders


da har jeg hatt en liten kveldsøkt i alle karene, litt vannbytter flytting av planter og diverse. gav jo mine to adolfoier til Sølvi mot at jeg skulle få Sterbai av henne, men jeg fikk jo 3! Tusen takk for det Sølvi hehe du er grei sånn!

nå har de nettop sluppet oppi tanken 3 søte små Sterbai! finnes det noe søtere? ( muligens sjøhester men det er noe annet) har også byttet pumpen /filteret i 20L med killiene til en som er litt mindre, sliik at de slipper å måtte gjemme seg i plantene for å ikke bli tatt av strømmen, ettersom killien liker litt roligere vann. så nå er allt bare fryd å gammen!

har jo en rot med masse mose på, synes den er blitt litt vel stor! men vil jo ha litt mose på den, er det bare å klippe "tuppene" på mosen å beskjære den ned eller vil dette ødelegge den?

får se om jeg får oppdatert med bilder i kveld eller i morgen har jo forandret seg masse hos meg nå!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap