A.damm (side 9)


Bare hyggelig Anders
Små Sterbaier er utrolig søte ja ,runde og gode .

Ang. mosen så er det bare å frisere ivei he he ,blir finere etter en liten stund synes jeg da.

Gleder meg til å se oppdaterte bilder .
jah, da gikk altså batteriet på kameraet tomt når jeg prøvde å ta biler på torsdag, og i dag orket jeg rett å slett ikke. har hatt en daffekveld trengs det også så får se i morra eller søndag men de kommer nok en gang ;D hehe

ellers har jeg gått til innkjøp av et lite plastkar, og tenkte å skaffe en brusesten slik at jeg med tiden kan prøve meg på oppdrett på lyrhalekilliene. hadde vært gøy å prøve noe som er litt krevende mht tilrettelegging osv, å ikke bare guppyer som pumper ut unger rett som det er så da har jeg hvertfall litt utstyr liggende hvis jeg vil prøve noe slike eller noe annet oppdrett for den saks skyld
som vanlig er bildene av den kvalitet at de kunne vært malt av en blind person.. men en får nå ideen av hvordan det ser ut hos meg, sånn nesten hvertfall...

kan noen PLEASE lære meg å ta bilder? har prøvd med både digitalt å speilreflaks på alle instillinger,, blir bare utskarpt eller blitz eller annet faenskap... anyways her er noen bilder:

1 Killikaret mitt, håper på yngel snart, på bildet ser du også min mopp, hvertfal utifra hva jeg fant på google så da får vi håpe jeg har gjort det riktig. ( dette ble kveldens beste bilde så det er all downhill from here :P )

2 roten med mose på begynner å ta litt overhånd, er liksom bare det jeg ville vise med dette karet, jeg klarer rett å slett ikke å få noe ordentlige bilder.. så det blir bare til å vise hvordan det så ut, var før vannbytte da. så skal jeg klippe litt ned på mosen til uken, så det blir "før" bildet :P

3 her er 110L med sandbunn synes det ble bra! er litt tomt oppi her men det håper jeg å endre på snart
her er noen bilder av 54L med ny sandbunn og C aeneus fikk ikke noe bra biler av enkeltfiskene men en ser de nå innimellom også her er det litt tomt synes jeg men det kommer til å vokse til etterhvert

1 -54L
2 -54L
3 - killiene igjen, ble ikke bra men fisken var nå hvertfall i fokus å ikke en orange flekk, hannen i forgrunnen og en ser også en hun i bakgrunnen.
jeg tror jeg har kommet til en konklusjon. jeg vil satse mer på killis!

men vet ikke helt om det er praktisk gjennomførbart. jeg har jo 1 kar til de, men om jeg skal ha flere trenger jeg flere små kar, så hvor de skal være vet jeg ikke. men jeg har nå ikvertfall bestemt meg for at det er noe jeg kunne tenke meg å satse på. så får vi ta tiden til hjelp å se om jeg klarer dette, klovne killli og nigeriakilli er allerede på ønskelisten å har vært det lenge. men jeg kunne trengt 2x 20 litere til for å ha trioene i ( 1 hver til lyrhale, klovne og nigeria) så er det jo evt ynglekar ( har et på lur av plastikk) ettersom jeg allerede har tenkt litt på dette.

så er det plass. hvor i al verden skal jeg ha dette! hehe jeg får smiske litt å høre om jeg kan utvide litt til loftstuen. hvis jeg får ta 54L ut der har jeg plass til 2 små kar der den står nå. men tviler egentlig på det.. DUMME skråtak! er så ufattelig irriterende å ikke kunne ha ting inntil veggene!

men nå har jeg bestemt meg! så får vi se om jeg klarer å gjennomføre dette etterhvert
Det høres jo spennende ut dette med Killiene ,så håper du får anledning til å sette opp noen små kar.

Synes ellers at bildene var bra jeg,skjønner ikke hva du syter for
Å ta bilder av hele kar synes jeg og er vanskelig ,lettere å ta nærbilder .

Karene ser fine ut og ,tror 110 literen blir veldig fin når plantene får grodd seg litt til.
hehe jo takk for det sølvi men av si da 50 bilder er disse 6 ok.. :P her er et eksempel på hva normalen pleier å ligge på


osv osv :P

hehe men men det er vel en øvelses sak... jeg håper da jeg blir flinkere etterhvert. ser jeg håper jo jeg klarer å få lyrhalene mine i lek, jeg ser jo at hannen ofte er bortpå en av hunnene å forsøker men vet ikke om hun har egg eller ei.. jaja hvis de har lagt noe dukker det vel opp noen småtroll etterhvert så får jeg ta de over. jeg kan hvertfall ikke se noe egg enda. men vet jo ikke helt hva jeg ser etter, hehe.
JIPPI!!! fikk lov etter noen søte små blikk og "pleeeaaase" med stoooore øyne å sette opp ynglekar! så har jeg vært en en intens jakt etter killi egg, har bare funnet 3 stk tror jeg. har jo aldri sett et før! aner liksom ikke helt hva jeg ser etter! men etter det jeg har lest på nett er de små og forholdsvis gjennomsiktige, så fant nå noe som minnet, grus var det nå hvertfall ikke. jeg tok også begge moppene jeg har laget oppi ynglekaret i tilfelle det er egg på de. jeg er jo selvfølgelig så smart at jeg lagde de av hvitt garn. det tenkte jeg ikke på. det skulle jo vært en farge på det så jeg hadde klart å se eggene. for gjennomsiktig på hvitt er ganske vanskelig uansett hvor bra lys en har.

men håper da de jeg har er brfruktet og at det gjemmer seg noe i moppen, så får jeg kjøpe et farget garn i morra å prøve å lage en mopp av det. blir gjerne litt lettere å se om det er egg på den da. kameraet er tomt på strøm så jeg får ikke tatt bilder nå. ikke at det er tid uansett.

så de kommer vel heller i morra er ikke varmekolbe der foreløpig, må se hvordan temperaturen arter seg utover de neste dagene. jeg har jo ikke behov for varmekolbe i noen av de andre karene. men siden dette ynglekaret nå står på loftstuen får vi se om det blir det der. sirkulasjonen er ikke annet en en brusesten ( og derfor var det like greit at den sto i et rom vedsidenav. ettersom luftpumpen durer noe voldsomt i forhold til en vannpumpe - skal den det egentlig?)

Blir spennende dette her Anders ,om det blir noen killi-yngel hos deg .
Enkelte luftpumper bråker fælt og andre ganske lydløse ,kommer an på hvilken type du har.
Men du kan prøve å legge noe under så den ikke dirrer mot bordplaten eller hva det den står på.Sitteunderlag fungerer veldig bra ,men du finner sikkert ett eller annet om du ikke har akkurat dette.
jess, det har ikke skjedd så veldig mye her i det siste. bare vann bytte, litt frisering av en mose som hadde grodd seg KJEMP svær og litt romstering

fikk tak i litt ferskvannstang fra Sølvi så den er bundet til en rot i 64L. og jeg brukte litt av mosen som jeg friserte i killikaret og litt til å binde opp på roten i 110L.

jeg har mistet 2 Aeneuser siden jeg fikk de så jeg har nå 7 stk. men de var visst ikke helt i toppform når jeg kjøpte de, ejg følte mest for å redde de kan man si, det var allerede 3 døde i karet og 1 som bare lå på siden og hikstet en skjelden gang, de 9 jeg fikk med meg var de siste i live desverre. menmen jeg får se om jeg finenr de et annet sted også det er jo en billig cory art som passer bra for meg. forskjellige coryer er selvfølgelig stilig, men når jeg ikke er HEEELT cory frelst så er det en cory som funker bra og passer til budsjettet

håper jeg kan komme på akvariemøtet i kveld! vet ikke helt om jeg har bil osv.
Micropoecilia parae
i går var jeg på galleriet å så egentlig etter killifisk, for der har jeg sett både klovne og nigeria killi før. - og disse står jo høyt på ønskelisten min, når de ikke hadde det falt jeg selvfølgelig for en annen fisk ( det er litt farlig å gå å se slik!) Micropoecilia parae. de er UTROLIG vakre, og min fasinasjon for levendefødere ble jo trigget. dette er jo også en fisk som er litt vanskeligere enn guppy, som bare pumper ut unger uavhengig av omtrent alt av vannverdier, bare det ikke koker eller er is i akvariet...

så nå har jeg gjort litt romsteringer:

110l: her har alle beboerene flyttet ut! de resterende 9 Danio frankei tok jeg med på møtet i bergen akvarieklubb, hvor de gikk for en MEGET billig penge, litt skuff men det var jo egentlig bare for å bli kvitt de, så det går greit, var nå en som fikk et virkelig kupp de 2 scalarene jeg kjøpte for en liten stund siden samt den resterende guramien ble nettop hentet og også de gikk for en billig penge. det var også mest for å bli kvitt de. det var jo litt dumt å kjøpe de salarene men " de var så fine der å da" haha.

her har nemlig alle kardinal/neontetraene og alle guppyene flyttet inn, da måtte jeg kvitte meg med rovfiskene.

64L: alle guppyene har flyttet ut, og inn i 110L. det er derimot flyttet inn 4 stk Micropoecilia parae "tiger" ( se bilder) samt C.Sterbaiene er der enda. Micropoecilia parae er jo en "microguppy" men de er litt vanskeligere enn vanlig guppy. det vil jeg gjerne bryne meg på. de var jo skamdyre! ( 300kr for 4 fisk!) men hvis jeg får de til å de får yngel og trives er det vel verdt det i mine øyne. men guppy ble litt i letteste laget ettersom de bare pumper ut unger i hytt å pine.

54L: her har alle neon / kardinal tetraene flyttet ut og over i 110L heg hadde jeg tenkt å ha noe killifisker, blir sikkert nigeriakilli. kampfiskem mathias er her også, men han kan jo få komme over i 110L når jeg får tak i killiene. selv om de han vøre hissige mot guppy har jeg ingen voksne hanner og ettersom det ikke er så mange og det er så stor plass ser jeg ikke på det som noe problem, så 110L blir da selskapskaret, hvor ingenting er lagt til rette for oppdrett eller lignende.
C.aeneusene er fremdeles her, de er 11stk. jeg har lest meg fram til at cory og killi ikke burde være noe problem å ha sammen, de krever begge lav ph, gh og ganske lik temperatur. trenger bare litt mer planter jeg så blir dette bra om det er noen andre som har erfaringer på dette er det bare å si ifra, tips og kontruktiv kritikk mottas med takk

20L: her er det ikke skjedd noe spesielt, har tatt utav moppene og de er i ynglekaret for øyeblikket, men burde vel laget en nye en for jeg ser at de leker da til stadighet. utrolig vakre fisker!! går å håper å håper!

yngletanken: ja, som sagt håper å håper! venter første klekking tidligst tirsdag, men er ikke så lett å finne igjen eggene, burde vel kansje ikke tatt sand på bunnen, men tenkte at noe må de nå ha... men igjen blir det jo mye vanskeligere å få øye på både egg å yngel hvis de kommer... klarer bare å se 1 eller 2 egg. men ser ikke noe øye i de som det burde vært, håper ikke jeg har sett på de under for sterkt lys, det kunne visst skade de. men på en annen side er de ikke hvite heller da, ( som ubefruktede egg blir ca 4 dager etter egglegging) så jeg krysser fingre og tær og det som ellers kan kryses!

oooog det er pretty much det som ahr skjedd her i det siste 110L blir finn nå med litt mindre fisk og mere planter og slikt legger ved noen bilder av mine Micropoecilia parae! som alltid er det jo meg å bilder da.. menmen en ser de nå hvertfall, sånn litt
nå har jeg tatt vannbytter og litt bilder!

ser foreløpig ikke noe killiyngel og det er egentlig likegreit, for jeg kom på at jeg har jo ikke noe yngelfor! så har prøvd å kickstarte en gammel microorm kultur,, det både så ut som og luktet som noe grusomt av en annen verden men jeg holdt meg for nesen og sto på. og da selvfølgelig hev det som var igjen av gammelt. jeg klarer ikke se noe særlig med egg på moppene, for jeg kan jo ikke ha for sterkt lys på de stakkars små fiskene. men jeg har konstatert at jeg har HVERTFALL 1 egg som er befruktet med 100% sikkerhet! så 2 små øyne inni det! så en yngel håper jeg hvertfall å få klekking på og få prøve å fore den opp! er spennende dette her! men siden eggene ligger en god stund før de klekker er det en tålmodighetsspill! det er jeg ikke særlig god på! må jo bort hver gang jeg går forbi og se :P hehe

men bilder ja! fikk låne mine kjære sitt speilreflekskamera! det var andre boller ja! denne ganger skal jeg ikke klage over bildene for fikk faktisk noen ganske bra bilder! så nå blir det en del " tomme" innlegg med bare bilder på, for jeg kan jo bare legge ut 3 og 3 :P enjoy! litt blitz å slikt på noen av de men fikk nå hvertfall noen fiker i fokus sånn innimellom!

1. C.Sterbai

2. foringstid C.Sterbai! må ta en kjep bilde før de flykter når de merker at jeg er for nære karet...

3. ... fordi sekunder etter bildet er tatt er alle borte!og innunder roten igjen
1. micropoecilia parae (hanne) og noen C.Sterbai i bakgrunnen

2. ikke helt kvalitet men for å vise: til venskte en av C.Sterbai ungdommene jeg fikk av sølvi

3. micropoecilia parae ( hun), som er ganske så mett.
1. 54L foringstid!

2. C. aeneus

3. C. Aeneus
1. 54L: roten med ferskvannstang. (-forresten Sølvi, om du leser dette; hvor lang tid tar det før tangen fester seg? ser at tråden har begynt å løsne og lurer på om det er nødvendlig å feste på nytt eller om den kan ha fått et lite grep selv.)

2. 110L overblikk

3. 110L rot med mose på
1. 110L noen steiner

2. Lyrhalekilli ( hunn)

3. lyrhalekilli (hann)
1. oversiktsbilde i 19L.

2. enda en av hannen flott fisk!

dett var dett for denne gang! håper folk vil like bildene kommer på nå at jeg har glemt å ta bilde av oppsettet mitt med yngletanken med det får vi ta en annen dag. bare fordi jeg er giddalaus og ikke orker å begynne på det nå!
Anders Damm
1. 54L: roten med ferskvannstang. (-forresten Sølvi, om du leser dette; hvor lang tid tar det før tangen fester seg? ser at tråden har begynt å løsne og lurer på om det er nødvendlig å feste på nytt eller om den kan ha fått et lite grep selv.) 2. 110L overblikk 3. 110L rot med mose på



Tangen bruker nok litt tid på å feste seg ,så du må gjerne feste den litt til. Dvs. hvis den ikke fyker rundt om kring i karet ,da trenger du ikke gjøre noe.
Skjønner ikke helt at tråden skal ha løsnet ,har du ikke bundet den stramt nok kanskje?
Husk ellers på når du bruker tråd eller annet å binde fast med,at det ikke må være små åpninger som fisk kan sette seg fast i

Kjempeflott den lyrhalekilli -hannen din ,nydelige farger .
Regner med du oppdaterer ang. Killi-eggene og klekking ,spennende
fremdeles ingen killi yngel, jaja jeg får vel bare vente å se

jeg å kjæresten var på dyrebutikken i dag og jeg var på utkikk etter noen nigeria eller klovnekilli. det hadde de ikke inne men det endte forsåvidt med at jeg kjøpte en fin Sterbai til, som supplement til de jeg allerede har, for denne var grei størrelse på, ser nå som den er oppi karet at den er sikkert nesten dobbelt så stor som de jeg hadde fra før, og ungdommene jeg fikk av Sølvi ser ut som miniatyrer vedsiden av x) hehe

i tilleg kom det et nytt tilskudd i 110L . en søt liten gullfisk, jeg vet at disse blir store men den sorg den tid, eller noe i den duren. det var Mari ( kjæresten) som hadde lsyt på den, så når hun først viste interesse var det like greit å gå med på det har jo lurt litt på gullfisk før også så jeg var ikke sånn veldig vanskelig å be... hehe ikke at jeg er det til vanlig heller da.

så to nye fisker ble det altså i dag så får vi se om det blir noe killi på meg ved en senere anledning
JJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

så en liten killiyngel i yngleboksen i ste!!!! yay! da har jeg altså fått en å så begynner den vanskelige biten. hehe. hvordan skal jeg klare å fore denne opp nå da? jeg har litt microorm og slikt, tok også en rød myglarve eller to oppi om den vil bort å bite litt på de. håper virkelig denne nå klarer seg å spise seg opp og overlever! kjempespennende!!!!!! og kjempeglad!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap