Begynne på nytt etter en ulykke..

Bak historien: Jeg bor ved der de bygger ny E6 nordover. En kveld smalt det så en sku tro det var krig.. Den natten våknet jeg av at vannet begynte å renne, og spratt opp og frem med bøtter og håndkler, og styre og ordne, i halv ørska..

Driver bare med snegler, så gikk greit å "redde" dem over i bøtter og spann..

Fikk så låne en 60 liter der jeg kjøpte det som sprakk..

Så nå står det i den 60 literen, med; sandsnegler, damsnegler, skivesnegler, eplesnegler. Den er full av eple egg, og egg fra damsnegler, og unger fra alle samme i alle størrelser.. (Eple har lagt 100 vis av egg, så KRYR av dem nedi der..)

Så det er litt vanskelig å flytte de over for å si det mildt.



Problemet nå: Jeg har nå kjøpt ett nytt kar. Fikk ikke tak i så lite som 35 liter. Men fikk tak i ett på 45 liter, som hadde samme mål nesten, slik at jeg kan bruke varmekolben jeg har, pluss at jeg kan bruke armaturen jeg har.. Men pumpa blir for liten..

Så for å flytte over, må jeg pent ha 2 kar i drift..




Her er det jeg lurer på:
Nå skal jeg starte det nye karet..

Jeg har kjøpt ny sand. (Rådasand 0,8 cm - 1,2 cm .. )
Skal kjøpe; fluval U2 pumpe, og en billig varmekolbe.

Lukter vondt av 60 literen. Så vil ikke ta noe fra det over i det ny oppstartede. bare røttene, 1 plante, og sneglene så klart..


Så da lurer jeg på fremgangsmåten..



Sånn jeg har tenkt å gjøre det:


Vaske sanden, putte det i karet.. Kjøpe pumpe og kolbe..

Fylle vann i karet, sette i pumpe og kolbe.. Og så la det stå..


Føst: Er dette rett metode?
Og for det andre: Hvor lenge må det stå før jeg kan begynne å flytte over sneglene?
Og sist: Kan jeg flytte den ene planta jeg har over med en gang? Og eventuelt noen røtter? (Umulig å få de renset for snegler uten å skade de, men de er jo super små, så noen blir jo med om jeg flytter ei rot over, uansett..)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap