Hvilken fisker og dyr kan jeg ha samen med rubingurami

Hei. Jeg lurer på hvilken fisker og dyr jeg kan ha samen med Rubingurami.
Har veldig lyst på Rød Mnagrovekrabbe, går det? Og hvilken andre fisker og dyr kan gå? Akvarie er 65l.
Rød mangrovekrabbe skal ha en landdel i tillegg til vanndel, og er kjent for å kunne ta fisk om natta, så den tanken ville jeg lagt fra meg.

Jeg ville satset på å ha fisker fra samme verdensdel, siden de ofte går bedre sammen.
Kuhliiål hadde vært en ypperlig bunnfisk.
Ville valgt en liten barbe-art som fisk i midtre/øverste vannlaget. Ikke så liten at de får plass i munnen til guramiene

Kan jeg ha pansermaller,dvergbotia og sebrafisk?
Eskil Skjellanger
Kan jeg ha pansermaller,dvergbotia og sebrafisk?


Høres bra ut. Bare husk på at sebrafisk kan være finnenappere, så det er best at de er litt flere for da er de mer interressert i hverandre.
Tror 2 stk guramier, ca. 7 stk pansermaller (spørs hvilken art og størrelsen på disse), 7-10 stk dvergbotia, og 7-10 sebrafisk hadde passet bra.
Men selvfølgelig så burde pumpa/filteret til akvariet passe til belastningene.

Hadde du tenkt å ha noen algespiser?
ja jeg hadde tenkt og ha noen algespisere. Hvilken inreding og substrat bør jeg ha?
Ancistrus er jo en flott algespiser.
Når det gjelder bunnlaget så er det slik at ikke alle fisk trives med grus, men alle trives med sand. Så sand er det beste alternativet. Spesielt til Corydoras.
På Biltema så selger de billig sand som er beregnet til akvarium. De fleste inne på forumet bruker sanden derfra (meg inkludert). Her finner du sanda.
Når man har sand er det greit å ha sandsnegler også. Disse vil fungere som meitemarken fungerer i naturen, altså lufte sanden, og dra ned dritt fra fiskene som fungerer som næring til plantene.
Hva bør akavariet inredes med?
Dvergbotia liker huler å gjemme seg i så noen steder di kan gjemme seg inni eller under er perfekt.
Cory liker å ha ei rot å gjemme seg under eller bak, slik at de ikke føler seg truet.
Ancistrus liker små huler som de kan bo i. De liker spesielt skiferhuler, noe som mange selger her inne på Rubrikk.
Ellers så liker jo alle disse fiskene masse planter, spesielt Guramiene, slik at de kan drive å svømme rundt blant disse. Flyteplanter er veldig bra å ha for Guramier.
Sand er et must for corydoras og botia siden de siler sand gjennom gjellene for å finne mat. Og det er utrolig kult å se på
Snart skal jeg kjøpe fisker. Fiskene i Zooforhandleren nermest meg har følgene arter:
Molly
Regnbuefisk
l144
Ancitrus
Sebrafisk
Rød sebrafisk
Praktbarbe
Diverse tetraer
Værål
Pansermaller
otto
Scalare
platy
sverdrager
blind hulefisk
guppy

De fleste dyrebutikker kan bestille inn fisker som du vil ha.
Spesielt Tropehagen-zoo. De er en stor kjede og bestiller inn varer hver andre uke. De bestiller fisker fra Imazo. Her er fiskelisten til Imazo. Finn de fiskene du vil ha fra fiskelisten, og dra så til Tropehagen å få de til å bestille inn

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap