Plantevalg

Tenkte å sette opp et 180 liters rio kar med mange huler og steinformasjoner langs hele bakdelen av karet.
Spørsmålet er bare: Hvilke planter skal jeg ha?

Jeg vet jeg skal ha Anubias barteri. nana, E. Amazonicus og Javabregne. Har lovi meg sjælv at cabomba-arter skal jeg aldri ha igjen, så det er uaktuelt.
jeg syntes personlig Hemianthus callitrichoides "Cuba" er fin
Må bare spørre; Hvorfor skal du aldri ha cabomba igjen? Hva er galt med dem? Har akkurat bestilt noen, fordi jeg synes de er fine, så nå lurer jeg???
Syns de er vansklige å få til, corydorasene graver dem opp hele ti'a og spesielt fordi de "røyter" så utrolig mye!
Limnophila sessiliflora er en litt grovere variant, fortsatt dryss men ikke så til de grader som med Cabombaen. Der finnes mye gøyal Hygrophila blant stengelplantene, og Ludwigia vokser fort. Hvis man først får den igang, er Shinnersia rivularis en flott arbeidshest som vokser voldsomt og holder koll på nitraten...

Av "substrat-spiserne" er Cryptocoryne en favoritt, de er flotte som kontrast til alt det grønne, og tåler fisk som er "harde i klypa". Man kan bli litt trist med en gang, fordi de ser ut som om de visner i enda større grad enn mange andre, men da er det bare å glede seg! Nytt og spennende kommer...
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap