Død gravid guppy

På morgonen i dag var alle fiskene mine heilt fine, eg har 5 sebrafisk og 3 guppy.
Da eg skulle sjå på dei på kvelden låg den kjempe kjukke gravide guppyen død på bunnen. Kva er grunnen?
Hva er vannverdiene dine? Hvor lenge side. Er det du startet opp?

Sikker på at guppien var gravid og ikke bare kjukk/syk. Lett og se om den har en svart prikk bak ved buken. ( har tatt feil av dette sjøl)
Hvis vannverdiene er som de skal kan det være foret. Vi mistet noen små levendefødere før vi lærte at de ikke må få for mye proteiner, noe våre antagelig fikk fordi de var harde på malletablettene. Med for kraftig kost blir yngelen for stor, og de kan slite seg ihjel under fødsel. Men som sagt over, vannverdiene er det første man tenker på. Uansett er ikke et vannskift noe å nøle med når man har hatt dødsfall i akvariet!

Sikker på at guppien var gravid og ikke bare kjukk/syk.


Ja, eg sjekket den etterpå og den hadde barn i magen!
Hva er vannverdiene dine? Hvor lenge side. Er det du startet opp?

Eg er helt nybegynner og har ikkje sjekket vannverdier, korles gjør eg det?
fisken døde i går da eg hadde hatt den i ei uke.
Eg hadde vann i akveriet ei uke før eg hadde fisken oppi.
Hvis karet ditt har vært i drift i to uker er det nok nitritt forgitning det dreier seg om.

Les disse artiklene Oppstart av akvarium og Vannverdier
Kjæledyr er foreldrene/foresatte sitt hovedansvar, ifølge dyrevelferdsloven, når du er under 16 år.
Så hvis du ikke skjønner dette med oppsett og vannverdier så er det foreldrenes ansvar å lese seg opp på dette å legge forholdene til rette for fiskene.


"Butikkguppy" er ofte framavlet og utsatt for en del kryssninger og innavl. Disse kan være skjøre og det hender at de ikke klarer og føde med det resultatet at de dør.
kine, synes faktisk du virket litt småfrekk? Mulig jeg tar feil, men slik virket det på meg. mulig foreldrene heller ikke viste dette. Er ikke altid dyrebutikkene forteller sånt når man kjøper karr. Jeg foreksempel. Kjøpte karr til min sønn. Vi fikk ingen beskjed om noen ting. Fylte på vann og fisk, og kjøpte for. Det var det. Viste ikk at akvaforum fantes enang.så fikk ikke vite om måling osv. Heldigvis døde ingen fisk merkelig nok. Har faktisk kun fått greie på alt med måling og sånt siste tiden når jeg fant akvaforum.
fiskemilla
kine, synes faktisk du virket litt småfrekk? Mulig jeg tar feil, men slik virket det på meg. mulig foreldrene heller ikke viste dette. Er ikke altid dyrebutikkene forteller sånt når man kjøper karr. Jeg foreksempel. Kjøpte karr til min sønn. Vi fikk ingen beskjed om noen ting. Fylte på vann og fisk, og kjøpte for. Det var det. Viste ikk at akvaforum fantes enang.så fikk ikke vite om måling osv. Heldigvis døde ingen fisk merkelig nok. Har faktisk kun fått greie på alt med måling og sånt siste tiden når jeg fant akvaforum.


Skulle ikke være frekk. Ville bare opplyse om at hvis trådstarter ikke forstod det som sto i linkene om oppsett av akvarium, og vannverdier, så kunne han få foreldrene til å forklare eller ta kontakt med dyrebutikken, siden det er foreldrenes hovedansvar. Er ikke alltid like enkelt for personer å skjønne nitrogensyklusen, og masse kjemiske betegnelser

Vet at det nesten alltid er dårlig info fra dyrebutikkene, men er også kjøpers ansvar å lese seg opp om dyret før man kjøper.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap