Grus fra bekk

Går det ann å ta grus eller sand fra ein bekk, koke det og bruke det i akvariet?
Eventuelt vist det går ann, trenger eg ein framgangs måte!!!
Sand og grus fra naturen kan brukes i akvarium.

Men det er noen småting som bør sjekkes før du putter den i akvariet. Det første du bør sjekke er om det er støv, småpartikler, eventulet annet som lett kan tette filteret.

Noen har også opplevd at sanden de har hentet fra naturen har påvirket vannverdiene. Derfor kan det være lurt å fylle en 10-litersbøtte med 7 liter sand, og deretter fylle i 3 l vann fra springen. Ta også en annen bøtte med 10 liter vann fra springen. Rør daglig i bøtten med sand. Etter ca 10 dager sammenligner du vannet i de to bøttene ved å teste vannverdiene. Kh, Jern, Ph og Gh bør testes.

Hvis sanden ikke påvirker vannverdiene, kan du først sile sanden, deretter spyle sanden ute i hageslangen eller i dusjen, og til slutt koke sanden i tilfelle det skulle være parasitter som kan skade fiskene.

Det siste må ikke gjøres, men er anbefalt for å være på den sikre siden
jeg har vel egentlig ikke det korekte svaret, men jeg gikk på lekeplassen til ungene og hentet en pose sand, hehehe. sikkert endel katter som har gravd godt i den sanda, så satte alle kluter til for at sanda skulle bli rein, -det tok litt tid ja, men tida gikk så fort at jeg ikke merket at et par timer hadde gått

jeg skylte først ut sanda i ei bøtte, mange ganger, byttet vann, gravde godt i sanda og byttet.. gjorde dette kanskje 4-6 ganger før det ble heldt i ei gryte med kokende vann. dette lot jeg koke opp og vips så jeg at den var slett ikke lbitt så ren som jeg trodde. helte ut vannet fra gryta og helte i nytt(varmeste jeg fikk ifra springen) og kokte opp igjen. dette gjorde jeg 2-4 ganger til vannet var tilnærmet rent.

tar du grus fra en bekk er jo allerede sanda/grusen skylt. så hadde kanskje bare ekstraskylt èn gang i bøtta før den fikk koke i noen minutter.

og etter det var kokt helte jeg det over i bøtta igjen og skylte med kaldt vann, -det trenger du jo ikke da men jeg hadde ikke tid til å vente på at det skulle kjølne, -ville jo ha det oppi karet med en gang kan du skjønne,hehehe.
var redd for at glasset skulle knuse om jeg hev oppi den glovarme sanda...

lykke til
Inaktiv bruker
Mye styr og en viss risiko som kan føre til fiskedød. Bedre å kjøpe AKVARIEsand
Jeg har brukt fra bekk flere ganger uten større problem.
Hvis jeg ikke desinfiserer sanda så er det en rimelig stor sjanse for at jeg får med snegler og andre uønskede kryp, samt andemat.
Som regel så er ikke det noe stort problem, men kan være ganske irriterende.
Jeg bruker gjerne syre for å desinfisering samt nøytralisere eventuelle kalkkilder.
Jeg har en stor bøtte som jeg bruker til det formålet.
Koking gidder jeg ikke.

Vasking av sand kan være en fordel uansett hvor du får sanda fra.
Også akvariesand som du får kjøpt i butikken inneholder støv og bør skylles.

Når det gjelder påvirkning av vannverdiene så vet jeg at det kan man også oppleve fra sand kjøpt i zooforretning også.
Man kan godt bruke det man finner i naturen og putter i akvarie bare husk å rense det godt. Dere som gjøre det, lærer fort å bli venner med naturen og utnytter det naturen har å by.
Selv har jeg sand i 10 av 11 kar her hos meg, mesteparten hentet i Numedalslågen. Om en tenker prismessig er det ikke mye å tjene på dette da sand generelt er billig, blant annet på Biltema. Det ble mye mer arbeid med å rense sanden enn jeg trodde, men gjore dette av egen intresse. Å bygge opp kar fra bunn med mye egen insats er etter min mening gøy. Men som sagt veldig mye arbeid om sanden er veldig finkornet. Silte sanden gjennom en sil før jeg måtte vaske/skylle den flere ganger. Sanden ble ikke kokt etter rengjøring. Har du et forholdsvis lite kar, ville jeg kjøpt sanden, i fht å ha alt arbeidet med rengjøringen, om du ikke er som meg som liker å legge ekstra (unødvendig) arbeid i karet ditt
Har hentet sand fra en innsjø, og er kjempefornøyd. Tok en testrunde i en bøtte først, for å sjekke at sanda var nøytral som Magnus Nødland beskriver. Ettersom min sønn fant taglmark på stranden vi tok sand fra, kokte vi den. Og ettersom det samler seg mye bøss på en strand, ble den skylt grundig før koking. Mye styr, men veldig moro å ha noe man har "fanget" helt selv :o)
Takk!!!
Takk for mange bra svar, eg lurer bare på:
- eg har tenkt å ta fra ein bekk og lurer på kor store korna må være.
-Sand på Biltema? har de akvarie sand der?
Plussmedlem
Akva Geir
-Sand på Biltema? har de akvarie sand der?


Ja. Pass på å kjøpe riktig type sand.
Akva Geir
- eg har tenkt å ta fra ein bekk og lurer på kor store korna må være.


Kornstørrelsen bør ikke være mindre en 0,4 mm. Hvis du bruker mindre en det, vil sanden virvle seg opp for ingenting, tette filteret og planter vil ikke klare å slå røtter i et så kompakt bunnlag som det blir ved bruk av sand under 0,4 mm. Fra 0,4 mm til 1,0 mm er fin kornstørrelse.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap