Vinkel og vater på mitt nye akvarie

Hvor nøyaktig i vater må et 600 liters akvarie monteres? Tåler det 2-3 mm. skjevhet eller risikerer jeg at det sprekker?
Akvariet mitt står oppsatt på et skap beregnet for akvarie med ei tynn skumgummimatte under som er ca. 2-3 mm. tykk.

Finnes det noen artikler som omtaler dette her ute?
Det skal fint tåle å stå litt skjevt så lenge det ikke står vridd.

Med andre ord: Hvis det heller innover mot veggen på høyre side, så må det helle like mye innover mot veggen på venstre side. (Og hvis det heller til høyre i bakkant, må det også helle like mye til høyre i forkant.)

Hvis det heller ut fra veggen på en side og inn mot veggen på den andre siden, sprekker bunnplaten før du får sagt oversvømmelse.

Det er også en ide å legge noe mykt (som f.eks. 5-10 mm isopor) under akvariet for å utligne trykk i tilfelle f.eks. sandkorn under bunnglasset, eller vridninger som er så små at de ikke er til å unngå.

Så lenge akvariet ikke er vridd i noen retning, bør det tåle at høyre ende er i hvert fall 10-15 millimeter høyere eller lavere enn venstre ende, selv om ikke det ser like pent ut som et helt vannrett akvarium.

(Tips til vatring: Da jeg satte opp akvarium sist, snudde jeg vaterpasset idet jeg flyttet det fra den ene enden av akvariet til den andre. Vaterpasset var litt skjevt, og lurte meg derfor til å tro at karet var vridd, noe som stresset meg en del, for å si det sånn. Da jeg endelig skjønte hva som foregikk, vatret jeg karet uten å snu vaterpasset, og oppdaget da at akvariet var helt rett likevel.)
Takk for det. Ja, tåler det 10-15 mm. høyere eller lavere i en ende/hjørne så er jeg på trygg grunn. Jeg var redd for at ca. 5 mm. skjevhet var en risiko.
Dette husforsikringen om det skulle gå galt mon tro?

Ps. Jeg har limt akvarie, altså uten ramme.
Et lite tilleggsspørsmål: er det fare for vridning med rammekar også?
Stine Sofie
Et lite tilleggsspørsmål: er det fare for vridning med rammekar også?

Ja. Jo større akvariet er, desto mindre har ramma å si.

elwaro
Dette husforsikringen om det skulle gå galt mon tro?

Det varierer. Ring og spør, eller enda bedre: Få det skriftlig.
Kampfisk
[QUOTE=Stine Sofie]Et lite tilleggsspørsmål: er det fare for vridning med rammekar også?

Ja. Jo større akvariet er, desto mindre har ramma å si.

Kjekt å vite, siden jeg får en Juwel Rio 300 i hus i morgen
Interessant. Jeg har blitt fortalt at det ikke trenges noe fjærende underlag når jeg får mitt første kar på mandag, men logikken min og det jeg leser her tilsier at jeg ikke hopper over det.. Isopor er jo enkelt og billig, men jeg kan kanskje like gjerne bruke et liggeundelag jeg har til overs?
Jeg har brukt liggeunderlag under mitt, og håper det holder. Ser at det selges akvariematter til denne bruken, og de ligner ihvertfall veldig på liggeunderlag...
Det er ikke nødvendig med isopor eller liggeunderlag når det er rammeakvarier. Det gjelder for akvarier hvor glassbunnen har direkte kontakt med underlaget.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor R Johansen
Reklame for plussmedlemskap