Sover scalarer?!

Hei!

Sikkert et kjempe teit spørsmål, men sover fisk?
Jeg har i dag kjøpt meg et 180L Juwel akvarie.
Jeg hadde et akvarie på ca 80 L fra før, så jeg har overført vannet,pumpe/filter og der ser ut som fisken trives godt.

Tingen er at jeg skrudde av lyset på akvariet, og da jeg skrudde på igjen etter ca 2 timer, lå den ene scararen så si nesten vannrett på bunnen, og virket veldig slapp.
Jeg kjøpte 2 stk, og størelsen på dem er vell medium store +
De ble solgt som parr da de var de eneste i karret på dyrebutikken, og jeg fikk beskjed om at de la ofte egg i karret, og tenkte kanskje det hadde vært litt morro om de hadde tatt med seg denne vanen hjem til meg

jeg forventer ikke noen yngel av de, men bare det med at de legger egg ofte, fikk meg til å kjøpe disse, og de er jo også kjempe fine!

Etterhvert fikk "dultet" litt bort på den, og for meg virket det som at den garantert ville ta kvelden (dø)
Men nei da, lyset har nå stått på ca 30 minutter, og den svømmer rundt og koser seg sammen "kjæresten"
Virker for meg som at fisken brukte litt tid på å våkne.
Så spørsmålet mitt er : Kan det hende den sov?
Sorry at det høres kanskje litt teit ut, men jeg kan ikke finne en annen forklaring da den er i fullt kjør bare 5-10 min etter at lyset i akvariet kom på.


Håper på svar.

Mvh

Christian
Fisk sover nok på en måte, men ikke på samme måte som pattedyr.

Sover fisk? - abcnyheter
Søvn hos dyr - Wikipedia (bokmål/riksmål)
Sover gullfisken om natta? - nysgjerrigper
Jeg vet desverre ikke men vil bare si at
jeg har aldri sett mine scalarer gjøre det,
men praktbotiane til pappa der i mot.
De ligger alle sammen tett rundt og inn i en liten grotte sak på siden hele gjengen.
Er en som er alt for stor til å komme inn i grotten så han ligger
på utsiden, på siden og med hode inn i hulen. Ser helt fantastisk ut.
Men nå er vel praktbotia kjent for å gjøre dette?!
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap