Innkjøring med salmiakk

Jeg har nå lest om innkjøring med salmiakk, altså uten fisker, og sitter igjen med noen spørsmål.

Hvor mye salmiakk trenger jeg i min 112 liter, og hvor ofte?

Kan jeg sette i planter og sandsnegler?

Når skal jeg starte, og når skal jeg slutte å tilsette det?

Hvordan ser jeg når karet er klart for fisk?

Hvordan skal jeg håndtere salmiakken og hva må jeg unngå når jeg håndterer den?

Er det bare framskynding salmiakken står for, eller vil denne metoden være bedre enn å la det stå uten fisk i lengre tid?


Start konsentrasjonen av ammoniakk bør vær 1 - 5 ppm. Det betyr at siden Salmi inneholder 5 - 10 % ammoniakk, 1 - 2 teskje omtrent. Så kan du tilsette mer når dette er forsvunnet. Du bør jo nesten måle både ammoniakk, nitritt og pH, strengt tatt kan du droppe å måle nitrat. Men nitrat test settet er jo praktisk å ha senere også.

Du bør heve temp til litt over 30 grader og sette pumpa slik at den blåser ut like over vannskorpa. Det står i artikkelen at du ikke bør fjerne hypokloritt med hjelp av vannforbedringsmiddel, fordi dette gir mer klor i vannet. Jeg vet ikke om dette skyldes misforståelsen at hypokloritt og klor er det samme, eller om det har noe for seg. Hvis vannverket ikke bruker UV bestråing der du bor, kan hypokloritt konsentrasjonen være litt høy nå om høsten. Dette vi ikke la filterbakteriene vokse innledningsvis, isåfall.

Planter kan du ha i hele tiden. Du ser at karet er klart for fisk og andre dyr, når ammoniakk og nitritt testene ikke lenger gir utslag. Det kan være du får problemer med pH og må justere denne.
Dette hørtes ganske avansert ut, gitt.

Finnes det andre ting man kan tilsette som øker bakterieveksten?
Det beste er å få tak i filtermateriale fra et annet akvarium som er i gang. Da slipper du å innkjøre akvariet.

Mye planter (helst hurtigvoksende og flyteplanter, cryptocoryne og sverdliljer har liten nytte), ekstra mye lys, god sirkulasjon, filterutblåsing i vannoverflate, gjerne med luft bobler, litt lavere vannstand og høyere temperatur enn normalt hjelper. Mange her inne har dårlige erfaringer med filterstart og lignende som man får kjøpt. Selv har jeg brukt filterstart bakterie kultur ( fersk vare) sammen med enzym-piller. Da har jeg satt i fisk etter 3 - 4 dager, aldri mange. Og fått en minimal nitritt topp på 0.3 mg/l ca 10 dager etter. Da jeg gjorde dette med et palettcikide par ynglet de samtidig med nitritt toppen. Så tror ikke dette var noe fiske tortur, for å si det slik. Jeg har pleid å bruke en kombinasjon av JBL filterstart og Bactozym. Men igjen av en eller annen grunn har mange dårlige erfaringer med dette, for meg har det fungert veldig godt. Men sammen med de andre punktene først i avsnittet.

Jeg har nok ikke tilgang på annet filtermateriale.

Får noe skruvallisneria til uka, de vokser vel ganske raskt?

Nå står varmekolben på 28 grader, er det greit?

Hadde et knippe flakfór og en algetablett oppi i dag. Disse må vel råtne før de blir ammoniak.


Takk for svar!
Dersom varmekolben kan skrus høyere opp, bør du gjøre det. Bakteriene formerer seg raskest mellom 30 og 35 grader.

Skruvalisineria tåler fint 30 grader, og vil vokse raskt i den temperaturen.

Fôret vil råtne og avgi amoniakk. Men det er vanskelig å vite hvor mye. Tror alikevell du trygt kan tilsette en halv teskje amoniakk til akvariet.

Skuvalisineriaen vil ta opp ammonium dersom det finnes i vannet. Men dersom det bare er et par planter, kan du ser bort ifra det. Er det mange, vil de hjelpe til med innkjøringen, men vær da obs. på at det må tilføres mere ammoniakk om det skal være rikelig til bakteriene.

Du bør som et minimum teste nitrit under innkjøringen. Når den øker sterkt, er det ikke mange dager før du kan sette inn fisk. Nitriten vil nemlig dale igjen når det er blitt nok bakterier som forbruker den. Når du ser at nitriten daler raskt igjen etter toppen, og begynner å nå mindre farlige verdier, kan du ta et 50% vannbytte og sette inn noen fisker dagen etter.

Husk at allt går fortere om du klarer å holde temperaturen over 30 grader, og ha god sirkulasjon/oksygenering.
Da skal jeg stille varmekolben så høyt det går. Hvor ofte skal jeg tilsette en halv teskje, og er det salmiakk du mener?

Har et innvendig filter som står på maks, men jeg har ikke koblet til noen luftbobler. Lager bevegelser i overflaten i hvertfall.

Vanntestene får jeg i morgen, men bare nitrit, PH og GH.
Siden du ikke kan måle mengden amonium vannet, bør du ikke ta i for mye.
Doseringene er derfor halvparten av det jeg ellers ville se på som riktig, men alle kar er jo forskjellige. Det er tross allt bedre å ha en litt mindre koloni med bakterier til å begynne med, enn å tilsette for mye ammoniakk.

Den halve teskjeen med salmiakk(som forvirrende nok er ammonium-les på innholdsfortegnelsen) tilsetter du en gang, deretter skal du bare vedlikeholde dosen. Dersom du ikke har tilsatt dette enda, og føler deg litt usikker på hvor mye en halv teskje egentlig er, kan du istedet tilsette 40 dråper salmiakk.

Du skal kunne tilsette noe slikt som 1 ml pr 100 liter/dag etter 2-3 dager fra første dosen.

Siden du ikke kan måle og sjekke, bør du halvere den dosen til 0,5 ml/dag. Du kan begynne med dette fra 3 dag for å være sikker. En dråpe tilsvarer ca 0.05 ml, så du kan tilsette 10 dråper dagen.
Jeg skal også,som Eva,kjøre igang et akvarie. Dog er mitt på 600 l. brutta(kanskje ca.550 l.netto). Kan jeg da bare følge oppskriften deres her vedr. salmiakk og gange det opp til 600 liter?(altså gange med ca. 4.0 - 4.5)
Hvor mange planter bør jeg ha i karet i forb. med oppstartprosessen? Noe annet jeg må passe på med denne størrelsen på karet?
Du kan følge samme oppskriften ja.

Antall planter er vanskelig å si, men jo flere jo bedre. Har du mange nok(jungel) trenger du ikke tenke på innkjøring. Men vær obs på at ikke alle planter tåler like høy temperatur som skruvalisineriaen.

Ikke stol for mye på plantebasen. Der står det at skruvalisineriaen tåler opptil 28 grader, mens den har høyest tilvekst ved 30-34 grader. Men det er nok fordi 28 grader er normalt maksimumtemperatur med fisk i karet.
Har vært gjennom smertefri innkjøring av 450 liter med Salmi. Tok det litt mer med ro enn lista i artikkelen, ville ha etablert plantevekst før jeg satt inn fisk (og skulle ikke ha inn stim), og valgte metoden først og fremst for å ha et rent og pent kar mens jeg ventet. I store kar er det nokså langt ned til bunnen...

Hadde det ikke vært for transportstreik, hadde plantene kommet på plass med en gang, de bidrar bare positivt på alle måter. Ikke minst har man noe å tusle med mens man venter på fisk!

Valgte 1 ml pr 100 liter sånn omtrent hver 3. dag eller så fort ammonium-nivået sank. Blågrønnalgene skyldtes nybegynnerstilling på utblåset slik at det ikke ble sirkulasjon i bunnen av karet, ikke oppstartsmetoden, tips til deg med stort kar :o)

Post 115 i vår personlige tråd:
Juwel 450 Vision, vann i karet 17.05.10. Etter tips litt tidligere i denne tråden, forsøker vi å mate bakterier med Salmi i stedet for bøssete mat. Litt kronologi:

Dato ------ pH -- NH4 - NO2 - NO3 - Tilsetning
21.05.10 - 7,5 -- 0,1 -- 0,05 - 10 --- Kun springvann
24.05.10 - 7,5 -- 0 ---- 0,05 -- 5 ---- 4,5 ml Salmi
25.05.10 - 7,5 -- 0,1 -- 0,1 --- 5 ---- 4,5 ml Salmi
26.05.10 - 8 ---- 0,3 -- 0,1 ---10
27.05.10 - 8 ---- 0,4 -- 0,1 --- 5 ---- 10 ml eikebarkekstrakt, NH4 0,8
28.05.10 - 7,5 -- 0,8 -- 0,2 --- 5
29.05.10 - 7,5 -- 0,8 -- 0,3 --- 10 --- Filtergugg fra 54-literen
30.05.10 - 7,5 -- 0,4 -- 0,6 --- 10
31.05.10 - 8 ---- 0,4 -- 0,8 --- 10 --- 5 ml eikebarkekstrakt. BGA over hele karet!
01.06.10 - 7,5 -- 0,2 -- 1+ --- 10 --- 5 ml eikebarkekstrakt, HappyLife Algin Extra
03.06.10 - 8 ---- 0,2 -- 0,8 --- 5 --- 10 ml eikebark, GH+. 4,5 ml Salmi
04.06.10 - 8 ---- 0,8 -- 0,8 --- 5
05.06.10 - 7,5 -- 0,8 -- 0,4 --- 10 --- Plantet nokså tett
06.06.10 - 8 ---- 0,4 -- 0,4 --- 10
07.06.10 - 8 ---- 0,2 -- 0,6 --- 10
08.06.10 - 8 ---- 0,1 -- 0,6 --- 5 ---- 10 ml eikebarkekstrakt og en dash Absolut
09.06.10 - 7,5 -- 0,8 -- 0,4 --- 20
10.06.10 - 7,5 -- 0,2 -- 0,4 --- 20
11.06.10 - 7,5 -- 0,1 -- 0,1 --- 10 --- 4,5 ml Salmi
12.06.10 - 7,5 -- 0,4 -- 0,2 --- 15
14.06.10 - 7,5 -- 0,0!!!- 0,05 - 10 --- 4,5 ml Salmi, Flytende næring + FE (var 0)
15.06.10 - 7,5 -- 0,4 -- 0,4 --- 20 --- Happy-Life Algin Extra etter litt slamsuging
16.06.10 - 8 ---- 0,1 -- 0,2 --- 20 --- 5 ml eik, filtergugg
17.06.10 - 7,5 -- 0 ---- 0,025- 20 --- 4,5 ml Salmi
18.06.10 - 7,5 -- 0,2 -- 0,4 --- 20
19.06.10 - 7,5 -- 0 ----- 0,1--- 15 --- Filtergugg
20.06.10 - 8 ---- 0 ----- 0 ----- 10 --- 4,5 ml salmi, 5 ml eik
21.06.10 - 7,5 -- 0,2 -- 0,4 --- 20
22.06.10 - 7,5 -- 0,1 -- 0,1 --- 20 --- Algin Extra
23.06.10 - 7,5 -- 0 ----- 0 ----- 20 --- 4,5 ml Salmi
24.06.10 - 7,5 -- 0,2 -- 0,4 --- 40 --- Vannskift
29.06.10 - 7,5 -- 0 ----- 0 ----- 20 --- Algin Extra, Fe, Happy Plant
02.07.10 - 7,5 -- 0 ----- 0 ----- 20 --- Vannskift, slamsug, mer sand
04.07.10 - 7,5 -- 0 ----- 0 ----- 10 --- Fem små fisk over!
06.07.10 - 7,5 -- 0 ----- 0 ----- 10 --- Algin Extra, mer yngel over
08.07.10 - 7,5 -- 0 ----- 0 ----- 10 --- Fe, Happy Plant, store sverdmor på plass.


Konklusjon: Salmi er en renslig måte å fore filterbakterier på. Vi har jo ikke forsøkt dette for å komme fortere i gang med innsetting, men det var deilig å slippe matrester før vi hadde noen som ryddet opp...
Hei,
sendte deg en e-post som svar, men åpenbart til feil e-postadresse. Limer derfor svaret inn her.



jeg ville startet med ca 3 milliliter (kjøp en engangssprøyte på apoteket, eller bruk en av dem som følger med JBL tester for ammoniakk, nitritt, nitrat og Ph. Hvis det siste, må du ikke bruke den til noe annet.

Mål ammoniakk dagen etter at du har tilsatt salmiakk. Da bør testen vise ca. 5, altså temmelig blått. Viser det så mørk blått at du er utenfor skalaen, justerer du mengden ned til 2-2,5 ml. Tilsett daglig så mye at du holder verdien i testen på ca 5. Mål daglig før du tilsetter Salmi, er verdien for høy, reduserer du mengden eller hopper over en dag. Det kan skje de første dagene før bakterieveksten kommer ordentlig i gang. Jeg målte ofte også en eller et par timer etter fordi jeg var nysgjerrig. Etterhvert vil du kunne se at du har nitritt i karet. Det er bra, første del virker, altså omdanning av ammoniakk til nitritt. Du behøver egentlig ikke måle for nitritt de første ca 10 dagene, men ammoniakk (NH3) må du måle daglig hele tiden.
Etter en ukes tid bør du også måle pH, gjerne daglig. De fleste vil oppleve at pH synker, dvs. vannet blir surere. Under pH 6 går prosessen saktere og ved pH 5 stopper den opp. Sett til et middel for å øke pH til mellom 7 og 8, dette er optimalt for de bakteriene du nå dyrker. Du får kjøpt slikt middel i akvariebutikken. Spør om hvor mye du må dosere,eller begynn med 1/2 teskje og mål pH igjen etter et par timer. Juster om nødvendig mer mer. Hold også temperaturen på 26 - 28 grader.

Fortsett med å tilsette Salmi daglig til du en dag ser at dagen etter siste tilsetting har du null ammoniakk og null niritt. Da er prosessen sluttført og du har en stor og god bakteriekultur. Hvis du ikke er klar for å plante ( kan du godt gjøre når du ser at det nærmer seg slutten, dvs. at du måler tilnærmet null ammoniakk, men litt nitritt før du setter til dagens dose), kan du vedlikeholde bakteriekulturen med den samme daglige dosen Salmi. Jeg har et karantenekar gående på den måten, daglig 2 ml Salmi og det er alltid klart for fisk. Dagen før du kjøper fisk, bytter du minst 50% av vannet. Mål deretter nitrat, det bør ligge mellom 10 og 15. Hvis den er høyere, og det kan godt hende, bytter du mer vann. Det lønner seg å ha enten noen bøtter (nye og ubrukte!) eller plastduker på 40 - 50 liter som du kan kjøpe for en billig penge på Claes Ohlsson som du kan temperere vann i et par dager før vannbytte. Det er normalt ikke bra å bruke lunkent vann fra springen.

De nettstedene jeg så på, anbefalte temperatur rundt 28 grader, 35 synes jeg blir overkill.

Med denne metoden kan du sette inn all eller nesten all fisken du skal ha i karet med en gang. Bakteriene har fått mer ammoniakk å vokse på enn det fiskene dine vil skille ut.

Gratulerer med akvarium og lykke til. Fortell gjerne hvordan det går. Noen problemer dukker alltid opp, snegler, alger etc. Bruk søkefunsjonen på AF og du vil få tilgang til masse informasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Marit Handal
Reklame for plussmedlemskap