Erfaringer med jebao?

Nysgjerrig på filteret siden prisen passer meg godt... spørsmålet blir om det lønner seg over tid?
Nei.

Over tid er det kun kvalitet som lønner seg. Jebao er et kinesisk kopi-merke som lager ting som ligner på andre kjenter merker; Eheim f.eks. Funker sikker brukbart, men jeg stiller meg meget tvilende til driftssikkerheten over tid. For ikke å snakke om tilgjengeligheten på ekstradeler om ting skulle ryke.

Skal du kjøpe dette merket må du i alle fall kjøpe fra en norsk butikk slik at du får 5 års reklamasjonstid, for så lenge tror jeg ikke dette varer. Kjøper du privat eller fra utlandet får du ikke denne sikkerheten.

Filter er ikke der du bør spare inn...

Et godt filter varer lett i 20 år. Dersom du i mellomtiden må bytte ut et rimelig filter et par ganger, blir det fort dyrere enn å gå for kvalitet med en gang.
Sant nok.
Men det er jo med sjeldne mellomrom det finnes kopier som gjør samme jobb som original. Men har vel forhåpninger om å holde på i 20 år, så da får en like godt kjøpe noe en vet fungerer.
Og skulle en mot formodning ikke holde på i 20 år så er det vesentlig lettere å få solgt kvalitetsutstyr. Et brukt Eheim-filter hadde jeg ikke hatt noen betenkninger med å kjøpe; et brukt ukjent kinesisk kopimerke derimot...
Hei

Skal prøve å uttale meg nøytralt i forhold til egene erfaringer:

Av eheim har jeg 4 stk utvendige filtere gående hvorav 2 stk pro 3 serien

Har i tillegg 3 stk amtop gående , som er noe av det samme som Jebao....

Eheim er veldig bra bortsett fra pro 3 serien, som jeg på begge pumpene har hatt både lekkasjer i pakninger, brekkasje på stengekran og på den største har 2080 har jeg måttet satt på en egen utvendig pumpe for at den skal går rundt og suge på begge innsugene. Har hørt om flere som har samme problemet med Pro 3 serien, så vil anbefale deg sterkt å styre unna denne.

På amtop pumpene har jeg hatt 0 problemer, det samme gjelder classic serien til eheim, de går alle som noen klokker på 4. året nå.....

De mest stillegående er uten tvil Amtoppene. Helle ingen problemer med å få deler, dog noe jeg ikke har trengt ( bare liggende i reserve), eneste slangene er ikke mye å skryte av så de er byttet til eheim sine.

Mulig du ikke ble noe klokere av dette innlegget men min konklusjon er " ikke alle diamanter skinner selv om de er det "

Med tanke på at du får 3 stk filtere for prisen av en så hadde jeg sterkt vurdert det...
jeg har hatt ei jebao pumpe her..nå ligger den under 1000tonn fyllmasse bak huset her.... makan til bråk skal en leite lenge etter:=) kjøpte meg en amtop i stedet og den var myyye bedre bare en fikk lufta den skikkelig (å det var litt jobb det også...) etterhvert har jeg kjøpt med ett par eheim og de er bra.. nå har jeg fluval fx5 å den er rå... har ikke slamsugd karet mitt på evigheter for det tar pumpa seg av husker ikke i farta om du skreiv hvor stort karet ditt er men eheim å fluval kan du hvertfall stole litt mer på hvor store kar de er beregnet på! ett kina-filter som er beregnet på foreksempel 300l holder knapt nok i ett 100l... misforstå meg riktig.
kjøpte meg et jebao filter for ett par mnd siden, og har ingen klager, brukervennlig, stille og har generelt ingen problemer med det.

den pumpa jeg har som bråker mest i mine 5 kar er faktisk en innvendig eheim pumpe som jeg aldri får til å slutte å dure

jeg vet ikke, jeg blir så skeptisk når folk sier at det kun er eheim som duger, de er jo usansynlig dyre, og det blir litt som hudkrem føler jeg, du får grisedyre hudkremer som i bunn å grunn har samme ingredienser som nivea du kjøper på rema, blir mer merket du betaler for.

Jeg er ikke fan av merketilbedning, bare fordi det er et coolt merke.

Min mening iallefall
MinIris
kjøpte meg et jebao filter for ett par mnd siden, og har ingen klager, brukervennlig, stille og har generelt ingen problemer med det. den pumpa jeg har som bråker mest i mine 5 kar er faktisk en innvendig eheim pumpe som jeg aldri får til å slutte å dure ;) jeg vet ikke, jeg blir så skeptisk når folk sier at det kun er eheim som duger, de er jo usansynlig dyre, og det blir litt som hudkrem føler jeg, du får grisedyre hudkremer som i bunn å grunn har samme ingredienser som nivea du kjøper på rema, blir mer merket du betaler for. Jeg er ikke fan av merketilbedning, bare fordi det er et coolt merke. Min mening iallefall ;)


alle må få ha sine meninger men mange snakker jo etter erfaringen også! ikke bare etter merketilbedingen du nevnte.. og erfaring avhenger av forventningene du har til produktet! ett dyrt annerkjent filter har jeg store forventninger til. ett billig kopifilter har jeg mindre forventninger til, sånn er det jo med alt her i verden, en betaler for det en får! du har dårlig erfaring med det eheimfilteret ditt fordi det sikkert kostet litt og går for å være bra så levde det ikke til foventningene (men alt har slitedeler).... en ting er innvendige filtre.. men aldri i verden om jeg hadde risikert gulvet mitt til 50.000 å gått for å kjøpe ett billig utv filter med stive slanger kinesiske koblinger og pakninger i hardplast all the way da følger jeg mengden å safer jeg har hatt en kinaprodusert atv, jeg har en kinaprodusert steamdusj, atv`n datt fra hverandre inni motoren etter en kort stund og på dusjen streika steamgeneratoren og lyset rett etter at garantien(som også var kortere enn på andre produkter) gikk ut er som en over her skreiv er ikke nødvendigvis en diamant selv om det ser sånn ut:=)
Heisann, der var flere synspunkter ja.
Jeg er selvfølgelig mere skeptisk til "billig" filter, men har jo vært borti produkter som er veldig bra, selv om de ikke er best i klassen. har aldri hatt verken eheim eller Jebao tidligere, men ut fra all lesingen ser jeg jo at eheim er foretrukket blandt de mest erfarne her inne.

Jeg har i dag et tetratec ex1200, og det skal ihvertfall ikke erstattes med noe liknende.. Har hatt utallige lekkasjer på dette...
akvariet som skal få ny pumpe er et 250L akvastabil.
Jeg har bare sett på jebao sine filtre og de ser ut som en brukbar eheim kopi, funker sikkert bra. Selv er jeg en skikkelig eheim mann med et unntak: et am-top 3337 filter. Det ligger prismessig på samme nivå som jebao, altså ca 1/3 av eheim sine tilsvarende. Am-topen min funker som bare det, helt stille og jeg er storfornøyd med det, anbefales)
Plussmedlem
Tetratac hadde en produksjonsfeil på en serie av sine 1200, med lekkasjeproblemer som følge...

Noen er Eheim-fanatikere og anbefaler ikke annet, andre er Fluval-fanatikere osv... Personlig har jeg ikke noen tro på at et Eheim-filter er 3-4 ganger bedre enn andre, billigere merker. Noe bedre, ja. Endel bedre, kanskje. Men du betaler for merket på samme måte som for så mye annet...
Er det forresten noen som kan si HVOR Eheim lager filterene sine, eller hvor delene blir laget?

Når det gjelder AmTop har jeg en 3338 selv, og kjøpte samme til dama. Foreløpig er jeg smått imponert over de. Stor bøtte, greit sprut, lette å rengjøre, starter lett opp igjen og tåler masse dritt uten å gå tett...
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap