Matching av fisk

Hei hei, akkurat fått meg et 120liters akvarium null fisk enda men har fått oppi vann og kjemikalier. tittet litt på den topp 100 listen her på akvaforum og lagde meg en liten øskeliste på hva jeg vil ha i karet og den lyder som følger:

Poecilia reticulata - Guppy
Pelvicachromis pulcher - Palettciklide
Mikrogeophagus ramirezi - Sommerfuglciklide
Neolamprologus brichardi

funker disse fiskene sammen? er det andre ting jeg eventuelt må tenke på?
Guppy fungerer fint.

Sommerfugl og palettcichlide burde gå fint sammen, men selv ville jeg valgt en av dem.

Bricardien bør du droppe, den trives best i helt andre vannverdier enn de to andre cichlidene.
Hei Hippie.
Jeg synes du har valgt flotte fisk, men tror både du og fiskene blir mer fornøyd om du velger en av de som fokus i karet og legger tilrette for den.

Guppyer er små og således utsatt for å bli spist av de større ciklidene.
Vannmessig passer de brukbart sammen med prinsessen, om disse vil spise guppyer vet jeg ikke.

Palettciklider vil være svært aggressive mot andre ciklider når de har yngel (stort sett hele tiden). Jeg tror de vil drepe/skade de andre ciklideartene du nevner her.

Sommerfuglciklider liker bløtt vann (myrvann) med ph på 5-tallet.
De er relativt småvokst og fredelige og vil ikke ha sjanse til å hevde seg mot de to andre artene i en 120 liter. Jeg tror ikke verken du eller de vil ha særlig glede av samboerskapet.
Det finnes et rikt utvalg av småfisk de passer bedre sammen med enn større ciklider.

Prinsessen av Burundi har jeg aldri holdt selv. Men for å få full glede av de bør det vel være plass for at eldre yngel kan gå sammen med mindre så du og fiskene får gleden av å utøve og observere denne spesielle atferden?
Den vil ha ganske annerledes vann enn de to andre ciklidene, med høyere gh og ph i vannet.

Jeg ville valgt en av ciklidene og heller kjøpt inn noe annet flott ved siden av enten fisk, skalldyr, eller skjell.
Mvh Ola
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap