Malawiene mine mister farge og dør en etter en!

Har studert litt ekstra siste to dagene, og trodde først det var noe galt med vannverdiene mine..men etter en grundigere titt i dag må da dette være sykdom?!

Dør 1-2 om dagen omtrent..hjeelp.. slenger ut bilde av noen jeg tok nettopp.. de gule har blitt omtrent grå, og sjekk det som en gang var en meget fargerik juvelciclide..den er snart svart den og!

- Gradene ligger på ca 27c nå ser jeg, som det har gjort i 3 år uten problemer.
- pH ligger på ca 7,8
- kh ligger på ca 5,5
- gh ligger på ca 7
- NO2 mg/l på 0
- NO3 mg/l på 30

Tar 50% vannbytte ukentlig. Karet er på ca 300ltr netto.
Link til vannverditråden min: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56886&sr=1
Bukvattensot
Dette er noe skikkelig dritt å få i karet. Uten medisiner vil fisken lide en sikker smertefull død. Den forårsakes som oftest av bakterien pseudomonas. Den er mest å finne på ciklider. Første tegn til sykdommen er at fisken ikke vil ha mat, eller at den spytter ut maten igjen. den vil gjerne være i fred, og går og gjemmer seg. Legger seg gjerne ned på bunnen av karet, og ser ut til å være utslitt. Det ser gjerne ut som om fisken hoster.
Medisin:
Det er veldig viktig å medisinere på et tidlig stadium, da fisken ikke tåler denne sykdommen mange dager. Jeg foretrekker å bruke Flagyl som medisin. Denne fåes på resept fra veterinær.

Kan dette være tilfelle trur dere?
Du er nok best egnet til å finne ut om de har bukvannsott eller malawi bloat som det gjerne kalles på engelsk.

Det er mulig du har denne sykdommen, men det er ikke så lett å si sikkert om man ikke ser fiskene "live".
Ringte en kar, og han sa sa jeg måtte til dyrlege eller zoo og få medisiner, men kunne hive oppi en neve eller to med salt, og sette opp temp til 28c..høres det ok ut til i morgen eventuelt?

har en hav-salt boks i krydderhylla, kan den brukes?

innhold pr 100g:
natruimklorid 99.83g
kalsium 0,04g
magnesium 0,03g
sulfat 0,10g
antiklumpmiddel: E536, E551
Jeg har ikke behandlet for dette selv, og kan ikke si om det er et godt eller dårlig råd.

Men kan bekrefte at du i så fall kan bruke det saltet du har.
Jeg kan ikke svare deg ang. medisinen og saltet.
Har du sjekket filteret? Og evt tatt et vannbytte? Det er bestandig beste førstehjelp, er min erfaring.
Bukvannsott / malawi bloat forekommer ofte pga stress, feil fòring og / eller dårlig vannkvalitet (nedsatt immunforsvar).

PS: Fisken på det siste bildet ser ut til å ha frynsete hale, noe som kan gi mistanke til aggresjon. Det er ikke en hanne i karet som er lekslysten og vil jage vekk alle de andre, med døden til følge?
Og den på bilde 2 er ikke en malawi, noe som også kan gi et uharmonisk kar
Jeg driver og tapper karet nå..tapper 50%, tar ut fluval 404 filteret og skyller alt nedi der i vasken. Heller opp igjen vann og tar ut 3 fisker som sliter nå og slipper dem i kokende vann (ikke det som er mest humant da?) Den ene har sugd seg fast foran pumpeinntaket..den orker ikke svømme seg bort ser jeg.. :/

Ene er ikke malawi nei, ikke helt sikker på alle rasene jeg..men er ciclider alt iallfall. Dem har da gått bra ihop før. Kan liksom ikke se noen som ser sinte ut nedi her hell..hmm...
Da er jobben gjort, hadde oppi 1/3 av saltet tenker jeg..så da får vi se da ? :/
Håper det ordner seg.
Jeg vet ikke hva filteret ditt er fylt med, men hvis du også har et lag med hvit filtervatt øverst (eller nesten øverst) så ta en titt på den, og evt bytt den ut med ny. Denne funger mest som "mekanisk filter", dvs den samler opp finpartiklene i vannet.

Hvis du i det siste har fått flere fisk, gått over til annet fòr, eller gitt dem mere mat, så kan filteret bli overbelastet, selv om det har fungert greit tidligere. Du vet den dråpen som får begeret til å flyte over

Så får du se i morgen om dette hjalp, og så vurdere medisinering e.l. da.
Husk at maller tåler salt dårlig, så ikke bruk for mye heller.

Det å slippe så store fisk i kokende vann er vel ikke den beste måten å avlive dem på. Det blir anbefalt til guppy ol. Jeg legger større fisk på en avis, og gjør et snitt rett bak øynene. Dør momentant.

Lykke til
Tusen takk for svar hittil

Filteret består av mye rart synes jeg, flere kasser nedover med diverse tubes etc.. så er det skumgummifilter på andre sida som jeg også skylte..jeg velger og gi den ene svarte fisken en sjans, men spørs om den blir tatt når mørket kommer. Ellers fiska jeg ut en halvspist fisk og en som begynte å svømme sidelengst..

Skal jeg la være og fore de litt fremover kanskje ?

Fant ett bilde på nett her av fluval 304, min inneholder det samme, bare at istedenfor vatt som er i ene kassa der, så har jeg en knytt damestrømpebukse med noe som nesten ser ut som små hvit stein på størrelse med ris. Dette var slik når jeg kjøpte det brukt for 4 år siden. Har kun brukt å skylle det siden
Det var da leit. Var denne OK i går, eller kan den ha vært så svekket at den hadde dødd uansett?
Hvordan er oppførselen på de andre fiskene?
Det å trappe ned på matingen blir gjerne anbefalt.
Jeg vet dessverre ikke hvilken medisin du bør kjøpe.
Nå har jeg gått til innkjøp av avbildet medisin, sera baktopur. Den eSHa 2000 som var anbefalt her inne var det ingen i nærheten som hadde, så da gikk jeg for denne. Denne skal ta ganske mye rare bakterier denne og, så får satse på at denne kanskje gjør monn. Dem hadde ikke dråpetester for nitrat her, så da lever jeg fremdeles etter strips, og at den er så godt som bra nok.

Så slik ser akvariet ut nå to timer etter medisinering, nå skal det være slik til onsdag, da er det igjen 10ml med slik igjen, før det normalt skal gå seg til..står ikke noe om når jeg skal ta neste vannbytte men..hmm.. :/

Og den fisken som døde i natt synes jeg var dårlig i går og.. og har 2 fisker som jeg ser på som i "dødssone" nå og, men får se hvordan det går. Så synes jeg de svømmer og ser friske ut alle..nesten så de ser litt irritable ut men..

Får la være å gi de mat noen dager nå ja
Vær obs på at den medisinen også vil ta de gode filterbakteriene.
Men de kommer nok tilbake..enten filterbakterier bort, eller så dør vel sikkert de resterende fiskene, så får bare gi det en sjans ? :/
yazfat
Men de kommer nok tilbake..enten filterbakterier bort, eller så dør vel sikkert de resterende fiskene, så får bare gi det en sjans ? :/

Du har rett i det. Er vel ikke så mange andre alternativer. Men vær obs og ta hyppige vannbytter når medisineringen er over.
Takk, det skal jeg gjøre
Lyset er ikke på enda, men ser ingen døde foreløpig iallfall )
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap