Apisto

Har tenkt å skifte biotopp på akvariumet mitt som står i stua og har forsåvidt bestemt meg for sør-amerikansk!
Karet er 300 liter og jeg skal prøve å holde det på rundt 6 i PH
Det jeg trenger hjelp til er hva fisk jeg kan ha!
vil gjerne har apisto, cory og ancistrus som bunn fisk og noe tertra/rasbora på toppen(har tenkt på moskito rasbora) og kansje suplere litt me noen kjekke levende fødere!
Det jeg i hovedsak trenger hjelp til er hvilke apisto jeg kan ha og om jeg kansje kan ha to par som ikke er i samme complex.
Har også vurdert Bujurquina apoparuana, om de kansje er mulig å ha sammen me ett annet apisto par?
Ellers tar jeg i mot all interesante tips me stor takk!
Jeg kan anbefale å se litt på rødmunnstetra! En kjempefin, dog kanskje litt "standard" tetra som stimer hakket bedre enn resten! Bra robust fisk.

Jeg står nesten akuratt samme sted som burre. Har cory, ancistrus, otto og rødmunnstetra fra før.
Nå ser det ut til at jeg skal skaffe meg et større akvarium(400l+) Og har tenkt til å utvide med en par L-maller og kanskje et apisto-par.

Det første spørsmålet man kanskje kan spørre er hvor mange fiskepar kan man ha i et kar av en viss størrelse?
Av tetraer kan jeg anbefale Nannostomuser av ulike slag, de lever sammen med apistoer i naturen. I dag så jeg en ny N. beckfordi yngel og det blir jeg alltid i godt humør av . Rødmunnstetraer og andre "rovtetraer" som spiser apistoyngel blir jeg ikke i så godt humør av.

Ancistruser blir for tøffe på natta og forsyner seg med egg, og generellt stresser opp dvergciklider etter min erfaring. Ottoer som opelgutt har er et mye bedre valg.

Coryer og Apistoer anbefales ikke sammen da Apistoene kan finne på å skade de under yngelpleie. I naturen lever de og trives i akvarier under forskjellige forhold også.

Man kan ha apistoer sammen uten at de krysser seg, men jeg har lært på den bitre måten at det kan være risky. Jeg ville satset på en art i et kar, det gjør det mye lettere om du skal ta ut yngel senere også.
Start med noen få flotte individer så blir de forhåpentligvis snart fler.

Lykke til hilsen Ola.

Jeg har tidligere hatt Cory sammen med A. Hongsloi.
Ble ingen videre problemer av det, men jeg tenker det kanskje var fordi de er hule-lekere? Mesteparten av tiden ble brukt til å beskytte huleinngangen, et sted coryene ikke var spesielt interessert i i utgangspunktet. Var veldig rolig mens apistomor gikk tur med ungene og.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap