Innvendig filter, hvilket er best

Fra før har jeg fire Fluval 4+ og det er denne størrelsen som gjelder. Alle fire er modifisert med blåsvamp, noe som fungerer utrolig godt. To stk skal filtrere en 180 liter med fem L205. Har et Eheim 2028 som filter nå, men desverre så står dette utsatt til og dette har nok fått seg en dytt så nå tar jeg ikke sjansen på å ha det stående lenger med tanke på lekasje.

Er det fortsatt Fluval som gjelder eller har det kommet noe bedre?

Fluval U4 innvendigfilter 1000L/T er filtermediaoppbyggingen den samme som for Fluval 4+?
Selv sverger eg til Fluval når det gjelder innvendige filtre grunnet flere årsaker; justerbar gjennomstrømning og utblås, og ikke minst at utblåset sitter øverst på filterkassen slik at det skapes gode krusninger.

Eg modifiserer filtrene ved å sage bort mye av kassetten, men baksiden er viktig å beholde ellers samles det mye dritt der. Dette øker tiden mellom nødvendig rens betydelig.




Eg har ikke prøvd U-serien, men her er en informasjonsvideo.







For mye dill og dall i den nye U-serien ser det ut som. Tenker jeg går for den gode gamle 4+ og modifiserer på vanlig måte. Det enkle er oftest det beste med to 4+ rengjører man de annenhver gang så har man konstant god filtrering.
Geir Kristiansen
For mye dill og dall i den nye U-serien ser det ut som.
Helt enig, Geir
Etter å ha prøvd endel forskjellig er jeg tilbake til gamle, gode Fluval (4+) i mallekarene - ingen over, ingen ved siden.
De hadde selvfølgelig ikke 4+ på lager hos Webzoo mens de hadde den Eheimdelen som jeg måtte ha ny så da tok jeg likegodt et Fluval U4 innvendigfilter 1000L/T i samme slengen.

Like greit å få litt innsikt i det nye som er kommet og skrive en liten epistel om dette slik at andre kan dra nytte av det. Regner med at jeg kan modifisere dette filteret også med blåsvamp. Likte tenken på å kunne variere høyden på utblås.

Med et filter på hver side av 180 literen der jeg har utbloås oppe på den ene siden og ned på den andre så burde man få god bevegelse i vannet.

Hadde skikkelig flaks med 2028 da det var stussen der man fester slangen som var knekt. Da jeg skulle løsne slangen knakk den helt av. Kunne vært 180 liter vann på gulvet der.
Har du prøvd (vet at det har du ikke ) ei hele blåmatte i den ene enden av karret med avsug til en powerhead bak matta? Har dette i flere kar og det funger kjempebra.
Nils Vollstad
Har du prøvd (vet at det har du ikke :-)) ei hele blåmatte i den ene enden av karret med avsug til en powerhead bak matta? Har dette i flere kar og det funger kjempebra.


Hadde karret vært tomt så ville dette vært løsningen, men det er det ikke. Fordelene med denne løsningen er åpenbare. Stor biologisk kapasitet samtidig som man slipper å ha vann utenfor karret.
Har satt ned slike filtervegger i innredete og kar med maller. Det går helt greit. Har også liggende mattet hvis du ønsker å prøve, Geir.
Geir Kristiansen
Fra før har jeg fire Fluval 4+ og det er denne størrelsen som gjelder. Alle fire er modifisert med blåsvamp, noe som fungerer utrolig godt. To stk skal filtrere en 180 liter med fem L205. Har et Eheim 2028 som filter nå, men desverre så står dette utsatt til og dette har nok fått seg en dytt så nå tar jeg ikke sjansen på å ha det stående lenger med tanke på lekasje. Er det fortsatt Fluval som gjelder eller har det kommet noe bedre? Fluval U4 innvendigfilter 1000L/T er filtermediaoppbyggingen den samme som for Fluval 4+?


Jeg anbefaler fluval U serien!

Jeg hatt pluss serien fra før, men gått over til fluval U nå..

Er så latterlig lett å rense de, med fiteret øverst og den luken..

Eneste som ikke er som jeg savner litt er, justering på utblåsningen.. Har 3 muligheter. Og står noe +/- grier, men jeg har ikek fått justert ned strømmen..

Også den indikatoren som viset at pumpa er tett. Men siden det er så latterlig enkelt å vippe frem filter, åpne lokket, og ta ut filterene og se på dem. uten engang å få fingrene i vannet, så ser jeg ikke på det som noe negativt. heller ett pluss, da det er så absurd lett å sjekke/bytte/rense filter stegene.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap