Hva skjer siden nils vollestad forandrer tittel på innlegg uten så mye som en liten forklaring engang? mine guppy hadde knekk i ryggen og så fryktelig

Mine guppy hadde knekk i ryggen og så fryktelige ut - se slet i vannet, virket det som - og neste gang jeg logger meg på er tittelen forandret til "hvordan avlive guppy" Hele meninga med innlegget mitt blir jo fjernet, og folk lurer på hvorfor de må kverkes!!

Hva feiler moderator på dette forumet egentlig?????

Skuffet!
Altså, til tross for en klønete tilnærming til dette temaet av trådstarter, skjønner jeg frustrasjonen. Jeg etterlyser også litt mer "universell" utforming og rettningslinjer for de med moderatorrettigheter på dette forumet. Det å slette hele tråder uten forklaring, er en uting. Det burde heller editeres, og så legges inn en notis om at tråden stenges og selvsagt hva grunnen er. Det samme gjelder for generell moderering. Feks bør moderator skrive "Slettet usakelige innlegg".

Ekstremt plagsomt og lite konstruktivt å få innleggene slettet, uten noen som helst grunn! Men nå blir vel dette innlegget også slettet.
Hei.
Beklager hvis du føler at jeg har endret overskriften slik at du føler at meningen med ditt innlegg ble borte.

Men leser du retningslinjene som du har godtatt når du ble medlem ser du at du har godtatt at "9) Det er viktig at overskrift i tråd/innlegg er kortfattet og informativ. Da får du raskere svar. Moderator kan endre overskrift uten varsel."

Selv om du også har valt å godta at "28) Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator." velger jeg å svare deg her.

For mange er det uetisk å avlive dyr bare fordi de ikke tilfredsstiller de estetiske krav til eksteriør, farger osv vi stiller de dyrene vi har valgt å ta et ansvar for.

De aller fleste guppy hunner får knekk i ryggen etter få kull, men de aller fleste aksepterer dette og lar sine fisk få leve et godt liv selv å de får disse defektene.

Jeg oppfatter tråden din slik at ditt spørsmål var hvordan avlive guppy, ikke hvorvidt var det rett av deg å avlive fisk pga ryggknekk. Hvilke negative predikativ du ønsker å bruke i overskriften er heller ikke en privatsak for det enkelte medlem.

Hvorvidt du ønsker å avlive dine fisk eller ikke, er ikke en sak jeg skal legge meg borti men når det kommer til overskrifter på Akvaforum.no kommer jeg nok forsatt moderer dette når det er nødvendig.
DorianGray
Det å slette hele tråder uten forklaring, er en uting. Det burde heller editeres, og så legges inn en notis om at tråden stenges og selvsagt hva grunnen er.

Tja, forsåvidt et godt forslag, men noen ganger er tråder så lite konstruktiv at det vil kreve så mye arbeid å redigere / skrive om tråder at de rett og slettes flyttes fra det åpne forumet inn på bakrommet. Da gjør moderatorene en vurdering av at meningen med tråden blir borte og at så mye av teksten må redigers bort slik at det tråden fremstår som noe annet enn det som det enkelte medlem besvarte.

Enig med at tittelen i innlegget ble forandret til det verre. Men du kan jo rapportere dette inn direkte til moderator.

Ellers så har det vært utrolig mange forumtroll her inne de siste dagene, og de trådene bruker å bli slettet hvis de er helt usakelige, eller gir helt feile råd. Dette er for at andre som søker i forumet ikke skal bli missledet av innlegg med feilinfo.
Men ser også at det har vært noen tråder som ar blitt slettet uten at jeg har skjønt hvorfor, men de har nok utviklet seg i feil retning slik at moderator så seg nødt til å slette tråden.
Kine Kristine
Enig med at tittelen i innlegget ble forandret til det verre.

Vet ikke helt om jeg forstår deg Kine. Trådstarter spør om, sitat:
Så nå sitter vi og diskuterer beste måte å få kverka dem på. Jeg lurte på om vi ikke bare skulle koke dem, men tenkte at det kanskje var litt drøyt, så det beste er kanskje et kakk i skallen og så en kjapp tur i do?

Har du et forslag til en kort og beskrivende tittel?
Man burde være flinkere til å søke i forumet før man poster innlegg. Et søk med "guppy med knekk" ga 68 treff, og mest sannsynlig hadde trådstarter funnet et svar her, og unngått denne diskusjonen eller irritasjonen det må oppleves som
Nils Vollstad
[QUOTE=Kine Kristine]Enig med at tittelen i innlegget ble forandret til det verre.

Vet ikke helt om jeg forstår deg Kine. Trådstarter spør om, sitat:
Så nå sitter vi og diskuterer beste måte å få kverka dem på. Jeg lurte på om vi ikke bare skulle koke dem, men tenkte at det kanskje var litt drøyt, så det beste er kanskje et kakk i skallen og så en kjapp tur i do?

Har du et forslag til en kort og beskrivende tittel?

Selve tittelen som var i tråden hadde forklaringa på hvorfor fiskene måtte avlives. Mange som trudde at trådstarter bare ville avlive fiskene, siden de ikke visste at fiskene var syke. Da får man ofte kvasse kommentarer fra andre på akvaforum, som man ellers ikke ville fått. Og det får trådstarter til å virke som en dust for ikke å ha informert om dette fra begynnelsen av, noe trådstarter faktisk gjorde.
Så, ja, jeg syntes endringen var dum.
Bettina
Man burde være flinkere til å søke i forumet før man poster innlegg. Et søk med [URLBLOCK1] ga 68 treff, og mest sannsynlig hadde trådstarter funnet et svar her, og unngått denne diskusjonen eller irritasjonen det må oppleves som :)

Helt enig. Er altfor få som bruker søkefunksjonen. Er utrolig mange som kan få svar på sine spørsmål ved å søke.
Er også flere ganger søke funksjonen ikke er så tilfredstillende som man kunne ønske der og da.

Sier ikke at det var tilfelle her!

Men flere ganger kan du søke på noe, får opp Maaaaaange sider med treff, også leter du gjerne og leser igjenom 10-30 poster med noe som virket relevant, men ikke svarte på akkurat det du lurte på, og da er du såpass lei av å vente at du heller lager en egen post og håper på lykken der.

Er jo egentlig ikke noe problem som kan løses, så er ikke noe klage, men det kan være grunn for flere ganger folk "burde bruke søke funskjon" som noen velger å si.
L177
Men flere ganger kan du søke på noe, får opp Maaaaaange sider med treff, også leter du gjerne og leser igjenom 10-30 poster med noe som virket relevant, men ikke svarte på akkurat det du lurte på, og da er du såpass lei av å vente at du heller lager en egen post og håper på lykken der.

Dagens søkefunksjon på forumet fungerer flott. Finner man ikke det man søker etter, endrer man søkeordene. Det blir som å Google - folk flest ringer ikke 1881 fordi Google ikke serverer svaret på sølvfat ved første forsøk
Fordi at det er vannlig å søke etter telefon nummer på google?
Bettina
Man burde være flinkere til å søke i forumet før man poster innlegg. Et søk med [URLBLOCK1] ga 68 treff, og mest sannsynlig hadde trådstarter funnet et svar her, og unngått denne diskusjonen eller irritasjonen det må oppleves som :)

Bettina
Du må være forsiktig med å skrive:
Man burde være flinkere til å søke i forumet før man poster innlegg og

mest sannsynlig hadde trådstarter funnet et svar her, og unngått denne diskusjonen eller irritasjonen det må oppleves som.

Har skrevet dette i flere tråder selv, og fått så hatten passer. Siste tråden jeg nevnte dette i fikk jeg passet mitt påskrevet og tror tråden er slettet faktisk. Finner den iallefall ikke igjen. Den tråden gjalt også GUPPY! Det er en del overfølsomme medlemmer, og en drøss vaktmestere som passer på.........

Så til tema
Når innlegget består av denne teksten:
sitat:

Så nå sitter vi og diskuterer beste måte å få kverka dem på. Jeg lurte på om vi ikke bare skulle koke dem, men tenkte at det kanskje var litt drøyt, så det beste er kanskje et kakk i skallen og så en kjapp tur i do? Sitat slutt

ja da gir jeg moderator Nils ett flink poeng for endring av overteksten. MEN om ingen beskjed er gitt er jo det trist. Pleier jo å stå hvorfor som regel. En informativ inngang til spørsmål i tråden er etter min mening viktig. Moderatorene gjør "mye rart" etter medlemmenes mening, men deres oppgave er viktig, slik at ting ikke flyter ut. Vi som medlemmer burde være flinkere til å følge det regelverket vi har bekreftet, det innebærer også meg selv. Ønsker alle en god natts søvn ;- =)

LOFFA
[QUOTE=Bettina]Man burde være flinkere til å søke i forumet før man poster innlegg. Et søk med [URLBLOCK1] ga 68 treff, og mest sannsynlig hadde trådstarter funnet et svar her, og unngått denne diskusjonen eller irritasjonen det må oppleves som :)

Bettina
Du må være forsiktig med å skrive:
Man burde være flinkere til å søke i forumet før man poster innlegg og

mest sannsynlig hadde trådstarter funnet et svar her, og unngått denne diskusjonen eller irritasjonen det må oppleves som.

Har skrevet dette i flere tråder selv, og fått så hatten passer. Siste tråden jeg nevnte dette i fikk jeg passet mitt påskrevet og tror tråden er slettet faktisk. Finner den iallefall ikke igjen. Den tråden gjalt også GUPPY! Det er en del overfølsomme medlemmer, og en drøss vaktmestere som passer på.........

Ok. Da bør man være forsiktig med å anbefale et søk på det som det ligger en drøss latente svar på, nemlig guppy! :o) Bare for å dra den et lite stykke til, så blir det stadig postet "hjelp, guppyen min føder snart" tråder også, ennå det finnes en halv million tråder, det samme om "knekken", så det var bare en sånn generell greie at det faktisk kan lønne seg å søke først da... Hmm. Ante ikke at det kunne være slik. Men takker for råder, Loffa. :o)
Det er ikke alle som har like lett for å få formulert seg på en "riktig måte"

For meg hadde det vært naturlig å hatt en overskrift som forklarte hva jeg egentlig var ute etter, som ... "hvordan avlive en guppy"

Så i innlegget hadde jeg begynt med å forklare hva som var grunnen til avlivning

Så igjen hva vi hadde diskutert av muligheter etc

Jeg skjønner således grunnen til forkorting av overskriften. Men siden ikke alle føler det like enkelt å ordlegge seg korrekt - om en kan si det slik - så bør det når det redigeres noe gi en grunn til det

Skjønner at det blir litt jobb, og så klart bør brukere tenke før de skriver inn, men det er jo greit at ikke en bruker blir hetset for noe h*n opprinnelig har gjort riktig

Kanskje en tankevekker til både bruker og moderator dette
Moni69
Skjønner at det blir litt jobb, og så klart bør brukere tenke før de skriver inn, men det er jo greit at ikke en bruker blir hetset for noe h*n opprinnelig har gjort riktig Kanskje en tankevekker til både bruker og moderator dette ;)

Det er vel ingen som har hetset noen her, slik jeg ser det. Innlegg som jeg tidligere har svart på med blandt annet at de finner en del svar om di gidder lese litt i basen, blir hetset. Ja det er nesten ikke til å tro, selv om det er hyggelig ment fra min side. Kanskje folket mener ordet GIDDE er å hetse? Virker som AF begynner å bli en plass for fløtepuser, vakthunder og medlemmer som liker å rakke ned på andres svar, fordi de ikke har bedre ting å finne på. Ikke rart det strømmer medlemmer ut herifra. En må kunne si sin mening uten å selv bli hetset. Om en ønsker å hetse noen, ja da kan de heller sende en PM (privat mail) via profilen til de de ønsker å hetse. Ikke ødelegge andres tråder
Jeg må innrømme at jeg brukte ordet "hetse" på bakgrunn av hva jeg leste andre hadde skrevet....jeg har ikke selv gjort meg den mening. Eller noen mening

Hvis da ordet "hetse" er brukt feil så beklager jeg at jeg brukte det i tro at det var riktig siden andre hadde skrevet det, og at jeg ikke var glup nok til å sjekke dette selv

Uansett, jeg legger ikke så mye i det. Det er jo litt dumt hvis noen opplyser om noe som etterhver blir fjernet så at de opplysningene ikke lenger finnes slik at det for nye lesere blir et mangelfullt innlegg, enkelt og greit

Jeg gav ikke ordet "hetse" særlig attention en gang jeg da, og var mer ute etter å si min mening om å ordlegge seg

Trodde det kom tydelig frem av mitt innlegg
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap