Mark i baby-kjempeeple-karet mitt. hjelp.

visste ikke helt hvor jeg skulle sette denne tråden, men siden jeg er ny så legger jeg den her.

så til min store vemmelse at i 30 literen min som jeg bruker til små kjempeeplebebisene mine, der lever det også sånne små 2-4mm lange tynne hvite mark, eller planaria.
irk, jeg er ikke sterk når det kommer til sånne kvalme små saker.. så lurer på hvordan jeg kan få bli kvitt dem uten at det går utover alle de små beibiene mine.
jeg overforer for de er ganske små enda(sneglene altså) regner med det er derfor markene har kommet. men slutter jeg å fore regner jeg med at de små eplene dør også, -noe jeg IKKE har lyst til.
sååå..eehhhh, hva gjør jeg?

jeg har cera costapur og sera omnipur i hus, -kan jeg bruke noe av det til å bli kvitt dem?
og om jeg bruker noen av de midlene i andre kar, vil det være dødelig for eplene og kjempeeplene mine??


på forhånd takk for svar
er kanskje microorm det er snakk om? eller?

de er 3-4 mm lange, tynne som et hårstrå, like tykk overalt. bukter seg framover og holder seg mest ved vannbrytningen. de er hvite/melkeaktige i fargen...
Noen små fisk som ikke spiser sneglene men derimot spiser makken vil være den enkleste og minst risikable metoden.

De fleste fisk lar snegler gå ifred. Det er en viktig grunn til at det ofte blir mange snegler i akvarier.
men føler ikke jeg kan putte fisk oppi der akkurat nå. holder kh`en ganske høy til de små nyklekte. ca 12-15 enplass.

-hva slags små ormer kan det være snakk om?
-"går" disse på mennesker?(om jeg stikker hånda nedi med et sår på f.eks, kan de da krype inn i såret(åh, så teit spm, men må bare høre)
-kan man bruke noen av de to medisinene mot dem?
-evt, om jeg bruker noen av de medisinene i et kar med snegler(av syktdomsgrunner), vil da eplene og kjemnpene overleve?


hjelp???
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap