Bruke Eheim periodevis?

På 375 liters karet har vi en innvendig pumpe, er usikker på slag og merke og sånn, men det holder karet greit

Det fulgte med en Eheim, usikker på størrelsen på den da jeg ikke har sett noen nummer på den ennå...den har i allefall tre rensekammer hvor de har lagt i sten og vatt bla
Denne Eheimen lekker pga dårlig pakning. Vi har prøvd å reparere og det funker veldig bra men vi er jo engstelige for å gå fra den særlig lenge om gangen

Hvordan er det å bruke denne noen timer nå og da når den er under oppsyn/vi er til stede for å sjekke den jevnlig

Hvordan blir det med flora, vann etc i denne pumpa? Vi kan jo spyle den før den brukes igjen slik at ikke vannet som har stått i den blir vasket ut i karet, men hva med resten i pumpa?

Og en ting til...hvor ofte skal vi rengjøre filterne, både store, små, innvendige og utvendige?

Hva gjør dere?

(red.pga skrivefeil)
Det er ikke noe poeng å bruke et filter noen timer av gangen; da vil det ikke bli etablert noen bakteriekultur; evt. den som er der vil bli borte. Mao. filteret vil ikke fungere til biologisk rensing, kun mekanisk. Om formålet er å sjekke om det lekker, ikke at det hovedsakelig skal rense i denne omgang, er det naturligvis ingenting i veien for å bruke det noen timer av gangen, men bakteriekultur får du altså ikke etablert på den måten.

Filtre renses når gjennomstrømmingen av vann er vesentlig redusert; når og hvor ofte dette er avhenger av type filter og belastning (hvor mye som fores). Alt fra en gang i måneden til en gang i året er normalt. Jeg har faktisk innvendige filtre jeg renser sjeldnere enn de utvendige fordi det lille karet har veldig liten belastning...





Eheim pumpene er enkle å fikse og få deler til. Sjekk på siden av pumpehuset der ser du sannsynligvis hva pumpen heter (Eheim nr; xxxx).

Så kan du enkelt bestille deler her;

Lykke til.

HansM
Takk for info dere

Det er jo et filter inne i akvariet som går hele tiden og jeg regner med at den kan beholde bakteriefloraen som trengs i karet

Den store Eheimen tenkte jeg vi skulle ha ved siden av for å få renset karet skikkelig

Når det gjelder deler så så det ut til at den var "sprengt opp" litt og det piplet masse vann i skjøt maskin / lokk. Pakningen så dog helt fin ut. En klype/strammehåndtak som hekter fast lokket var brukket, ingen av disse er egentlig i særlig god stand

Vi la på en tykk tarm med silikon som pakning og når vi nå presser lokket på plass med remmer så kommer det så godt som ikke noe vann ut, men den er vel for herjet til å begynne å reparere tror jeg...men tenkte den kunne være fin å bruke som skikkelig rengjøring i ny og nè

Det blir nok en ny Eheim-pumpe etterhvert...men litt greit å få brukt denne litt inntil da
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap