Fluval fx5

Hei!
Jeg har et helt nystartet Akvastabil 720-liter. Jeg valgte Fluval FX5 som filter, og det fungerer veldig fint.

Hvor lenge kan filteret være avslått uten at det er fare for at de "gode" bakteriene dør? Går det an å skru av pumpen når jeg skifter vann? Jeg skifter vann hver dag pga skyhøye nitrittverdier, en prosess som tar en stund. Vi snakker gjerne en ca en time. Det bråker veldig med filteret gående, og i og med at dette foregår på sein kveldstid og at jeg har en fire måneder gammel baby som sover rett ved siden av, hadde vært veldig praktisk å kunne skru av filteret akkurat når jeg skifter vann.

Jeg har hatt det gående i tre uker (siden akvariet var helt nytt), og de eneste gangene det har vært av til nå, er de to minuttene i døgnet hvor oppsamlet luft fjernes. Jeg merker også at fiskene blir veldig stresset av at pumpen står på når jeg skifter vann.

Setter pris på svar .
Bakterier død ikke om du stenger filter en time.
1-3 timer er helt greit i tillfelle du trenger mer tid

Nå er det ikke slik at alle filterbakteriene dør eksakt etter et et vist antall minutter, men noen bakterier dør ganske kjapt på at oksygenet blir ganske kjapt brukt opp i filtret. Og som kjent, blir oksygenet borte dør de som trenger dette fort. Hvor fort dette skjer er avhengig av hvor stort filtret ditt er og hvor mye bakterier du har i det. Dette følger så en logaritmisk kurve.

Det er derfor umulig å fortelle deg hvor lenge filtret ditt kan stå uten sirkulasjon før bakteriene begynner å dør, eller at det er så mye døde bakterier at dette virker inn på vannkvaliteten i ditt akvarium. Men må du stenge av filteret så må du du det, tipset er kortes mulig tid og så sjelden som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap