Problemer med dugg i taket på akvariet- skyldes lav romtemperatur?

Jeg kjøpte akvarie i juni. Det står i en kjellerstue som ikke daglig varmes opp. De siste ukene har romtemp sunket. Ser da at varmekolben går ofte på for å holde varmen i vannet. Det har da blitt mye dugg i taket. Taket kan løftes av, og det er en lyspære i taket. Mellom taket og vannflaten er det et lite glass man må løfte av for å få gjort rent og byttet vann. Problemet har da vært at det renner vann ned i en stripe på den ene siden. Antageligvis klarer duggen i taket og glasshylla å snike seg ut i en åpning der det vanligvis bare går luft.

Hva kan gjøres for å forbedre dette? Hvor høy må romtemp være for å unngå dugg? Noen som har erfaring med dette?
Dersom vannet er varmere enn rommet, vil det dannes kondens. Jo større temperaturforskjell - jo mere kondens.

Du bør sjekke om lyset er vanntett, evt bytte det ut med et som er det. I så fall er ikke dette noe problem.
Plussmedlem
Jeg hadde særlig dette "problemet" i 54-literen min før, da jeg hadde varmere vann ble det mye dugg, og det rant av armaturet når jeg åpnet det.. men det er ikke noe problem hvis lyset tåler det.

Tror dette er helt vanlig. Blir det fort mindre vann i et lite akvarium, bare refyll litt med en mugge vann
Ok
Bra å høre at andre har lignende problemer. Det har ikke blitt vann/dugg rundt armaturet. Det er litt merkelig egentlig, men så ligger det en glassplate mellom vannet og lyset. Får bare følge med litt. Og tørke litt kondens hver dag.
Har du dekkglass, skal det uansett ikke være noe problem. vannet vil dryppe tilbake av seg selv.
Dekkglass
Dekkglasset dekker ca halve karet også er det sånn et svart tak på toppen der armaturet er festet. Det er bare der det ikke er glass at det blir kondens. Skulle nesten ha fått tak i et litt større glass til å legge der, men det er kanskje ikke så lett å få tak i... :\
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap