Underwater world (side 2)

Høres nydelig ut med en gjeng hanner ja. Jeg ble anbefalt dette da jeg skulle kjøpe mine første fisk. Det ble platy istedet, men regner med at det går helt utmerket. Ingen bebiser da nei, men veldig dekorativt

Ellers kan du jo ha en vakker kampfisk sammen med noen rasbora? Det er en liten drøm jeg har...
Jaa! Det er veldig pent! Spørs da, om jeg klarer meg med bare guppy i ett kar da :p

Foreslo nettopp det samme til en kompis av meg som har fått seg noen Rasbora faktisk.. hehe
Pumpa mi i 60literen er litt for sterk for at jeg kan ha kampfisk der, så det går ikke for min del.. Prøvde det for en stund siden, men han trivdes ikke- så jeg måtte selge ham videre =/ Ellers en fantastisk pumpe, som jeg ikke vil bytte ut!
En lys Guppyide!
Jeg kan jo ha mange hanner i 60litern, og noen hoer i 160litern.. og så kan hannene besøke dem nu og da..!
Flyttet
I går flyttet sajicaene fra meg, og til ett større sted! Er litt tomt i 160literen nå.
Endel planter flyttet også fra meg, så nå er det både plass til fiskene å svømme - og til resten av plantene å få lys og vokse.

Sajicaene lagde litt av et show da de skulle dra, det tok omtrent en time å få tak i dem begge! De fleste plantene måtte ut av karet, slottet, alle røtterne.. Har fått plantet plantene igjen nå, og røtterne ligger vilkårlig rundt i karet. Slottet er (midlertidig?) tatt ut.

Så nå har jeg egentlig enda et påskudd for å bytte til sand - nesten ingen planter har slått rot. Likevel vil det nok ikke skje plutselig med mindre noen vil kjøpe grusen min, da jeg helst vil vente til etter eksamen.

Den store forandringen!
Jeg går med stooore planer om stooore forandringer i begge karene!
Jeg skal nemlig bytte til sand i det største karet, og tenker der å blande med den sanden jeg har i det lille karet. Altså, ha biltemasand+annen brukt sand i 160literen, og få biltemasand i 60literen.

Til dette trenger jeg en god plan!
Denne er til nå:

Først må den nye sanda gjøres klar selvsagt! Dette må gjøres i en stor balje, som først må vaskes kjempegodt da den har vært brukt til andre ting..
Forhåpentligvis har jeg skaffet meg en hageslange før dette går igang!

-- Begynner med 60literen:
- Tar først ut rota og steinene
- Deretter tar jeg sneglehuslekerne og setter dem over i 20litern som er fyllt med vann fra 60literen. De får bobler mens de venter.
- Så tar jeg ut sanda, og har den i en av de to akvariebøttene mine.
- Deretter fyller jeg på med biltemasand, og vann
- Til slutt innreder jeg det med diverse røtter og planter, og fyller opp med vann

--Så var det 160literen
- Begynner med å ta ut flyteplantene, disse skal renskes så godt det lar seg gjøre for andemat.. Pistian putter jeg i 20literen etterpå.
- Så tar jeg ut røttene og plantene, og legger dem i en liten balje jeg har vasket (den er det beste jeg har, selv om det har vært såpe i den) og fyllt med vann.
- Deretter må jeg fange fisk. Siden 60literen nå er klar har jeg kuhliåler og guppyhanner over i den. (Tenker kuhliene får det bedre i ett kar uten sneglehuslekere..)
Resten av fiskene tilpasser jeg med vanlig metode til vannet i 20literen. Det er bare to sitroner og tre sumoer og en dunge tetraer..! Har ikke bestemt meg helt her.. mulig jeg heller bruker den siste akvariebøtta mi til fisken.
- Så er det å ta ut grusen som er i karet, denne må jeg ha en plass til... aner enda ikke hvor
- Deretter fyller jeg på med sanden jeg har i bøtta fra 60literen i ett hjørne, og tar biltemasand på resten av bunnen. Skal skulle disse to sandtypene med en rot i håp om at det blir stilig!
- Så setter jeg inn røtter og steiner og denslags
- Deretter er det på tide med vannpåfyll
- Innreder med planter
- Fyller på resten av vannet
- Fiskene får flytte inn. Begynner med sneglehuslekerne, da skjellene deres skal legges fint til rette for dem. Deretter kommer de andre også etter.

Og der var byttet gjort!
Må nok finpusse planen litt, da jeg ikke har nok bøtter og baljer for å gjøre dette optimalt.
Pumpene er godt intrødde, så det bør gå bra. Mulig jeg mellomlagrer litt vann også, men da trenger jeg et sted jeg kan gjøre det...






Tips! Du trenger ikke skylle Biltema-sanda! Bare ha minst mulig vann i karet når du legger den i, og unngå å virvle opp sanda når du heller i vann, så legger tåka seg i løpet av kort tid! Ha en tallerken i bunnen der du heller i vannet. Jeg har gjort det på denne måten hver gang jeg har brukt ny sand fra Biltema og det har gått supert, den er så ren atte

Når du alt har laget ei punktliste, må du jo lage ei punktliste over innholdet i karene slik oppsettene blir etter omgjøringen!
Ååå! Men da sparer jeg meg jo masse arbeid! Og jeg får en ledig balje å ha grusen i!
Jeg kommer nok til å oppdatere karene på profilen ganske raskt etter det er gjort! Men kan legge det ut i tråden allerede så fort jeg har tid! =D


Hehe, ja er det ikke deilig? Biltemasanda er genial

Legg oversikt ut i tråden her så fort du har tid ja! Blir spennende å se.
Jeg ble plutselig betenkt nå...
Puttet en guppyhunn inn i 60literen sammen med sneglehuslekerne, for at hun skulle få fred fra hannene.. Idag er hun heeelt oppspist, og står for øyeblikket i en pose på dupping til 160literen. Jeg fant henne gjemt bak varmekolben!
Er de virkelig så territorielle? Vet at hun har vært sammen med slike før, og da gikk det bra. Kanskje grunnen er at de har blitt så vant med å være for seg selv..?

Jeg vet iallefall ikke hvordan det skal gå å ha dem sammen med de andre fiskene i 160literen!

Ææææ?
Det er mulig, tenker jeg nå, at siden sneglehuslekerene er de dominante fiskene i karet at de føler seg så ovenpå når "bare" èn annen fisk dukker opp at hun blir det perfekte mobbeofferet.. :p
Jeg vet jo disse har gått i en "fiskesuppe" uten like tidligere, og da var det ingen slike tendenser på de, kanskje siden de var underlegne og minst? - ikke vet jeg, men de har jo så absolutt overtaket når de er den største flokken, og har bare ett individ og hakke på..
Legg ut en oversikt over hva du har tenkt å ha i de forskjellige karene, så blir det lettere å forestille seg om det kan gå eller ikke

Uten at jeg kjenner disse små ciklidene annet enn det lille jeg har lest, ville jeg tro det kan bli problemer med enkelte arter uansett når de har egg og yngel. Uten sammenligning forøvrig har jeg fått med meg noen her inne som fraråder å ha Apistogramma sammen med Corydoras, fordi de blir så hissige i forbindelse med lek og coryene ikke har vett på å holde seg unna. Bare som et eksempel. Men skulle tro guppyer ikke har noe mer vett på å holde seg unna visse områder i karet enn det coryer har, de er jo overalt hele tiden(guppyene altså)

Var planen din forresten å legge ned 60 literen? Synes jeg leste noe om det tidligere..
Kanskje jeg hiver meg rundt med den ferdige lista i kveld!

Jeg tenkte jo på det også da jeg fant ut at jeg skulle putte dem isammen med de andre, det at de hadde gådd sammen med masse andre før de kom til deg, Lisa.
Jeg tror du kan ha rett i det at hun ble ett lett mobbeoffer der hun var.. hun holdt seg bare helt stille i vannkanten.
Similisene har virkelig blitt tøffe av seg, selv den lille yngelen kommer til overflaten for å spise! Selv om jeg alltid passer på at det synker mat ned også!

Denne ene guppyen var nok ingen god ide.. ser nå at de i 160literen heller ikke bør være der.. de blir spist på (muli det er sitronene, eller rødmunnsteraene..) ikke bra..
Virker som jeg kanskje må frem med 20literen noen dager!

Hadde egentlig tenkt til å selge den 60literen ja.. vi har jo egentlig ikke plass. Men så ville jeg prøve denne guppygreia igjen da.. =P

Jeg har vel egentlig skjønt det at å ha corydoras sammen med ciklider som legger egg, er ingen god ide.. hehe, forstår det slik at de bare vimser overalt og ikke får med seg at det finnes ett sted de ikke bør være..
Såg den tråden du hadde laget under Tanganyika og mener du fikk et godt råd der; spesialiser deg! Både du og fiskene vil trives godt med det.

Skjønner deg godt med tanke på guppyplanene dine. De er jo så fargerike og så formerer de seg fort. Spennende å se hvilken farge yngelen får også.

Jeg hadde en periode ganske tidlig i hobbyen hvor jeg ville avle litt guppy. Kjøpte inn de fargene jeg ville avle videre på og var fornøyd en god stund. Husker jeg fikk noe sykdom i den tiden og mistet mange av de fineste selvavla da. Tror det var delvis derfor jeg ikke gadd mere med dem. Men husker også at de siste jeg kjøpte før jeg gav opp døde fort uten at det var sykdom eller noe annet galt, og dette var grunnen til at jeg gav helt opp.

Mener ikke å skremme deg eller noe, men ville bare fortelle min erfaring med butikkguppy. Jeg har stadig lyst å kjøpe guppy selv, men lar være fordi jeg har det for meg at de kommer til å dø fort.

Det jeg derimot veldig gjerne kunne tenke meg er å prøve meg på utstillingsguppy, villguppy eller en annen mere sjelden levendeføder. Men det får man jo ikke tak i sånn uten videre her i byen.. Men hvis jeg kommer over noe sørpå til sommeren for eks, så vil jeg nok prøve å sjekke mulighetene for transport.
Joda, jeg har lest om fiskene mine. Sett filmer, og lest på oppsett. Men jeg vet jo at de alltid har gått i vanlig springvann, og det er derfor jeg har tenkt å putte dem sammen.

Selvsagt får jeg kjeft da...
Jeg ser når fiskene ikke har det bra, og da gjør jeg noe med det.


Guppyer har jeg selv hatt i ett par år, det var en sykdom jeg fikk med noen fisk jeg kjøpte privat som tok knekken på alle den gangen. Alt var butikkkjøpt før det.. har kvaliteten gått så ned de siste par årene? Jeg vil ha litt endlers også..! De har jeg inntrykk av er sterkere.

De fiskene du har hentet hos meg (sneglehuslekerene og sitronene) har i flere generasjoner gått i springvann uten tilsetningsstoffer, og er sunne friske fisker forøvrig. Så jeg er helt enig med deg at det da ikke er nødvendig og skulle tilsette noe nå, da de etter min mening er tilpasset det miljøet du gir de.
Jeg er overbevist at du gjør ditt beste for fiskene dine, og jeg tror de har det helt topp hos deg!
Ha,ha!
Så du Lisa-S tror at fisker som kommer fra en innsjø som anslåes å være omlag 35 millioner år gammel, og som har vannverdier og temperaturer som er meget jevne
året igjennom iløp av 3-4 generasjoner vil tilpasse seg springvann? :o
Ja, ikke en gang Darwin var vel så optimistisk...

Fiskenes organer jobber nok på spreng
for å holde de ytre påvirkningene fra vannet sånn noen lunde i sjakk.
Jeg ser helst at postene på tråden min her holdes snille.
Lille tunderbrd her har nettopp drept lysten min til å fortsette noe mer.
Jeg er også helt sikker på at du steller godt med fiskene dine og at de har det bra! At de leker synes eg alltid står som en god indikasjon på at dem trives.

Jeg kom med min anbefaling på bakgrunn av min subjektive mening. Jeg er jo litt sånn "spesialisert" selv så. Har jo bare bunnfisk.. Og synes det begynner å bli på tide å utvide horisonten litt. Så hvem vet, kanske jeg finner meg en ny yndling, som jeg enda ikke har prøvd?

Var uansett ikke vondt ment, kommer bare med tips på bakgrunn av min egen erfaring og mening
Neida, jeg synes også det er viktig å spesialisere seg! Har brukt timevis på å lese om fiskene mine, naturlig adferd, naturlig biotop, osv.. Vil jo at alt skal være perfekt hele tiden.

Jeg pekte heller på innlegg som går til angrep på andre folk som har kommet med hyggelige hilsener på tråden min =P
Ble rett og slett demotivert av tanken på at jeg ikke kan anså om fiskene mine trives, ikke engang på om dem yngler eller ikke.
Jeg vil ikke drive med mishandel! :O
Vannsti
Ble rett og slett demotivert av tanken på at jeg ikke kan anså om fiskene mine trives, ikke engang på om dem yngler eller ikke. Jeg vil ikke drive med mishandel! :O


Hvis noen har gitt uttrykk for at dem mener det så ville jeg ikke brydd meg så mye om det. At fisk leker i akvarium mener jeg må være en tydelig idikasjon på at de har det bra! Det er hvertfall en av grunnene til at jeg blir veldig gla hver gang mine leker samt at jeg hele tiden prøver å legge forholdene til rette for og håper på lek. Ville ikke vært bekymret
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (hann)
Reklame for plussmedlemskap