Underwater world (side 21)

Ja, det kan være =)

De er orignale ja, lurer på hvordan barna blir.. hehe


Adolfoi altså, det er virkelig en vanskelig fisk å få bilde av! :p
De stikker og gjemmer seg med en gang jeg tar opp kamera.. hehe
Etter å ha skremt meg en god del opp, går jeg i tanker om å lage til et slags karantenekar av 60literen. Så flytter etterhvert fiskene der til 100literen hvis jeg får den opp å gå snart..
Jeg var på besøk for et par år siden hos en dame som hadde et såå nydelig guppykar med kunn hannguppyer i! Jeg får ikke til å glemme det! :p
Ser det for meg hele tiden.. hehe
Tanken er å kanskje ha litt sånn i 60literen, og så kan hoene og ynglene være i et annet kar. Videre kan jeg bytte på hvilken hann som får være sammen med damene :p

Men skal prøve å ikke bli helt guppyfrelst også.. er jo andre fisk som lokker :p
Sånn som dverggurami, så noen som hadde virkelig flotte lakrisguramier!
Har ikke helt glemt om kakaduene enda heller :p
I går hadde eggene i 160litern blitt litt færre, og de var liksom flyttet litt på inni hullet på rota der. Idag ser jeg ingen. Fysjamei for en dårlig pappa bartelause ancistrusen min er! Han har ikke passet dem i det hele tatt! Vurderte å ta ansvar for dem i går, men lot være.. =/
Håper det bedrer seg etterhvert, det skal jo visstnok det har jeg hørt. Mulig noen av eggene har falt litt imellom et sted i rota også da. Tror ikke de skulle klekke riktig enda iallefall.

Idag er part to av del to i krien mot flukesene. Håper virkelig de gir seg etter dette. Skjemmes jo over hvordan karet ser ut! Tenker at jeg ikke kan ta ut noe før de har fått sin del av kuren også, så alt får bare være der så lenge.

Mulig jeg får noen nye innbyggere hit før jul. En i klubben skal bort lenge, og spurte om jeg ville overta hans Ottoer og rødmunnstetra. Jeg har bestemt meg for å ønske ottoer velkommen, men rødmunnstetra er jeg litt usikker på. De er jo litt røff noen ganger, eggtyver vil jeg tro de er også :p
Men de stimer jo enormt bra, og er jo veldig pene å se på!
Ancistrusfar, hadde bare en øvelse denne gangen alså.. :P
Det går seg nok til etterhvert.

Ottoer er kjekt og ha.

Mener å ha hørt at det er normalt at de er dårlige til å begynne med.. hehe
Men den andre ancistrusfaren er jo rene superpappan helt fra starten, nekta jo å gå ut av hula selv da jeg skulle ta dem fra deg til meg. Det bærga jo ungene da... =)


Jeg skjønner ikke hva det er, men plutselig har jeg lyst på masse guppy og kampfisk. Er litt rart det at med en gang man har guppyer, og trenger hjelp til noe - sånn som dette med parsitter/medisin og karantene - så tror folk med engang at man nylig har fått sitt første akvarium. =p
Jeg synes fortsatt de er flotte, og drømmer fortsatt om hannguppykaret. Men da tror jeg det blir dyre guppyer, med tanke på at jeg må medisinere dem for å ikke slå ut hele karet mitt.

Ettersom jeg har fått helt corydilla så har kanskje den apistogrammaideen sovnet litt, for jeg har jo ikke plass.. har litt lyst på kampfisk i 160litern nå :p
Er disse like fulle av ulumskheter som guppy? Like svake og innavla?


I dag da jeg sto opp var det lys i det røret som jeg har plagdes med å få lys i. Plutselig bare. Hadde visst glemt å slå av brytern, og plutselig bestemte den seg for å funke. Men da jeg slo av, og slo på igjen for å skjekke om det kanskje funka - så gjorde det selvsagt ikke det...





Vet du hva min guppy-drøm er! Det er å få tak i en skikkelig gruppe med utstillings- eller villguppy sørfra. For skikkelig guppy får man sikkert ikke tak i her i nord... Så kanskje en gang det passer når jeg er sørpå at jeg prøver å få tatt med meg noe spennende.. Og ikke bare guppy da.. Det er min drøm Det kjipe er jo at jeg er gjerne sørover på sommeren når butikkene har lite spennende og hobbyen generelt er litt laber.. Men med planlegging så går det nok bra hvis man går inn for det!

Det skal nok mye til for å bli så ødelagt som guppy, men har inntrykk av at mange kampfisker også er ganske så svakelige. Husk på at disse direkte mistrives med mye bevegelse i vannet. Dem og corydoras lar seg etter min mening ikke kombinere så godt, men det går sikkert bra med litt tilrettelegging med tanke på hvordan du plasserer utblåset osv.

Ancistrusen din har nok bare øvd seg litt, går nok bedre neste gang! Bare si ifra hvis du vil ha nye gule etterhvert.
Jeg har kampfisker (1+3) i kar med coryer, og det funker fint det. Mye av overflata er rolig, for jeg har ett utblås i midten-bak-oppe, og et på siden nede. Da blir det mye bevegelse nede i karet, uten plask i overflata.
Anna:
Går det ann å få tak i villfanget guppy? Jeg tror ikke jeg vet hvordan disse ser ut engang! Skal tro hva utfallet av å sette oppdrettsvarianten og villfangede guppy ville vært..
Jeg har dette bildet i hodet forsatt av masse vakre hannguppyer i et kar, får det ikke vekk! hehe
Jeg hadde jo en kampfisk engang for noen år siden.. den jeg henta av deg! Så at han ikke trivdes hos meg selv med bare en liten innvendig eheimpumpe i karet. Så jeg solgte den videre for at den skulle få det bedre.



Sissimor:
I 160literen der jeg tenkte å kanskje ha det denne gangen har jeg en utvedig Eheim med sånn sprinkelting som står på den ene kortsiden av karet, og en innvedig en som spruter rett mot glasset på andre siden med nokså høyt trykk..
Jeg har ikke inntrykk av at det er fryktelig mye strøm i karet egentlig, har en god del planter ogsånn som tar av det meste tror jeg.. men kampfisker liker vel helst at det såvidt er noen som helst bevegelse nesten i vannet?
Er dine kampfisker mye synlige? Hos meg bor alle fiskene på bunnen, så er lite med fisk å se tidvis.. hehe. Men så tar de det fint igjen når gjengen Adolfoi kommer luskende =)
Kampfisker kan godt ha en god del bevegelse i vannet, så lenge det er områder som er stille. Mine er godt synlige, bruker hele vannmassen, og leker seg av ot til i strømmen. Har også et par perlegurami i samme karet, som har yngel for andre gang på kort tid. Har en del flyteflanter, og disse lager stille hjørner...
Jaah! Guramier har vel ofte reviret sitt i vannflaten siden de lager skumreder? Så da forvirrer ikke coryene inn dit de ikke skal? Har hatt litt lyst på en eller annen dverggurami også =)
Hvis det er mulig å holde sammen med gode resultater så synes jeg det er en kjempeide! Pistian min bukket desverre under etter endel plager med armaturet.. =/
Men jeg har salvinia minima, dog de er jo ganske små..

Kjøpte inn en kjempeflott rot på auksjonen vi hadde her i Tromsø i begynnelsen av november, tror den kommer til å skape bra med ly og gjemmesteder!
Støtter det Sissimor sier her. Min kampfisk bruker hele 430 literen, også der det er mye bevegelse i vannet, men han hviler seg gjerne på bunnen under et catappa blad eller i et av de to hjørnene hvor det er planter helt opp til overflaten.
Enten henger han under pistiaen i høyre hjørne, eller så legger han seg på Bacopaen som ligger helt opptil vannflaten i venstre hjørne.
Jeg har to utvendige pumper i karet og en sirkulasjonspumpe i tillegg, så det er soner med masse bevegelse også.
Har pistia til deg om du vil ha.
Jeg har jo cirka verdens største sverdplante i det karet, og ellers har jeg jo endel andre høye planter som når overflaten.. blandt annet hornblad, og så snart 60litern er frisk så skal litt av rotalaen dit også! Den står jo der som en vakker gigantisk vase, som jeg ikke vil kaste noe av - og som jeg enda ikke kan flytte på.

Kanskje jeg kan få kjøpe litt pistia hos deg, Lisa - har for meg at det er den beste flyteplanten i og med at den har så lange røtter! Salviniaen har jo bare en cm eller to, så det hjelper ikke mye på :p

Det er vel ikke barebare å finne Crowntail eller noen andre varianter her i byen da.. Men blir spennende å se etter hvilken jeg vil ha! Blir en vanskelig avgjørelse :p
Fikk en ide om å bare spørre på FB bare om noen med kampfisk i bolle begynnte å bli lei.. =/
Ser på Imazo sine lister at de i øyeblikket har crowntail hunner, men ikke hanner. Ellers så hadde de 12 forskjellige varianter, så det er fullt mulig og få deg noe annet enn den "vanlige".
Det er bare og følge med på listen og bestille når de kan levere. Gjør alltid jeg når jeg vil ha noe spesielt.
Jentene på Tropehagen bestiller gjerne til deg. Du kan og gi de beskjed at du vil ha en crowntail hanne, så følger de med på listen for deg

Pistia skal du få, ikke noe problem.
Det går jo ann ^^
Må innom og finne tak i vanntester snart uansett.. proteinhinna i 160litern har gått amok. Så da jeg skulle fikse noe der at jeg ble grønn på hendene, så jeg prøvde å samle sammen hinna.. Hele målebegeret ble full av grønt vann. Heiv meg i vannbytte fort som fy! Anntar at nitratnivået i karet er skyhøyt..? :s
Har iallefall byttet ut halvparten av vannet, får håpe det hjelper. Tror vannet i krana må være fryktelig oksygenrikt, for halve karet ble hvitt da jeg fyllte i vann igjen.. :O

Jeg tror kanskje jeg har funnet ut hva som skal bebo toppsiktene der etterhvert da, guramier er jo flotte! Har hatt en følelse av at "alle" guramier er aggressive, men hadde jo vært knall å holde både dverggurami og kampfisk.

Eneste problemet som står da.. jeg lurer på hvordan mine to flotte Sumo Botia takler det. Er de kanskje beryktdede finnenappere? Jeg har jo blitt så glad i dem, men undrer på om de kan stå bak at den nye ancustrusdamen min har endel hakk i sporfinna.. De er igrunn de eneste å mistenke der.

I går kveld medisinerte jeg siste dose i 60litern for denne gang.. nå håper jeg de er friske altså!
Ok, som jeg mistenkte bør jeg være forsiktig med å sette fisk med slør sammen med sumoene... Jeg tenker at sumoene nok flytter inn i nykaret hvis jeg noengang får det opp!

Tenkte jeg skulle sjekke etter flukes litt idag, og se om jeg kan friskmelde 60litern. Men jeg tviler på at jeg klarer å ta noen gode bilder med mitt kamera. De bildene jeg har lagt ut her er det ene av 1 av sikkert 500 bilder som har vært såppass klart at jeg kan se fisken.
Derfor tviler jeg litt på at jeg får til å bruke samme metoden som Lisa :/

Men etter to kurer så må det da være borte! Har iallefall ikke sett noen kløing på lenge!
Vannsti
Tenkte jeg skulle sjekke etter flukes litt idag, og se om jeg kan friskmelde 60litern. Men jeg tviler på at jeg klarer å ta noen gode bilder med mitt kamera. De bildene jeg har lagt ut her er det ene av 1 av sikkert 500 bilder som har vært såppass klart at jeg kan se fisken. Derfor tviler jeg litt på at jeg får til å bruke samme metoden som Lisa :/ Men etter to kurer så må det da være borte! Har iallefall ikke sett noen kløing på lenge!


Vil tro du har fått tatt de nå etter to fullstendige kurer.
Medisinen du har brukt går jo for og være en av markedets beste.
Ja, den første kuren tok jo det meste. Da var mange smittet, og jeg så mye kløing.. Dagen før jeg startet på ny kur, og grunnen til at jeg startet den - var fordi jeg så en aeneus med små parasitter hengene etter brystfinna..


Nå tror jeg guppyhannen min dør. Han er kjempetynn, og nå falt han rett ned på sanda. Ser noe slapp ut. Sporfinna har vært blek ganske lenge, og er ikke så utbrettet og fin som til å begynne med. Dette var en av grunnene til at jeg stressa med innvollsparasitter, men har ikke sett noen lange tomme "poser" hengende fra noen av fiskene.
Fanga guppyhannen opp jeg likegreit, ga ham en dose mikroorm så får se om han spiser litt når han har 100% tilgang og 0% konkurranse.

Har undersøkt med lommelykt på finnene til endel coryer nå. Desverre så jeg en liten tråd fra rykkfinnen til en av de fullvoksne aeneusene. Vet jo ikke om det er parasitt, det kan jo være noe annet.. eller? :/
Syns nesten ikke det er forsvarlig å skulle medisinere for tredje gang. Var ille nok å måtte ta dobbel kur synes jeg. Men jeg vet ikke jeg.. det er uansett ikke før til neste helg jeg kan starte ny kur så får følge med på utviklingen. Håpehåpehåper at det er noe annet altså! Håper så mye at jeg tror det er noe annet!
Men skal ikke la det være noen kontakt mellom karene uansett i tilfelle det skulle være noe... Bleah altså! Er sÅ klar for å få fiksa i det rotekaret nå!
Nå har jeg ingen guppyhann lengre.. Lurer på om jeg skal se etter en ny eller om jeg skal la være.. Er liksom så mye pes med disse parasittene som de visstnok med stor sannsynlighet bærer på.
Lurer på hvordan jeg isåfall skulle gått frem. Skaffet en bolle for første gang i mitt liv? Har ikke plass til et ordentlig karantenekar, så da må det bli med noe lite som kan stå på armaturet til et av de andre.. :/
Men så kan jo ikke en guppy bo i bolle i en måned heller da.. iallefall ikke før etter jul. Kanskje jeg finner en privateid guppy, som allerede er karantenisert? :p
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap