Underwater world (side 25)

60 liter er veldig fint for et par sommerfugler. Generelt alle små ciklider syns jeg en 60 liter artskar er en passende str. Kampfisken ville jeg ikke ha putta inn der siden sjangsen for at den skal bli ribbet er stor( skjedde nylig her desverre). Kampfisken ble nappet på men er nå flytta til en annen 60 liter med kakadueciklider, der er han helt sjef.
Syns egentlig det har blitt ganske flott i 60litern, ser for meg at sommerfuglene kan trives der!

Humm.. ok, kampfiskene må ut derfra. Jeg kan ikke ha to hanner, for aller helst må kampfiskene være sammen.. så de må bo i 160litern, for han jeg har skal jo ikke bi i en 30liter hele livet.. Så.. ut med rødmunnene, var veldig skeptisk til disse fra starten av.. jaja. Har ikke plass til enda et kar :P

Ok, så er problemet jeg ikke vil løse med å selge noen.. sumoene. Fantastisk morsomme karer de der to! Jeg vil virkelig ha dem! Det virker ikke som de napper og plager når de får nok mat, me de hadde jo nappa på hannen min i jula mens jeg var borte. Det vil si, jeg mistenker iallfall dem sterkt for ugjerningen.

Men.. det er kanskje ikke umulig at de vil akseptere en plakat bedre enn en vailtail..?
Men, vailtail er jo så fin! Har tilogmed døpt ham Oddvar! :p

Har gått litt fort i svingene her.
Jeg legger rett og slett ut rødmunnene til salgs for å få denne kabalen til å gå opp.

Vannbytte gjort i alle kar; 20liter i 60litern, 10liter fra 30litern og 50liter fra 160litern.
Sistnevnte er forsåvidt full av ancistrusyngel nå, over alt er de!
Så en ligge alene i skiferhula på siden av pappaen sin, neeesten like stor som pappa!
Hadde vært morro å fått til bilde av det




Bildet er av starten på en ny look i 60litern, tror det blir tøft! Må bare få den rota til å synke først, det er altså ikke en del av innredningen å pynte rota med steiner :p

Hvordan er det man får bildene store i tråden uten å måtte klikke seg inn på dem?
Tusen takk for lærerike tips Sjura og Lisbeth =)

Har lyst å gjøre 60litern så bra som mulig til sommerfuglene, men regner med at kuhliiene og ancistrusene ikke blir å flytte.. ikke enda iallefall.

Jeg gjorde et eksperiment i dag, satte den nye kampfiskdamen sammen med den gamle kampfiskhannen. Mens glasset var mellom dem blåste hannen seg kraftig opp og viste skjoldet sitt til damen. Damen viste også sitt til hannen (det var riktig til skjold på henne og).
Når jeg satte dem sammen bar det rett i fight mellom de to, så jeg tok ingen sjanser og fanget henne opp igjen. Hun beit ham midt på kroppen slik at han har merke der nå. Derfor, vet jeg ikke om det er noe å satse på å prøve å sette dem sammen igjen.. Det gikk fint igjen når jeg satte henne sammen med plakathannen. Han kom og viste seg frem for henne med en gang mellom glasset :p
Eller kanskje jeg har misforstått, og så er det ikke en plakathann alikevel, men en hofisk som ikke er spesielt glad i hanner.. sånn, siden både han og hun viste skjold og alt - men jeg så jo ikke noe synlig hvit eggprikk på den da. Meh.. :p



huff eg trur du har en særlig vannskelig hanne.. Noen e ekstremt aggresive. Dersom du skal ha de sammen kan du forsøke å introdusere de med å ha de i to ulike kar ved siden av hverandre. (en god stund)
Det kan også hende den plakat hannen din også bare er en svært dominant hunn, hunner har også skjold bare litt mindre. den sikreste måten å se det på er på eggledningsorganet, og når de "blir"full av egg, ser ut som de har forspist seg.

Trur likevel du bør gå bort fra tanken om å ha noen hunner sammen med hannen din på permanent basis. Han går sikkert fint overens med andre fisk.
Hadde selv en sånn tøffing, og han gikk bra sammen med feks. Ancistrus og praktbotia.. (bare ikke andre kampfisk)
Høres ut som du har en sær hanne ja.
Her hos meg går det bare fint med hannen med sine to hunner, og i natt hadde han påbegynt et skumrede i et stille hjørne av karet.

Høres ut som om du må introdusere de forsiktig til hverandre som Lisbeth sier.
Ja, jeg får prøve det.. får la det vente på seg til de flytter i 160litern, da får de kanskje plass nok til å bo sammen. Kampfiskhannen min har jo aldri sett en annen kampfisk såvidt jeg vet, så kan jo være noe med det.. *håpe*
Dessuten virket det nesten så det var hoa som var mest ivrig på å vise at hun var sterk hun også :p
Må gjøre noen forsøk til.. Blir nok vanskelig å få til et kar helt nært et annet, har ingen så små kar at de får plass ved siden av (og heller ingen plass å sette et nåværene nærmere et annet). Blir spennende hvordan det her går!


Bilde 1: Paletaus, før den flytta til 160litern før jul.

Bilde 2: Jeg har fått til et brukbart bilde av en adolfoi! (Ikke lett med mitt "photoutstyr")

Bilde 3: Et bilde av begge sommerfuglene, tatt med blits - ser jo ikke ekte ut!


Jeg tror ikke det gjør noe som helst å ha kuhli sammen med sommerfugler altså. Mine går i en fiskesuppe uten like og aldri vært noe problem her i hus.

og ancistrus har jeg sammen med sommerfuglene mine selv, jeg bare flytter han til et annet kar når det er egg pågang ha ha. Men kjekt å få tatt alger i flere kar.
Har ikke inntrykk av at kuhliiene gjør noen noe som helst egenltig, men er litt redd for at de kanskje ikke er særlig mye smartere enn corydoras når det gjelder dette med å holde seg unna revirer og slikt.. :p

De er et ivrig lekspar ancistrus i 60litern, hannen ligger for det meste i hula si - så det er kanskje mest damen som kan ta seg en liten ferie.. Men har litt få akvarier for slikt, tenkte å ikke blande ancistrusparet i 160litern med paret i 60litern for å holde litt slektstavler etterhvert, så alternativet er et par dager på "hytta" i 30litern hvis hun/de må på flyttefot :p
Ånei! Fant en død paleatus flytende i vannkanten (
Den hadde ingen rare sykdomstrekk eller noe, eneste den mangla var et øye..

Hva kan være problemet nå..? Jeg bytter mellom 30 til 50 liter vann daglig fordi jeg målte nitritt der i jula. Bør gjøre nok en måling idag. Vannet jeg bytter med er kaldt vann, stort sett rett fra krana. Har altså bedrevet daglige vannbytter i to uker nå..


hmm...

Jeg blir mer og mer sikker på at det er riktig å la rødmunnene flytte, nå blir det jo mindre belastning også på karet.. Mulig jeg rett og slett har for mange corydoras der?
Noenganger så dør bare fisker og helt uten noen spesiell grunn. Det var jo en voksen gruppe du kjøpte, så den kan jo ha vært gammel feks.
Det at den manglet et øye kan jo ha skjedd etter den døde ved at noen har spist på den..
Men aldri godt og si når det ikke er noen ytre tegn. Har skjedd her og en og annen gang at en fisk har dødd uten at det tilsynelatende har feilet den noe. :/
Ja.. men den såg så liten ut, tror det kanskje kaa vært en av de jeg kjøpte som ungfisk :/
Anntar at det manglene øyet forsvant etter at den døde.. Både sumoene og rødmunnene kan jo stå bak det.

Er ikke så ofte at jeg finner fisk flytende da! Lurer på hva som avgjør om fisken flyter opp eller synker.. det har jo selvsagt noe med flyteblæra å gjøre, men jeg tenker på hva som gjør at den oppfører seg forskjellig fra dødsfall til dødsfall..

Kjenner jeg har lyst til å endre på noen ting i karet de er i.. ta ut litt ting og ommøbelere litt. Er litt rotete der syns jeg. Skulle hatt en rot som passet å stå oppreist i det, per nå er det bare planter som strekker seg opp mot overflata - men jeg liker høyreiste røtter!
Dagen kjørte rett ut i totalomstrukturering av alle kar, planter og røtter har byttet plass. Rødmunnstetraene skal flytte, nye planter hentes snart inn, andre selges og plutselig skal en albinoancistrus flytte hit!

Jeg vil si det har skjedd ganske mye her i dag :p

Bilder kommer i morgen!

Målte etter nitritt idag, og fikk blank på alle tre karene! Det var gøy!


Målte etter nitritt idag, og fikk blank på alle tre karene! Det var gøy!
Skal tro om jeg må fortsette å bytte litt til.. er lenge siden jeg målte sist.

Bilde 1 er av 60litern, ikke mye som har skjedd der egentlig- har luka litt planter og satt tilbake de to røttene med mose på..

Bilde 2 er av 30litern, der har det skjedd endel - satt inn rota med javamose på der som jeg kjøpte på auksjonen. Mosen har vokst seg stor og fin. De to "nye" kampfiskene bor for tiden der, de går godt overens.. men de skal etterhvert flytte til 160litern da. I dag hadde mr. plakat laget litt skum imellom pistian, det ødela jeg da jeg byttet 10 liter vann da... :/
Er uansett mer fornøyd med dette oppsettet enn det forrige iallefall!

Bilde 3 er av 160litern, har flyttet på den rota som jeg er så stolt av som det endelig gror litt ferskvannstang på. Uheldigvis har mr. tigersnegle puttet masse egg på den, så den ser jo litt merkelig ut... Lille albino er på bakglasset, men den klarer ikke å være rolig nok til å bli med ordentlig..
Veldig frodige og fine akvarier
Sommerfuglene dine er sååå flotte!
Lisa-S
Veldig frodige og fine akvarier :) Sommerfuglene dine er sååå flotte! :)



Takk
Det er mye planter i karene ja, nesten litt i overkant av arter og mengder.. hehe. Klarer ikke å kvitte meg helt med en art heller, så blir jo bare flere og flere! :p

Sommerfuglene angrer jeg ikke et sekund på at jeg impulsskaffa meg, de har kommet seg så flott! Skimrer i alle farger, fra orange til blått og lillaish
Er så morsomt å ha fisk med personlighet, de er kjempenysgjerrige på alt og veldig ivrige på mat :p
Første gang jeg foret med frossentfor (artemia) var det såvidt de ville ha, tok en god stund før de i det heletatt smakte på det. Men da det først var gjort så fikk de visst smaken på det, skulle tro de aldri hadde fått annet enn flakfor, for det reagerte de på med en gang.. hehe. Merksnodig! :p
Der fikk jeg endelig sett hvordan sumobotian ser ut! Også lille ancistrusmann, så søt
Nå som L-malle eier! :d
Ja, er de ikke søte!? ^^

Det går litt sånn poff i poff for tiden i akvarieverden min.

60litern ble plutselig sommerfuglkar, og i dag ble 30liter aller plutseligst blårekekar!

Ikke minst er det ikke bare ancistrus i 160litern; 7 ukjente maller flyttet inn i kveld! Er veldig interessert i å finne ut litt mer om dem

Legger ut de første bildene av dem
Har lagt ut spørsmål i forumet, men fikk ikke så klare svar siden de er litt bleke enda..
Slapp dem nettopp ut i karet
Oi, spennende
hvor har du fått de fra ?
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap