Underwater world (side 3)

Jeg blir jo bekymret når jeg får høre at jeg driver med noe som grenser til dyreplageri da.
Det har da aldri vært meningen!

Har forøvrig satt opp 20literen, og satt guppyene der inntil jeg får komme igang!
Så blir det vel mas om at jeg puttet dem rett inn der, men hadde nå iallefall fiksa pumpa godt opp med gusj først. =P
Men heller det enn at de blir spist opp, som er min feil i utgangspunktet det og. Meh.
Iallefall så er rent vann godt for nappede finner, så det såh!

Er fint med tilbakemeldinger både på godt og ondt uansett, så får jeg forbedret meg.

Tenker slik at sneglehusfiskene får en litt avsperra del av karet, bygger litt steinrøser og denslags, og så blir det masse planter der. Savvey?
Kan molly og guppy få beibier sammen?
Fant plutselig guppydamen, er det mulig å krysse molly og guppy?

Allemannalle bor i 20litern i disse dager, snart flytter de.
Jeg tror ikke jeg skjønte helt begrunnelsen for spørsmålet ditt? Hvorfor spør du om guppy og molly kan krysses fordi guppydamen dukket opp?

Jeg kjøpte meg endlers guppy her om dagen
Heisann! Det var bare fordi hun hadde vært i ett kar med en black molly, og så ville jeg vite om hun muligens nå kom til å få mollyguppybarn, siden de er så nært beslektet. Men jeg har sett meg litt rundt og folk mener det ikke går ann =)

Jeg vil ha noen endlers også i stammen min! =D

Tenker at 60literen skal bli ett fredfullt sted nå, bare snille fisk!
Så får jeg håpe at ikke multiene spiser alt som er i 160literen! De er stilige, men det blir fort ett litt kjedelig kar når det ikke finnes noe i overflaten! Jeg liker snille fisk jeg!
Åja, sånn sett

Jeg har jo samme "problemet" selv, men nesten bare maller og reker i alle kar. Har de flekkete blåøyene som eneste fisk i vannmassene nå. Og endlersene skal også flytte til 100 literen, da jeg mener at de ikke skal utgjøre noen trussel for rekene. Jeg føler at jeg kanskje balanserer litt på noen grenser, men så lenge jeg har et kar stående som kriseløsning hvis noe ikke skulle gå som jeg håper, så syns jeg det må være greit å eksperimentere litt. Ser folk har langt verre(i teorien) kombinasjoner enn de jeg prøver meg og er fornøyd med det så da slapper jeg også litt av, selv om det er kombinasjonen fisk og reker jeg tester litt grenser på. Hehe, jeg sa til samboeren min at det lille karet(som endlersene er i nå) på kjøkkenbenken skulle legges ned da jeg flyttet krystallrekene derifra......... Synes det er kjekt med et lite kar som en sikkerhet om noe skulle skje. Planen er jo at det plutselig skal dukke opp coryegg, som bare MÅ flyttes dit
Ja ikke sant!
Jeg har jo lillekaret mitt oppe nå, tror ikke alle er like fornøyd med det. Eneste ledige plass til det er på stuebordet.. hehe
Ellers så står det bare og er en sikkerhet helt tomt..
Jeg tror ikke guppyer gjør noe mot reker, tenker selv å ha reker i 60literen nå!
Har hatt reker sammen med sverddrager, mulig det var guppyer der også - og det gikk helt fint! Jeg hadde ikke annet valg enn å putte dem i 160literen da sneglehuslekerne flyttet inn, og der tror jeg dem ble spist.. :/

Jeg tror jeg tar en råsjans ved den 160literblandinga nå.. mulig det ikke går..
Har fortsatt dårlig samvittighet for de vannverdiene. Men det kan jeg vel bare definere med en gang, jeg kommer nok aldri til å begynne med kjemikalier i vannet.

Jeg tror man kan påvirke litt med tanke på foring når gjelder hvor mye fisk vil bry seg om reker. Har ei venninne som har kirsebærreker sammen med en masse tetra. Tetraene svømmer lavt, men de gjør ingenting mot rekene. Rekene formerer seg og ser ut til å trives. Er kanskje ikke så mye fremme som de ellers ville vært er vel det eneste.

Jeg tror også man kan påvirke en del med beplantning. Jeg liker jo planter, så det gjør ikke meg noe å ha tett med planter for rekenes skyld For øyeblikket har jeg litt dårlig med planter, har du noe til overs?

Hvor skal du få tak i reker nå?
Ja.. mulig det! Jeg har iallefall alltid hatt masse planter, og nå har jeg også masse mose som de skal få kose seg i! Men uansett så har jeg inntrykk av at guppyer er veldig snille fisk, som ikke spiser reker.. de er jo ikke så fryktelig raske heller, så mulig reka uansett kommer seg unna lett. Vet ikke, men da jeg hadde det sist så formerte de seg godt iallefall, sammen med fiskene =P
Andreas skal komme og hente planter hos meg om ikke så lenge, men hvis det er mer til overs igjen da så har jeg =P

Har ikke tenkt på hvor jeg får rekene fra, har ikke bestemt meg for type heller - bare at de ikke skal spise fiskene mine! Har annonsert at jeg ser etter reker her på rubrikkene bare =P
Da var tiden inne for en oppsummering av hvordan oppsettene av karene blir!


160Literen

Disse passer på den nye sandbunnen
En gjeng Neolamprologus multifasciatus.
Tre stk Sumo Botia
To voksne hannancstrus, og en voksen hunn

Førstnevnte vil nok jage de to siste vekk fra det hjørnet jeg har satt opp for dem. Dette hjørnet vil være fyllt med kalkholdig sand, og avsperret fra resten av karet med først og fremst røtter, men også steiner og planter.

Resten av karet brukes av
To små sitronciklider
En gjeng neontetra og kardinaltetra
Fem sorte neontetra
Fire rødmunnstetra
Diverse hunnguppyer




60Literen


Bunnen passes her på av
Ellve kuhliåler
Kanskje noen Corydoras (ser ut til at det blir Aenus)


Resten av karet brukes av
Mange nydelige hannguppyer
En Black molly
En koloni dvergreker av noe slag



Hvilke røtter jeg bestemmer meg for å ha hvor blir en overraskelse, oppsettet skal bli helt anneledes! Mest spennende er kanskje at 60literen blir beplantet igjen. Iallefall skal jeg ha mose der!
Jeg grugleder meg til om det blir å gå bra det oppsettet i 160literen. Jeg satser på at multiene roer seg etter at de kommer i nytt kar, og får nye medboere.. Er redd for at de skal ta over hele karet da.
Langt fra umulig egentlig, at det braker løst i morgen den dag!
Julegavehandel er vel utelukket på en lørdag uansett...

Så nå spørs det bare, ser her på AF at det er veldig vanlig med ancistrus sammen med Tanganyikafisk.. disse greiene bekymrer meg fortsatt. Jeg tenker som så, at å hive fisken over i vann som "de" ikke har kjent siden sine tipptipp...tippforeldre, vil være som å sette mennesket neddi vann, og så lure på hvorfor ikke gjellene funker.


En annen ide er...

Å selge de nylig innflyttede vakre sitronene mine..
Så får multiene være der de er.

Og så blir 160literen en stor lekeplass for snille fisk..
Men da ryker planen om hannguppykar.

Iallefall blir det ikke pes om blanding av fisk som ikke burde være sammen.


Eventuelt, så blir det kunn snille fisk i karene. Jeg vil jo ha multiene, men ifølge visse her har jeg jo ikke kunnskap nok til å holde dem.
Føler det blir feil av meg å holde dem da..
Så blir det ingen fisk fra Tanganyika, og bare masse snille bunnfisk og levedefødere.
Back to the beginning altså.



Nei! Jeg liker multiene. De får ikke dra!
Men kanskje altså så flytter de til 160literen =P
Så får det vise seg om de spiser de andre eller ikke, og så flytter de ettersom det går.
(Mellom kar her inne!)
Det nye oppsettet
160Literen

Kings of the ground
En gjeng Neolamprologus multifasciatus.
Tre stk Sumo Botia
To voksne hannancistrus, og en voksen hunn

Resten av karet herskes av
En gjeng neontetra og kardinaltetra
Fem sorte neontetra
Fire rødmunnstetra
Diverse hunnguppyer og yngel

Skal innredes med mange røtter og planter, og mange skjell og steiner.
Sikten mellom multiene og de andre skal etter planen brytes helt opp.
Jeg gjør vel noe kjempeulovlig da jeg holder vanlig guppy og endlers guppy sammen, men bare vent og se! =D





60Literen

Beboere av bunnen
Ellve kuhliåler
Kanskje noen Corydoras

Resten blir
Mange nydelige hannguppyer
En Black molly
En koloni dvergreker av noe slag


Jeg kommer til å sette inn rota med mose på her, og håpe på at jeg finner reker som passer inn. Ellers skal jeg legge inn den minste mallehula som jeg har ekstra, trenger jo ikke fire huler på tre maller, og denne tror jeg kuhliene blir å sette pris på!



Jeg har diverse pynt også, et piratskjellett som passer på en stor skatt, denne har en fin hule på undersiden. Jeg har et stort slott, som diverse ciklider har likt seg godt i. Et tårn og en slags rotlignede stilig formatur. Noe av dette kommer jeg til å bruke i de nye oppsettene!
Gjettelek
Nå er byttet gjort.

Hvilken av fiskene tror dere var vanskeligst å fange?
De er listet opp ovenfor =P



Hva mer kan man si? Det tok NI timer!
Tror det ble bra. Har slått av lyset nå, så får ikke se så godt hvordan det går enda.. ble så sent. Dessuten tror jeg det er best at fiskene får roet ned litt. Bilder i morgen!
Vannsti
Hvilken av fiskene tror dere var vanskeligst å fange?


Kuli og kardinal? Husker hvertfall jeg slet forferdelig med å fange kardinalene mine da jeg skulle selge dem.

Ja nå er det virkelig på tide med bilder!
Huff, ble ingen bilder.. ble fri for pc.
Det var verken kuhli eller kardinalene. Sistnevnte tror jeg var noen av de raskeste å fange, kuhliene tok sin tid de og :p
Godt nyttår alle sammen!

Jeg skal etterhvert legge ut bilder, men det blir ikke denne uka heller...

I karene mine har det skjedd 3 ting i jula som er verdt å fortelle:

1 - I 160 literen: Alfahannen min av multiene døde i går, har sett at han var noe undelig i oppførsel men jeg krysset fingrene og håpet bare det beste.. Han hadde blitt ganske hvit på hodet observerte jeg da. Ingen sår, eller tengn på slosskamp. Mulig han bare var blitt gammel? Da jeg tok ham opp etter han var død hadde ancistrusene suttet litt på ham da..

2 - I 60 literen: Den guppyhunnen som det så så ille ut for, har vokst ut alle finnene sine igjen og er kjempefin!

3- Guppyene har fått kjempemasse babys, det kryr av dem i 60literen!
Godt nyttår til deg også.
Gratulerer med yngel, - er alltid moro.
Trist at alfahannen døde, men du skal se at det nok er en av de andre som raskt tar hans plass i flokken.
Det er livets gang det. :P
Godt nytt år!

Hvordan går det med ciklidene etter hannen som døde?

Og ellers?
Tusen takk Lisa og Anna!


Har fortsatt ikke sett tegn til at noen har tatt over. D
et ser nå ikke ut som at frafallet har noen videre innvirkning på dem enda..
Har hentet med meg masse skjell som jeg tenker å legge ned til dem ^^

En multibeibiene rotet seg inn i 60literen på en eller annen måte... undelig! Det skjedde da jeg flyttet rundt på alle fiskene.. men aner ikke hvordan! Alle multiene var jo alene i en bøtte! Den ser ut til å klare seg fint sammen med guppyene da! Har lagt et skjell ned til den, men den ser mest ut til å trives i en hullete rot jeg har liggende der..! =)
Okei, jeg kan ikke ha multiene sammen med de andre...

What to dooo!?

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap