Underwater world (side 5)

Er du i tvil, så kan jo en luftpumpe løse det problemet enkelt for deg..
Vil tro at om det er lite oksygen, så vil litt roting i vannet neppe hjelpe særlig..

Kan du snu utblåset på pumpa mot vannflaten så gjør det, det vil og hjelpe på oksygentilførselen.
Roting som i at jeg heller i masse nytt vann hver dag :p
De slutta nå etter at jeg bytta sist, har ikke sett det før.
Har trødd igang luftsystemet på pumpa, den er helt i hundre.
Men den bråker jo så fælt! Så nå får jeg nok noen klager.. hehe
Det er endel guppyer som går ja.. hvorenn gøy de er å følge med på når de vokser opp, så tror jeg ikke det er noe jeg kommer til å fortsette med..

Når nitritt-testen er negativ, da skal vel ikke dråpene blande seg med vannet i det hele tatt eller?
Dråpene skal blande seg uansett. Det er fargen du må se på
Okei! Jeg prøvde på gøy å blande i vanlig springvann bare for å se hva som skjedde nemlig - og da blandet ikke dråpene seg med vannet, de bare dro seg ut og danset rundt som linjer i vannet..

Vannkvaliteten har iallefall bedret seg mye siden sist..

I 160literen har jeg pumpa til å blåse masse luft i vannet, og har ikke sett fisker i overflata siden jeg gjorde det!
Har hatt problemer med å holde temperaturen da.. jeg ville stille ned tempen litt, men så stillte jeg den opp (dårli merka varmekolbe), så i går var tempen hele 30grader på det meste! Jeg skrudde litt mer på kolben så i mårrest var den er nede i 27grader.. Får håpe ikke fiskene ble for stressa! Planen er at temperaturen skal ligge på 25grader.
Hvordan holder temp seg uten kolbe? Jeg bruker ikke kolbe i noen av karene mine og de holder seg på passelige 24-25 grader.
Dere har kanskje stabil temperatur i stua?
Jeg er ikke så flink til det.. noen ganger er det iskaldt og andre ganger er det altfor varmt i stua! Det er kanskje enda en grunn for at vannet ble så varmt i går.. det var ganske varmt i stua... Skrudde den ned før jeg la meg, skrudde også på kolben - og i mårres var den jo gått ned.. hmm..
Ja det er jo det vi har.. Skjønner at du vil ha kolbe da. Selv synes jeg det har vært vanskelig å få kolben til å oppnå riktig temp. Selv om jeg har stilt den til den tempen jeg vil ha blir det ofte for høy temp. Kanskje jeg har en dårlig kolbe... Men hvis det ble for varmt inne hos dere i tillegg så er det forståelig at det ble litt i varmeste laget i vannet..
Jepp, ingen overraskelse akkurat.. men vi hadde hatt det så varmt ganske lenge. Vannet har holdt seg ganske stabilt ellers, så det ordner seg nok når jeg får stilt den kolben riktig.. Det er bare en pil på den, og så er alt motsatt av det jeg mente virker det som.

Nuvel, hvis været blir bedre utover kvelden så skal jeg til Nils og se etter stein til det nye Malawibiotopet mitt. Gleder meg!
Nå har jeg hentet meg mange nye flotte steiner! Gleder meg til å hive meg rundt med the big change!
Der var en ny 60liter i hus! Den gamle er tømt.

8 indiske glassmaller, en gigantisk Gibbie, et par eplesnegler.. og en liten gruppe corydoras pansermalle. Og en viftereke!

Hele dagen er gått med på å tømme det gamle karet og sette opp den nye på samme sted!
Fant en død guppy i mårres. Mulig han ikke tålte overgangen fra det ene til det andre karet. Men alle fikk en lang temperaturtilvenning og vanntilvenning før de ble sluppet ut. Har nesten ingen guppyer igjen nå, og tror nok ikke jeg blir å prøve meg mer på flere heller, selv hvor pene de er.

Den ene corydorasen er fryktelig medtatt.. bekymrer meg over om den vil overleve.. det har den vært siden den kom i hus i går, så det er ikke min feil.
Noen tips?

Jeg har også fått en gigantisk Gibbiceps i hus, han har levd lenge i en den 60litern jeg kjøpte i går. Jeg puttet den i 160literen med en gang han kom hjem til meg. Lurer på hvordan det føles; å plutselig være i en verden som er nesten tre ganger så stor.
Jeg trodde nok jeg hadde fått det renere enn jeg hadde.. Mye nitritt i den 60literen ja. Til tross for at jeg skyllte sanda litt i går, og byttet nesten alt vannet..

Corydorasen døde, det var også en liten yngel som det ikke har vært noe fart i siden den kom.. fant den også død.

Byttet nettopp over halvparten av vannet. Så får vi se da, om jeg ikke klarer å holde liv i resten!
Huff hvor uheldig du stakkar her vært i det siste. Nå må det nå snu seg for deg snart!!
Kjempesynd at du mistet mange av dine nye fisker. Jeg har 375 literen nærmest tom for tiden, så om du føler behov for å sende noen fisker på "spa" mens du får orden på karene dine så er det bare og komme med de.
Det er ph på 6,5 i det karet sånn ca.
Det er jo alt for snillt! :O

Jeg forstod det sånn at de var noe dårlig allerede da jeg fikk dem, hun jeg kjøpte karet av hadde ikke hatt tid til dem så de hadde ikke fått god nok stell..

Det hadde vært veldig fint å få letta på trykket der inne.. de er alt for mange! Kommer til å flytte de to største ancistrusene til 160literen i kveld, men det er så langt jeg kommer.. for malawiene kommer vel til å spise de andre! :/

Hadde jo ikke tenkt til å ha flere fisk enn jeg hadde i det karet, men så fulgte det jo så mange pene fisker med!

Håper virkelig det snur seg snart.. jeg tror ikke dette kan skyldes at jeg gir dem dårlig stell, har jo bytta vann cirka 100 ganger den siste måneden!
Nitritten var på vei til å forsvinne i den gamle 60literen, testene så iallefall klarere ut! Så veldig kjipt å begynne på nytt igjen nå.
Jepp. Bare og komme med det du vil, sålenge de kan gå i ph verdiene jeg har der.
Jeg kan ha de opptil 4 uker, da har jeg planer om at cory-yngelen skal flytte over dit.
Du kan jo enten ha de med Tirsdag, eller svippe innom med de nårsomhelst før det om du føler du trenger og få de fort ut. )

Jeg har kun 6 grenmaller, 3 ancistruser, 5 kuhlii og noen krystallreker i det karet, så det er goood plass.
Oi ^^ Ja, da har du jo masse plass

Jeg vet jo ikke om mine fisker er friske, og vil jo ikke at noenting skal smitte på dine!
Jeg bare håper på at det er nitritten som er årsak til dødsfallene!

Jeg fikk jo 8 indiske glassmaller, de kan jo ikke gå i en 60liter uansett så lenge.. De er ikke så store enda da, bare 5-6cm..
Vannsti
Oi ^^ Ja, da har du jo masse plass :D Jeg vet jo ikke om mine fisker er friske, og vil jo ikke at noenting skal smitte på dine! Jeg bare håper på at det er nitritten som er årsak til dødsfallene! Jeg fikk jo 8 indiske glassmaller, de kan jo ikke gå i en 60liter uansett så lenge.. De er ikke så store enda da, bare 5-6cm..


Ja det var jo det da.. jeg ville tro at hvis du har nitritt i karet, så er det grunnen til at de dør for deg.. Jeg kan sette de i 30 liters dunken og gi de en liten forebyggende kur med Esha exit/2000 før jeg setter de sammens med mine fisker om du vil.
- der har jeg nå de der sebraciklidene, men de leverer jeg til Dyrebutikken i morgen..

Jeg har hatt glassmaller, og har egentlig intrykk at de ikke er spesielt hardføre, så jeg er litt overrasket over at coryene gikk før de..
Ja..
Jeg vet ikke jeg :/

De to corydorasene som døde var veldig slappe da jeg fikk dem. Rørte seg nesten ikke. Hun jeg kjøpte alt hos sa at hun fant en død cory da hun tømte karet også... :/

Glassmallene er ikke noe særlig i matfatet synes jeg.. håper på at det er fordi de er så nylig innflyttet at de helst vil ta seg litt til rette først.. de spiste iallefall litt i dag! Har ikke sett dem røre noe siden de kom på fredag. Holder seg mye under pumpa, eller i en klunge på midten... Så jeg bekymrer meg litt for dem også...

Huff.. ser igrunn litt mørkt på det, men håper at jeg får det rettet opp veldig snart!
Jeg skjønner frustrasjonen din.. Men tilbudet står nå om du vil forsøke.
Ta de med på Tirsdag du om du bestemmer deg for at jeg skal passe de inntil videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap